Wykorzystać potencjał młodego pokolenia

2023-04-03 13:45:38(ost. akt: 2023-04-05 11:42:40)   Materiał partnera

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

We wtorek 28 marca na wydziale Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim odbyły się warsztaty z budowania strategii dla laureatów konkursu „Sternik”.
Skąd ta inicjatywa na UWM? Odpowiedzi udzieliła nam Anna Bułło, dyrektor Regionu Warmińsko-Mazurskiego BGK.

— Uniwersytet jest naturalnym partnerem do tego projektu. To wiodąca jednostka naukowa w naszym województwie. Uznaliśmy, że osoby z zewnątrz organizacji, firm, osoby młode, które niebawem wejdą na rynek pracy, będą miały inne spojrzenie, będą widziały, w którą stronę zmierzają teraz rynki — co pozwoli na szersze spojrzenie na to, co jest obecnie istotne. Czasami firmy pracują już długo na swojej strategii i nie zawsze mają przestrzeń, by się rozejrzeć, zobaczyć, w którą stronę idzie świat. Dzięki uprzejmości władz Wydziału Nauk Ekonomicznych, pana rektora oraz pani profesor i pana profesora, mamy przestrzeń, aby wykorzystać potencjał młodego pokolenia, które chętnie angażuje się w tego typu projekty — mówi.

— Wspominała pani, że Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) oferuje płatne praktyki dla studentów. Jakie perspektywy mają studenci, którzy wezmą w nich udział?

Fot. Zbigniew Woźniak

— Rok w rok mamy letnią akademię BGK. Jest to szansa, by poznać jak pracuje bank, by „dotknąć” różnych departamentów. Studenci przychodzą do nas na trzy miesiące. Są to płatne praktyki. Po pierwsze - dzięki zdobytemu doświadczeniu młodzi ludzie mogą zdecydować, czy to jest praca dla nich. Po drugie, możemy wzajemnie korzystać ze swoich kompetencji, talentów i możliwości. Zbudować wiedzę merytoryczną, doświadczenie, sprawdzić swoje mocne strony. I po trzecie — praktykanci mają przestrzeń do starania się o podobną pracę albo pracę w BGK, jeżeli mamy taką możliwość. Wielu naszych praktykantów zostaje u nas. Dobry przykład padł na spotkaniu, gdzie dwóch z prowadzących kilka lat temu było praktykantami BGK. Absolwenci mogą zdobyta wiedzę wykorzystać też w innych instytucjach finansowych. Jesteśmy bankiem misyjnym, ale wciąż jesteśmy bankiem. Wiele procedur i tematów mamy bardzo podobnych jak w innych bankach komercyjnych — mówi Anna Bułło.

Dlaczego UWM bierze udział w projekcie „Sternik”?

— Projekt "Sternik" jest bardzo wartościową inicjatywą. UWM i BGK będą kontynuować ją w myśl "cała naprzód!" — mówi Mariola Grzybowska-Brzezińska, prof. UWM, dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych. — Z misją do wspierania przedsiębiorstw, które funkcjonują w regionie, i wspierania podmiotów funkcjonujących w regionie. Uniwersytet jest tutaj z myślą o rozwoju regionu, wzmacniania jego konkurencyjności i umocnienia potencjału wiedzy. „Sternik” zbliża UWM do podmiotów gospodarczych, do otoczenia gospodarczego. Powinniśmy się zbliżać, powinniśmy współpracować, bo uniwersytet nie jest świątynią dumania — tylko kuźnią kadr! Jest miejscem, w którym będziemy rozwiązywać problemy w kontekście naukowym i badawczym. Z tego ma korzystać praktyka gospodarcza. A więc „Sternik. Cała naprzód!”

Fot. Zbigniew Woźniak


Jak trudne jest budowanie strategii od pierwszego kroku?

— Wiadomo, że to jest niełatwy proces, w który warto zaangażować całą organizacje — mówi Krzysztof Mroczkowski, menager ds. strategii w Biurze Strategii BGK. — Dzisiaj chcieliśmy przybliżyć studentom proces budowania strategii i pokazać, z czym to tak naprawdę się je, że to są takie bardzo praktyczne kroki. Rozmowy wewnątrz organizacji, warsztaty, że to jest taki iteracyjny proces, który musi trochę potrwać, ale też który nie jest jakąś wiedzą tajemną. Jednocześnie z jednej strony jest trudny, z drugiej strony wymagający czasu i skupienia. Jeżeli to się wszystko uda, jeżeli ludzie, którzy wiedzą, czego chcą osiągnąć, będą razem prowadzić warsztaty, będą poświęcać czas, będą razem analizować krytyczne wyzwania dla swojej organizacji — to to się zazwyczaj kończy sukcesem. I tutaj przybliżaliśmy takie przykłady, takie przypadki. Bardzo nas cieszy, że studenci bardzo żywo reagowali i uczestniczyli w ćwiczeniach — mówi.