Kolejna droga doczeka się modernizacji. To strategiczne miejsce dla woj. warmińsko-mazurskiego

2022-10-22 15:15:01(ost. akt: 2022-10-21 15:27:44)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Ponad 41 mln zł będzie kosztowała rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku granicy województwa – Kwietniewo, z czego blisko 28,5 mln zł to dofinansowanie z budżetu państwa, a ponad 12,7 mln zł to środki pochodzące z budżetu województwa. To strategiczna trasa w zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego.
— Na Warmii, Mazurach i Powiślu mamy ponad 1,8 tys. km dróg wojewódzkich, i tak naprawdę to dopiero 1/3 z nich jest zmodernizowana bądź na nowo wybudowana — mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa. – Przed nami zatem dużo działań i potrzeb. Przy każdej perspektywie unijnej zabezpieczamy około 1 mld zł na tego typu inwestycje drogowe. I podobnie jest z przyszłym okresem programowania. Droga wojewódzka nr 527 od granicy województwa do Kwietniewa od wielu lat jest w bardzo złym stanie i zdajemy sobie z tego sprawę, że wymaga modernizacji. Rozbudowa jest bardzo kosztowna, ale jest to inwestycja na lata. Dlatego chcemy zrobić to dokładnie i jak przystało na XXI wiek.

— Do remontu jednego kilometra drogi samorząd województwa dokłada ze swojego budżetu ponad 12 mln zł — mówi wicemarszałek Miron Sycz. — To są naprawdę bardzo duże pieniądze, ale potrzebujemy dobrych dróg w naszym regionie, byśmy mogli mówić o prawidłowym rozwoju warmińsko-mazurskiego.
Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku 6,2 km. W ramach projektu przewiduje się wzmocnienie nawierzchni, przebudowę obiektów inżynierskich, skrzyżowań, zatok autobusowych, przebudowę i budowę chodników i ścieżki rowerowej, wykonanie pobocza, korektę łuków poziomych i pionowych, budowę elementów brd i spowolnienia ruchu, budowę i przebudowę systemu odwodnienia nawierzchni drogi, oświetlenia ulicznego, przebudowę innych urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z inwestycją, wykonanie nasadzeń kompensacyjnych i zagospodarowanie zieleni oraz wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.

Zakończenie rozbudowy drogi planowane jest na czerwiec 2024 roku.
— Cieszymy się, że kończy się proces przygotowań, a wreszcie zaczyna proces realizacji — przyznaje Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. — Koszty są bardzo duże, ale niestety tak to obecnie wygląda. W 2015 roku za jeden kilometr takiej inwestycji płaciliśmy około 4 mln zł, natomiast dzisiaj ten koszt wzrósł do 7 mln zł.

Obecnie trwa intensywna modernizacja drogi wojewódzkiej 527 na odcinku Olsztyn – Łukta, której łączny koszt wynosi ponad 100 mln zł (w tym 87,4 mln zł z funduszy unijnych). Zarząd województwa w połowie sierpnia 2022 roku zatwierdził również finansowanie modernizacji tej drogi na trasie Morąg – Łukta (odcinki Morąg – Bramka oraz Florczaki – Łukta). Remont 12-kilometrowego szlaku pochłonie ok. 82 mln zł, z czego niemal 70 mln zł stanowią środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Cyranka #3106252 24 paź 2022 09:24

    Odcinek Morąg - Bramka jest nie najgorszy na tej trasie, został on jakoś tam zmodernizowany, natomiast to co pozostaje, a więc droga między Bramką a Florczakami, to makabra. Wybrano zatem łatwiznę więc droga z Olsztyna do Moraga, nawet po zmodernizowaniu zapowiadanych odcinków, pozostanie nadal udręką. Tym bardziej, że modernizują drogę w zasadzie po starym szlaku i w całym jej ciągu pozostanie przejazd przez wioski, co samo w sobie jest stresem dla kierowców i niebezpieczeństwem dla mieszkańców przy sporym ruchu. Tam też pozostaną denerwujące zakręty, niekiedy pod kątem 90. stopni.

    odpowiedz na ten komentarz