Tylko do 29 czerwca przedsiębiorcy mogą zawalczyć o 900 tys. zł w ramach konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Czeka 50 mln zł z Funduszy Europejskich na zagraniczną ekspansję dla MŚP
2022-06-13 11:55:31(ost. akt: 2022-06-13 14:16:12)
Aż 50 mln zł jest do rozdysponowania z Funduszy Europejskich na zagraniczną ekspansję MŚP. Do 29 czerwca br. przyjmowane są wnioski do konkursu „Internacjonalizacja MŚP”, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Maksymalna kwota dofinansowania została zwiększona z 800 do 900 tys. zł. Konkurs jest finansowany z Programu Polska Wschodnia (POPW).
W ramach Programu Polska Wschodnia, PARP zorganizowała konkurs „Internacjonalizacja MŚP”, którego celem jest wprowadzenie na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm działających na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. O dofinasowanie w konkursie mogą starać się mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa działające w tych województwach oraz posiadające co najmniej jeden wyrób lub usługę o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.
Nabór wniosków odbywa się od 5 maja i potrwa do 29 czerwca br.
– To już kolejna edycja organizowanego przez PARP konkursu finansowanego z funduszy europejskich, który ma na celu wsparcie firm, chcących budować swoją przewagę na rynkach zagranicznych. W poprzedniej edycji rozdysponowaliśmy 41 mln zł dla 113 firm z Polski Wschodniej. W ramach „Internacjonalizacji MŚP” oferujemy przedsiębiorcom m.in. usługi doradcze, związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego, udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych oraz wsparcie finansowe wynoszące nawet do 85% wartości projektu – podsumowuje Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Nowe rozdanie, nowe benefity
Co warto podkreślić, w obecnym naborze zwiększono maksymalną kwotę dofinansowania, która wynosi teraz 900 tys. zł – w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii lub 610 tys. zł – w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. Zwiększono także kwoty na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
W dobie coraz częściej pojawiających się cyberataków w przedsiębiorstwach, umożliwiono również ubieganie się o dofinansowanie na koszty związane z cyberbezpieczeństwem. Zmiany te zostały wprowadzone w odpowiedzi na postulaty ze strony przedsiębiorców.
Dodatkowo nowością w obecnej edycji jest odstąpienie od badania aspektu przychodowego działalności wnioskodawcy w odniesieniu do sprzedaży ogółem oraz sprzedaży produktów zgłaszanych w projekcie do internacjonalizacji. Zmniejszona została też liczba kryteriów oceny.
Ci przedsiębiorcy już korzystają ze wsparcia
Ci przedsiębiorcy już korzystają ze wsparcia
Z działania 1.2 POPW „Internacjonalizacja MŚP” skorzystała już firma BENDEX sp. z o.o. sp. k., która otrzymane dofinansowanie w kwocie ponad 98,5 tys. zł przeznaczyła na opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji przedsiębiorstwa.
Z kolei spółka Bester Sklejki, pozyskaną kwotę ponad 490 tys. zł dotacji wykorzystała na zbudowanie rozpoznawalności marki na rynkach zagranicznych, w szczególności na rynku niemieckim i szwajcarskim. Firma, na imprezach targowo-wystawienniczych dotyczących przemysłu meblarskiego, prezentowała ofertę mebli gotowych oraz ofertę akcesoriów dekoracyjnych, wystroju sal konferencyjnych, ścianek działowych i wygłuszających.
Natomiast firma TRYUMF sp. z o.o. pozyskała ponad 450 tys. zł na przygotowanie do wdrożenia modelu biznesowego, a w ramach projektu będą realizowane usługi doradcze m. in. w zakresie stworzenia koncepcji wizualnej firmy, projekt katalogu firmowego, projekt strony www, budowy kanałów dystrybucji oraz wyszukiwania i selekcji potencjalnych kontrahentów.
Bauer Fitness Sp. J. ponad 216 tys. zł przeznaczyła na internacjonalizację swojej oferty – ponad 500 produktów, wobec których zastosowano podział na dwie główne grupy, tj. maty podłogowe oraz maszyny i urządzenia siłowe oraz fitness. Firma planuje rozwój na rynku francuskim, czeskim i słowackim.
Ponad 386 tys. zł otrzymała firma Edbak Sp. z o.o. – producent profesjonalnych systemów mocowań do ekranów LED/LCD oraz projektorów – na projekt „Innowacyjne produkty przedsiębiorstwa z Polski Wschodniej na rynku Wielkiej Brytanii”. Dzięki dotacji ze środków unijnych stworzony został plan szczegółowej kampanii promocyjnej, który umożliwi spółce skuteczne wprowadzenie na rynek brytyjski wybranych flagowych produktów marki.
Materiał informacyjny PARP