Giżycko zakończyło inwestycje w ramach przebudowy nabrzeża Niegocina
2022-06-06 09:03:52(ost. akt: 2022-06-06 09:29:15)
Giżycko zakończyło swoje inwestycje etapu II A związanego z budową i przebudową infrastruktury na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Przedsięwzięcia warte ok. 400 mln zł realizują wspólnie Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 oraz Wody Polskie. Ich częścią są inwestycje lokalnych samorządów w Krainie Tysiąca Jezior.
Od kilku lat trwa budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”. Etap II A polegał na udrożnieniu szlaku wodnego na Kanale Giżyckim, przebudowie nabrzeży jezior: Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy. Projekt był realizowany w partnerstwie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 z gminami Mikołajki, Ruciane-Nida oraz miastami Giżycko i Pisz. Wartość tej części projektu to ponad 70 mln. zł.
- W ramach tego zadania w Giżycku powstała kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Łuczańskim, przebudowany został port w byłej Międzyszkolnej Bazie Sporów Wodnych łącznie z falochronem. Wykonaliśmy piaszczysta plażę czyli odbetonowaliśmy miejską plażę zabierając stamtąd wiele tysięcy ton betonu – mówi Wojciech Karol Iwaszkiewicz, burmistrz giżycka. - Niepotrzebne obiekty zostały na plaży rozebrane. Wyremontowaliśmy wejście do basenu portowego Żeglugi Mazurskiej.
W pierwszym etapie całej inwestycji, której wartość szacuje się na ok. 400 mln zł, wybudowano śluzę Guzianka II w Rucianem-Nidzie, łączącą jezioro Bełdany z jeziorem Nidzkim w południowej części Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, która została oddana do użytku na początku sezonu żeglarskiego 2020 roku. Śluza Guzianka II powstała w pobliżu śluzy Guzianka I, będącej zabytkiem wybudowanym w 1879 roku, stanowiącej bardzo ważny węzeł komunikacyjny szlaku, przez który w sezonie turystycznym przeprawia się kilkaset jednostek pływających dziennie. W ramach tego etapu powstała też kładka dla pieszych w Mikołajkach na przesmyku jezior Mikołajskie i Tałty w miejscu wcześniejszej kładki, której konstrukcja utrudniała ruch statków i łodzi. Ponadto przebudowano nabrzeże Jeziora Ryńskiego w Rynie, co umożliwiło zwiększenie jego dostępności dla jednostek pływających po wodach szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Etap II B polegał na przebudowie i umocnieniu 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka: Kanału Szymońskiego (2,36 km) łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne, Kanału Łuczańskiego (2,13 km) łączącego jeziora Niegocin i Kisajno, Kanału Mioduńskiego łączącego jeziora Kotek i Szymon (1,92 km), Kanału Grunwaldzkiego (0,47 km) łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko, Kanału Tałckiego (1,6 km) łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Niektóre z tych przedsięwzięć są jeszcze w trakcie realizacji.
Etap III to remont śluzy „Guzianka I”, remont śluzy i jazu w Karwiku, udrożnienie szlaku wodnego poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa zaplecza technicznego do obsługi szlaku w Mikołajkach (nabrzeże Jeziora Mikołajskiego) i Giżycku (nabrzeże Jeziora Niegocin) wraz z przebudową wyciągu dla statków (2 zadania inwestycyjne), Przebudowa i umocnienie Kanału Piękna Góra, Przebudowa, udrożnienie i umocnienie Kanału Węgorzewskiego i rzeki Węgorapy na odcinku Jezioro Mamry – Węgorzewo, Udrożnienie kanału Śniardwy – Roś. Część przedsięwzięć została już zrealizowana. Przewidywany termin zakończenia projektu to czerwiec przyszłego roku.
Renata Szczepanik
Renata Szczepanik
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez