Ruszyła rozbiórka starego dworca w Olsztynie

2022-08-23 16:40:00(ost. akt: 2022-08-23 15:39:58)
Wizualizacja Dworca Głównego po przebudowie

Wizualizacja Dworca Głównego po przebudowie

Autor zdjęcia: PKP SA

Dzieje się historia, bo ruszyła rozbiórka dworca Olsztyn Główny. Na razie burzone są ściany wewnątrz budnku, potem przyjdzie czas na całą konstrukcję.
Służył mieszkańcom ponad 51 lat. Złote gody już były i czas się rozstać. Niedawno ruszyły pierwsze prace rozbiórkowe na dworcu Olsztyn Główny.

— Rozpoczęliśmy demontaże elementów wewnątrz budynku takich jak np. ścianki działowe. Prace te będą kontynuowane w najbliższym czasie. Stopniowo front robót realizowanych przez wykonawcę będzie się poszerzał o kolejne elementy budynku — mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Prace mogły ruszyć, bo od kilkunastu dni działa dworzec tymczasowy. O ile raczej nic nie zakłóci prac wewnątrz budynku, tak nie wiadomo, co będzie, gdy przyjdzie burzyć mury budynku. Co nie będzie taką prostą sprawą, bo za ścianą jest sąsiad, spółka Retail Provider, do której należy część budynku. Spółka na miejscu obecnego dworca autobusowego, który jest teraz nieczynny, planowała wybudować kompleks usługowo-handlowy wraz z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia.
Ale między deweloperem a kolejarzami nie ma wielkiej sympatii, mówiąc bardzo delikatnie. Retail Provider uważa, że wybudowanie dworca kolejowego w zaproponowanym przez PKP kształcie uniemożliwi połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz Zatorza z Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym.
Kolejarze deklarują, że nowy dworzec będzie gotowy w przyszłym roku. —

Planowany termin otwarcia nowego dworca dla podróżnych to druga połowa 2023 roku — dodaje Bartłomiej Sarna. — Koszt inwestycji to 70,97 mln zł brutto.
Nowy dworzec ma być nowoczesny, funkcjonalny. Zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji — jednej podziemnej i dwóch nadziemnych, a w najwyższym punkcie będzie miał 12 m wysokości. Budynek wyglądem będzie przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.

Co istotne, na dworzec, jak też na perony będzie można dostać się też od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, bo powstaje nowe przejście podziemne o długości 140 metrów, o 100 metrów dłuższe niż dotychczasowe. Będzie szersze oraz wyższe. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.

am

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. SumRed #3104616 24 sie 2022 13:00

    Nie wiem kto wymyśla te kanciaste bryły tych budyków - patrz reaktor atomowy Centaurus oraz nowy dworzec... Czy zimą bedzie można zjezdzać tam na sankach?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Grzes #3104591 23 sie 2022 18:53

    origami - charakter Warmii i Mazur !!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz