Polacy z uznaniem o likwidacji gimnazjów. Mocna większość popiera przywrócenie 8-letniej podstawówki i 4-letniego liceum
2022-05-29 17:41:44(ost. akt: 2022-05-29 17:46:56)
Jak po kilku latach Polacy oceniają cofnięcie reformy wprowadzonej przez rząd Jerzego Buzka? Okazuje się, że zdecydowana większość uważa, że dobrze się stało, iż wróciła 8-letnia szkoła podstawowa i 4-letnie liceum.
W kończącym się tygodniu ośmioklasiści zdawali egzamin kończący szkołę podstawową. Na podstawie jego wyników będą się ubiegali o miejsca w liceach i technikach. W Polsce obowiązuje bowiem „stary” ustrój szkolny, a wprowadzone przez Platformę Obywatelską gimnazja zostały zlikwidowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości w 2017 roku.
Jak po kilku latach Polacy oceniają cofnięcie reformy wprowadzonej przez rząd Jerzego Buzka? Okazuje się, że zdecydowana większość uważa, że dobrze się stało, iż wróciła 8-letnia szkoła podstawowa i 4-letnie liceum.
Pracownia Social Changes, na zlecenie portalu wPolityce.pl, przeprowadziła badanie w tej sprawie. Respondentom zadano następujące pytanie:
Jak Pani/Pan ocenia likwidację gimnazjów i przywrócenie 8-letniej szkoły podstawowej oraz 4-letniego liceum w Polsce?
„Zdecydowanie pozytywnie” lub „raczej pozytywnie” ocenia wprowadzone reformy aż 55 proc. badanych.
Negatywną lub bardzo negatywną opinię o likwidacji gimnazjów ma 24 proc. badanych.
21 proc. nie ma zdania w tej sprawie.
Z likwidacji gimnazjów najbardziej zadowoleni są wyborcy Zjednoczonej Prawicy - aż 83 proc. badanych w tej grupie popiera przywrócenie starego systemu szkolnego. Co ciekawe, z obecnego ustroju szkolnego zadowolona jest niemal połowa wyborców Koalicji Obywatelskiej oraz ponad połowa wyborców Polski 2050.
Można więc uznać, że po latach Polacy przyznali rację tym politykom, którzy chcieli powrotu do 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letniego liceum. System generował wiele problemów, zarówno wychowawczych (zbyt szybkie wchodzenie młodzieży w „nastoletniość”), jak i edukacyjnych (rozbicie tradycyjnego rytmu nauczania w liceum).
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu internetowym w dniach od 20 maja do 23 maja 2022 roku. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (pod względem: płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania) próbie Polaków. W badaniu wzięło udział N=1074 osób.
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Cyranka #3100485 30 maj 2022 09:18
Stajecie się coraz bardziej wiarygodni powołując się na takie źródła informacji jak „wPolityce”. W kraju, w którym połowa obywateli nie przeczyta w ciągu roku ani jednej książki, taki wynik - jeśli byłby nawet niesfałszowany - niewiele mówi o istocie rzeczy, a więc o efektywności nauczania. Podpieranie się argumentami, że następowało „zbyt wczesne wchodzenie w nastoletniość” lub powodowało „rozbicie rytmu nauczania w liceum”, to puste frazesy, które łykają tylko ci, którzy zamiast książek skupiają się na oglądaniu tvpiss. W cywilizowanych krajach nikt rozumny modelu opartego na gimnazjach nie podważa. Tutaj to była metoda oraz okazja na poskromienie bardziej niezależnych nauczycieli i zglajszachtowanie programów nauczania.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
Stary dziad #3100482 30 maj 2022 09:13
Wiadomo, że ci co nie mają dzieci w wieku gimnazjalnym znają się najlepiej, zwłaszcza emeryci.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)