Olsztyńskie tramwaje będą zasilane fotowoltaiką? MPK nie wyklucza takiej możliwości

2022-10-20 19:30:00(ost. akt: 2022-10-20 15:45:50)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Rosnące koszty energii spędzają sen z powiek zarządowi niemal każdej firmy. Gorzej jest, jeśli dane przedsiębiorstwo korzysta z prądu w dużych ilościach. Tak właśnie jest z MPK, które szuka alternatywnego źródła energii dla napędzania tramwajów.
Firmy, które funkcjonują na rynku komunikacji zbiorowej posługują się jednostką rozliczeniową o nazwie wozokilometr. Jednak taka jednostka odpowiada jednemu przejechanemu kilometrowi przez dany pojazd. W Olsztynie obecnie stawka wozokilometru dla tramwaju wynosi 18,89 zł a dla autobusu 11,81 zł.

Średnio linia tramwajowa w Olsztynie mierzy 7 km. Od pętli do pętli przejechanie tramwaju kosztuje 132 zł. Oczywiście w tę cenę nie wlicza się również koszt utrzymania infrastruktury torowo-sieciowej. Autobus tę samą odległość pokona za 83 zł.

MPK szuka oszczędności


Miasto Olsztyn do tej pory nie wybrało dostawcy na energię elektryczną na 2023 rok. Póki co, gmina zorganizowała dwa przetargi, z czego w pierwszym oferty, które złożyły firmy były dla władz miasta nie do zaakceptowania, a w drugiej, w której ratusz szukał oszczędności, nikt się nie zgłosił. Obecnie nie wiadomo ile gmina w przyszłym roku zapłaci za dostawy prądu, jednak z pewnością stawki będą znacznie wyższe. W ratuszu mówi się o podwyżkach rzędu 540 proc.

Jak powszechnie wiadomo, aby tramwaj pojechał potrzebny jest prąd. Im tańsza jest energia, tym taniej tramwaj jeździ. To nic odkrywczego. W perspektywie horrendalnych podwyżek cen energii MPK szuka innych form napędzania tramwajów. Jednym z nich może być fotowoltaika.

— Szukamy innych źródeł prądu niż tradycyjne. Jednym z nich może być właśnie fotowoltaika — mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK — Póki co, sprawa jest na etapie przedprojektowym, czyli to kwestia przyszłości. Najważniejszym elementem będzie znalezienie źródeł finansowania takiego przedsięwzięcia — podkreśla Stankiewicz.

Oprócz oszczędności inwestycja w fotowoltaikę miałaby również walory ekologiczne, które w Olsztynie są szczególnie ważne. Hasło "ekologia" jest wpisane w strategię rozwoju Olsztyna, także takiego rodzaju idee powinny być jednym z priorytetów ratusza.

Farna fotowoltaiczna MPK miałaby znaleźć się przy ul. Wiosennej w Olsztynie. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już podjęte. Rada Miasta w Olsztynie wyraziła już zgodę na dzierżawę tego gruntu. Aby elektrownia mogła tam powstać, konieczne będzie uzyskanie odpowiednich decyzji środowiskowych i decyzji o warunkach zabudowy. Oczywiście, jeśli MPK znajdzie źródło finansowania.

Karol Grosz

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsols #3106212 21 paź 2022 14:26

    Olsztyn nie zrobił nic, aby w czasach dobrej koniunktury wykorzystywać fotowoltaikę i magazyny energii do napędzania tramwajów, oświetlenia miasta czy przygotowania się na elektryczne autobusy (na marginesie żadnych jeszcze nie potrafił kupić). Wygrywał za to konkursy za iluminacje. Dzisiaj z ręką w nocniku istnieje zagrożenie że wyłączy się wszystko po kolei.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz