Tylko do 29 czerwca przedsiębiorcy mogą zawalczyć o 900 tys. zł w ramach konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Czeka 50 mln zł z Funduszy Europejskich na zagraniczną ekspansję dla MŚP

2022-06-13 11:55:31(ost. akt: 2022-06-13 14:16:12)
Aż 50 mln zł jest do rozdysponowania z Funduszy Europejskich na zagraniczną ekspansję MŚP. Do 29 czerwca br. przyjmowane są wnioski do konkursu „Internacjonalizacja MŚP”, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Maksymalna kwota dofinansowania została zwiększona z 800 do 900 tys. zł. Konkurs jest finansowany z Programu Polska Wschodnia (POPW).
W ramach Programu Polska Wschodnia, PARP zorganizowała konkurs „Internacjonalizacja MŚP”, którego celem jest wprowadzenie na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm działających na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. O dofinasowanie w konkursie mogą starać się mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa działające w tych województwach oraz posiadające co najmniej jeden wyrób lub usługę o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.

Nabór wniosków odbywa się od 5 maja i potrwa do 29 czerwca br.

– To już kolejna edycja organizowanego przez PARP konkursu finansowanego z funduszy europejskich, który ma na celu wsparcie firm, chcących budować swoją przewagę na rynkach zagranicznych. W poprzedniej edycji rozdysponowaliśmy 41 mln zł dla 113 firm z Polski Wschodniej. W ramach „Internacjonalizacji MŚP” oferujemy przedsiębiorcom m.in. usługi doradcze, związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego, udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych oraz wsparcie finansowe wynoszące nawet do 85% wartości projektu – podsumowuje Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Nowe rozdanie, nowe benefity

Co warto podkreślić, w obecnym naborze zwiększono maksymalną kwotę dofinansowania, która wynosi teraz 900 tys. zł – w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii lub 610 tys. zł – w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. Zwiększono także kwoty na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W dobie coraz częściej pojawiających się cyberataków w przedsiębiorstwach, umożliwiono również ubieganie się o dofinansowanie na koszty związane z cyberbezpieczeństwem. Zmiany te zostały wprowadzone w odpowiedzi na postulaty ze strony przedsiębiorców.

Dodatkowo nowością w obecnej edycji jest odstąpienie od badania aspektu przychodowego działalności wnioskodawcy w odniesieniu do sprzedaży ogółem oraz sprzedaży produktów zgłaszanych w projekcie do internacjonalizacji. Zmniejszona została też liczba kryteriów oceny.

Ci przedsiębiorcy już korzystają ze wsparcia

Z działania 1.2 POPW „Internacjonalizacja MŚP” skorzystała już firma BENDEX sp. z o.o. sp. k., która otrzymane dofinansowanie w kwocie ponad 98,5 tys. zł przeznaczyła na opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji przedsiębiorstwa.

Z kolei spółka Bester Sklejki, pozyskaną kwotę ponad 490 tys. zł dotacji wykorzystała na zbudowanie rozpoznawalności marki na rynkach zagranicznych, w szczególności na rynku niemieckim i szwajcarskim. Firma, na imprezach targowo-wystawienniczych dotyczących przemysłu meblarskiego, prezentowała ofertę mebli gotowych oraz ofertę akcesoriów dekoracyjnych, wystroju sal konferencyjnych, ścianek działowych i wygłuszających.

Natomiast firma TRYUMF sp. z o.o. pozyskała ponad 450 tys. zł na przygotowanie do wdrożenia modelu biznesowego, a w ramach projektu będą realizowane usługi doradcze m. in. w zakresie stworzenia koncepcji wizualnej firmy, projekt katalogu firmowego, projekt strony www, budowy kanałów dystrybucji oraz wyszukiwania i selekcji potencjalnych kontrahentów.

Bauer Fitness Sp. J. ponad 216 tys. zł przeznaczyła na internacjonalizację swojej oferty – ponad 500 produktów, wobec których zastosowano podział na dwie główne grupy, tj. maty podłogowe oraz maszyny i urządzenia siłowe oraz fitness. Firma planuje rozwój na rynku francuskim, czeskim i słowackim.

Ponad 386 tys. zł otrzymała firma Edbak Sp. z o.o. – producent profesjonalnych systemów mocowań do ekranów LED/LCD oraz projektorów – na projekt „Innowacyjne produkty przedsiębiorstwa z Polski Wschodniej na rynku Wielkiej Brytanii”. Dzięki dotacji ze środków unijnych stworzony został plan szczegółowej kampanii promocyjnej, który umożliwi spółce skuteczne wprowadzenie na rynek brytyjski wybranych flagowych produktów marki.


Obrazek w tresci

Materiał informacyjny PARP