Dworzec autobusowy zniknie z Olsztyna. Przynajmniej jego część

2022-09-30 07:11:24(ost. akt: 2022-09-30 08:40:21)
Rozbiórka dworca PKP Olsztyn Główny

Rozbiórka dworca PKP Olsztyn Główny

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Trwa rozbiórka budynki dworca Olsztyn Główny. Z krajobrazu miasta zniknie nie tylko stary budynek, ale także – co prawda chwilowo- część zabytkowego napisu „Dworzec autobusowy”.
Praca wre. Prace na stacji Olsztyn Główny idą pełną parą. Już pod koniec sierpnia zamontowano pierwsze nowe rozjazdy, a także rozpoczęto działania na peronie nr 3. Postępują również roboty przy tunelu dla pieszych.

Intensywne prace trwają także na terenie budynku Dworca Głównego w Olsztynie. Rozpoczęto demontaże elementów wewnątrz budynku takich jak np. ścianki działowe. Prace te będą kontynuowane w najbliższym czasie. Stopniowo front robót realizowanych przez wykonawcę będzie się poszerzał o kolejne elementy budynku.

Tymczasem kolejarze, którzy zlecili prace rozbiórkowe obiektu, stanęli przed kolejnym problemem. Chodzi o zabytkowy napis „Dworzec Autobusowy”, który nie dość, że znajduje się na liście zabytków to jeszcze w połowie znajduje się na terenie, który nie należy do kolei. W tej sprawie do Wojewódzkiego urzedu Ochrony Zabytków w Olsztynie trafił więc stosowny wniosek.

— 12 września 2022r.  odbyła się kontrola stanu zachowania napisu „Dworzec autobusowy” w związku z wnioskiem PKP o wydanie pozwolenia na zdjęcie i zabezpieczenie, na czas trwania inwestycji budowlanej, części napisu („Dworzec”). 27 września, Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał zalecenia pokontrolne dotyczące zdjęcia i zabezpieczenia napisu ich właścicielom, natomiast spółce PKP, zgodnie z wnioskiem, pozwolenie na zdjęcie i zabezpieczenie ich części napisu — poinformował Bartłomiej Skrago z Wojewódzkiego Urządu Ochrony Zabytków w Olsztynie.

Wszystko więc wskazuje na to, że połowa napisu, ta należącą do koeli, niebawem zniknie z olsztyńskiego krajobrazu.

Na nowy dworzec i na perony będzie można dostać się też od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Tam powstanie nowe przejście podziemne o długości 140 metrów, o 100 metrów dłuższe niż dotychczasowe. Będzie szersze oraz wyższe. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję w Olsztynie wartą ok. 400 mln zł ze współudziałem środków unijnych z POPW.

RAZ

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. To ja #3105666 30 wrz 2022 08:39

    "Zabytkowy napis" - czy wszystko co stare musi być od razu zabytkowe? Ani to ładne ani niezwykłe. Zabytkowe szubienice, zabytkowy dworzec, zabytkowy napis - to jakaś paranoja.

    Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz