Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

2022-05-24 22:14:06(ost. akt: 2022-05-28 22:06:51)
Każdy biznes, który chce zaistnieć na rynku w dzisiejszych czasach, powinien zainwestować w działania SEO, które pozwolą mu wyprzedzić konkurencję. Dlaczego? Otóż z roku na rok rośnie liczba internautów w Polsce, którzy poszukują wybranych usług lub produktów, czy też treści w sieci. Dzięki pozycjonowaniu strony internetowej można szybciej dotrzeć do potencjalnych klientów, co pozwoli wygenerować ruch w witrynie i tym samym zyski ze sprzedaży oferowanych produktów. Na czym więc polega pozycjonowanie?
Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
Wielu osobom wydaje się, że samo posiadanie strony internetowej jest już wystarczające, aby dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Niestety, jest to błędne myślenie. Bez jej pozycjonowania według dobrze rozpisanej strategii działań SEO na nic się zda, ponieważ nie będzie ona widoczna dla odbiorców. Dopiero tworzenie wartościowych treści na blogu, zoptymalizowanych opisów produktów oraz kategorii, a także zajęcie się nią od strony technicznego SEO da satysfakcjonujące rezultaty. Żeby sprawdzić potencjał strony i stworzyć konkretną strategię, na początku najważniejszy jest rzetelny audyt SEO.

Celem pozycjonowania strony jest osiągnięcie przez nią wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w Google (lub innej wyszukiwarki – w zależności od kraju i preferencji użytkowników) na wybrane frazy kluczowe, powiązane z ofertą, jaką ma sklep internetowy lub inny biznes. Konkurencja na rynku w większości branż jest ogromna i w zasadzie trudno wyobrazić sobie bardziej konkurencyjne środowisko pracy. Celem działań jest bowiem zajęcie pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, gdyż to na niej prawie wszyscy użytkownicy Internetu się zatrzymują.

Pozycjonowanie stron, jak każde narzędzie marketingowe, cechuje się swoją specyfiką, która ma wpływ na powodzenie całej firmy. Najlepiej sprawdzi się ono w aspekcie działań długofalowych i trwałości efektu prac. Będzie świetnym narzędziem dla sklepów internetowych i firm oferujących różnego typu usługi, a także w przypadku blogów, które ukierunkowane są na konkretną grupę docelową odbiorców.

Ogólnie przyjmuje się, że na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania wpływa około 200 czynników. Co istotne, ich liczba oraz znaczenie w aspekcie SEO zmienia się każdorazowo, gdy Google wprowadza zmiany w swoich algorytmach. Ponadto, amerykański gigant niechętnie dzieli się informacjami z webmasterami, jakie są to dokładnie czynniki i co działa lepiej lub gorzej. Skąd to wynika? Otóż Google nie popiera działań związanych z celowym przesuwaniem witryny w wynikach wyszukiwania, poza organicznym dodawaniem contentu i dobrą optymalizacją kodu HTML, która ułatwia robotom indeksującym pracę. Z tego też powodu praca pozycjonerów opiera się w głównej mierze na ich doświadczeniu oraz nieustannym testowaniu różnego rodzaju rozwiązań.

Jakie są główne zalety pozycjonowania stron internetowych?
Obrazek w tresci

Nie ma wątpliwości, że dobrze pozycjonowana strona ma wpływ na reputację sklepu internetowego lub firmy. Wielu użytkowników Internetu nadal pomija widoczne w wynikach wyszukiwania reklamy, które wyświetlają się na samej górze po wpisaniu wybranej frazy i od razu przechodzi do wyników organicznych. Dlatego też znalezienie się na topowych miejscach w wyszukiwarce jest nie do przecenienia. Kolejna zaletą optymalnie przygotowanej strategii SEO jest pozyskiwanie ruchu z tak zwanego długiego ogona. Daje trwalsze efekty, niż reklamy Google Ads, ponieważ mogą utrzymywać się po zakończeniu współpracy z agencją marketingową. Warto także zaznaczyć, że większość kampanii SEO jest tańsza niż reklama w AdWords i w szerszej perspektywie pozwalają uzyskać lepsze zwroty z inwestycji w działania marketingowe.

Rezygnując z pozycjonowania strony internetowej, które jest rozciągnięte w czasie, na rzecz pojedynczej optymalizacji serwisu, nie pozwala witrynie na uzyskiwanie widoczności w wynikach wyszukiwania i docieranie do nowych klientów. Dla wielu osób problemem może być jednak to, że pozycjonowanie jest procesem czasochłonnym, a pierwsze efekty widoczne są po kilku miesiącach intensywnych prac pozycjonerów. Wiele także zależy od konkurencyjności branży i fraz kluczowych, na które ma być widoczna strona www. Nie zmienia to jednak faktu, że podjęcie współpracy z agencją SEO przynosi ogromne korzyści dla biznesu.

Co wchodzi w zakres pozycjonowania strony internetowej?
Pozycjonowanie strony internetowej jest zbiorem działań, mających na celu zagwarantowanie jej jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych. To oczywiście przekłada się na zwiększoną liczbę odwiedzin przez potencjalnych klientów i wzrost sprzedaży oferowanych produktów oraz usług. Wśród podstawowych działań pozycjonerów wymienia się:

audyt SEO

audyt linków,

audyt UX,

tworzenie wartościowych treści,

optymalizacja strony oraz kodu HTML,

linkbuilding.

Oczywiście zakres prac jest ustalany zawsze indywidualnie dla konkretnej witryny internetowej, ze względu na charakterystykę branży, konkurencyjność fraz kluczowych, a także stanu technicznego strony oraz wielu innych czynników.

Jak stworzyć odpowiednią strategię SEO?
Działania mające na celu osiągnięcie przez stronę internetową wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga dobrze dobranej strategii SEO. Decyzja o wprowadzeniu konkretnych zmian podejmowana jest zawsze w oparciu o wytyczne wyszukiwarki Google oraz doświadczeniu pozycjonerów. Optymalne skorelowanie tych dwóch aspektów znacząco ułatwia określenie oraz wdrożenie działających technik pozycjonowania, które przekładają się na zwiększenie obecności w SERP-ach. Wprowadzenie optymalizacji najczęściej pomaga podnieść pozycje witryny, a jej pozytywne skutki mogą być zauważalne nawet po kilku dniach.

Kluczem do sukcesu jest krytyczne spojrzenie na wprowadzone zmiany i ich zmodyfikowanie w celu poprawy efektywności prac. Jeśli jest to optymalizacja jednorazowa, to niestety nie ma możliwości porównywania wyników, a na dodatek potencjał samej witryny zaczyna spadać. Dlatego istotne jest to, aby wszystkie działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej były prowadzone długofalowo.