Ruszyła rozbudowa zajezdni tramwajowej w Olsztynie. Wartość umowy to ponad 90 mln zł [ZDJĘCIA]

2022-07-26 16:44:05(ost. akt: 2022-07-26 14:55:37)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Olsztyńska flota tramwajowa stale się powiększa, więc naturalnym krokiem ze strony miasta jest rozbudowa zajezdni tramwajowej. Decyzja zapadła rok temu, wybrano wykonawcę, podpisano umowy... a teraz czas na budowę. Obecnie przy ul. Kołobrzeskiej w Olsztynie trwają intensywne prace budowlane.
Olsztyńską sieć tramwajową obsługuje teraz 27 składów - 15 pojazdów Solaris Tramino, kupione w trakcie realizacji pierwszego etapu budowy trakcji, oraz 12 Panoram, które w ostatnich miesiącach dostarczył turecki Durmazlar.

Obecnie zajezdnia przy ul. Kołobrzeskiej współdzielona jest pomiędzy tramwaje i autobusy. Po przebudowie cała autobusowa część po wschodniej części terenu ustąpi miejsca tramwajom. Wraz z realizacją kolejnej części projektu tramwajowego w mieście przybyło wozów do obsługi budowanych właśnie linii. Olsztyn posiada łącznie już 27 tramwajów – Tramino i Panoram. Wszystkie nie mieszczą się w hali, dlatego MPK Olsztyn rozlokowuje je na torach technicznych wokół obiektu.

Wykonawcą budowy jest Budimex w konsorcjum z KZN Rail. Projekt został wyceniony na 90,5 mln zł za opcję podstawową plus 16 mln zł za opcje takie jak dodatkowa hala naprawcza. Ratusz póki co decyduje się na tańszą wersję.

— Jestem tu kolejny raz, bowiem wcześniej nadzorowałem budowę tej już istniejącej zajezdni — mówi dyrektor Oddziału Północnego Budimex SA, Mariusz Hurylski. —To dla nas bardzo ważny kontrakt. Nie mam wątpliwości, że poradzimy sobie, nawet w tych trudnych warunkach. Staramy się stale współpracować z dostawcami materiałów budowlanych, realizujemy bowiem wiele dużych zadań. Dlatego być może będzie nam nieco łatwiej sprawnie uporać się postawionym przed nami zadaniem.

— Realizujemy tę inwestycję w bardzo trudnych warunkach — twierdzi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. — Składa się na to kilka czynników, m.in. wysoka inflacja, brak na rynku materiałów budowlanych, a także ograniczonej liczby rąk do pracy. Ogromnie cieszymy się, że mimo tak skomplikowanej sytuacji udało nam się doprowadzić do realizacji kolejnego zadania, bardzo istotnego, związanego z rozwojem transportu zbiorowego w naszym mieście.

Jak będzie wyglądać nowa zajezdnia?


Mówiąc w skrócie: będzie ona lustrzanym odbiciem obecnego układu zajezdni. W nowych pomieszczeniach będzie się mieściła hala postojowa z pięcioma torami oraz hala serwisowa z trzema torami. Dookoła nich będą poprowadzone tory techniczne, które będą łączyć się z dotychczasową siecią zajezdni. Nowa część pomieści minimum 16 tramwajów.

Wykonawca, po podpisaniu umowy, ma na realizację zadania półtora roku.

Zadanie jest realizowane w ramach projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa". Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Karol Grosz