Węzeł przesiadkowy Olsztyn Śródmieście kiedyś i dziś
2023-01-14 10:00:00(ost. akt: 2023-01-13 15:52:39)
Węzeł przesiadkowy Olsztyn-Śródmieście już działa. W trakcie prac wykonawca rozebrał ponad 50 znajdujących się tam garaży i budynków gospodarczych, a w ich miejscu utworzył park z elementami upamiętniającymi dawny cmentarz ewangelicki. Jak jeszcze kilka lat temu wyglądało to miejsce?
Mało reprezentacyjny teren, który odstraszał pasażerów pociągów zatrzymujących się przy peronie Olsztyn Śródmieście odszedł w zapomnienie. Plac, który jest zwieńczeniem ulicy 1 Maja przy przejściu podziemnym na Zatorze i nowo utworzonym peronie zmienił się nie do poznania.
Prace podczas przebudowy terenu nie należały jednak do najprostszych, bowiem w 2018 roku odkryto tam pozostałości cmentarza ewangelickiego. Prawie cztery lata trwały formalności związane z wybudowaniem węzła przesiadkowego Olsztyn-Śródmieście, jednak pod koniec 2021 prace ruszyły. Nad ich przebiegiem od początku czuwali archeolodzy. Założony w XIX wieku cmentarz został zlikwidowany tylko formalnie i powierzchniowo.
W trakcie prac wykonawca rozebrał ponad 50 znajdujących się tam garaży i budynków gospodarczych, a w ich miejscu utworzył park z elementami upamiętniającymi dawny cmentarz. Powstał tam m.in. Pawilon Pamięci oraz specjalne ścianki upamiętniające ponad 1300 pochowanych tam mieszkańców Olsztyna. Nie zabrakło także ławeczek i innej małej architektury.
— Chcieliśmy tak zaprojektować to miejsce, aby z jednej strony nie zabrakło jego historii, z drugie zaś nadać charakter współczesnego parku — mówi architekt Wojciech Gadomski — Węzeł przesiadkowy to miejsce, w którym koncentruje się ruch zarówno pieszy jak i kolejowy, czy autobusowy. Stąd pomysł wykorzystania dawnego śladu alei cmentarnej i stworzenia części kommemoratywnej z wszystkimi nazwiskami jak i części parkowej, czyli spójnej całości węzła przesiadkowego Olsztyn-Śródmieście.
Ponadto w nowo otwartym parku wykonawca zadbał też o kanalizację deszczową, dzięki czemu podczas ulewnych opadów piwnice okolicznych budynków nie będą już zalewane. Na terenie węzła przesiadkowego wybudowano dojścia dla pieszych i dojazd do przystanku PKP, wraz z siedmioma miejscami krótkoterminowego postoju dla samochód. Wykonawca zrobił także podbudowę i ułożył krawężniki. Dodatkowo posadowione zostały tam słupy oświetleniowe i 175 koszy gabionowych, w których zostały zasadzone krzewy i różnego rodzaju kompozycje nasadzenia zieleni.
Wartość umowy to ponad 4,6 mln zł brutto, ale w znacznej części uzyskano jej współfinansowanie unijne.
Wartość umowy to ponad 4,6 mln zł brutto, ale w znacznej części uzyskano jej współfinansowanie unijne.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez