Zakończenie projektu w ZST, ale będą kolejne

2022-05-20 18:30:47(ost. akt: 2022-05-20 14:41:42)   Artykuł promocyjny

Autor zdjęcia: Archiwum ZST w Olecku, "Staże w Hiszpanii inwestycją w przyszłość”, Europejski Fundusz Społeczny

Zespół Szkół Technicznych w Olecku zakończył projekt „Staże w Hiszpanii inwestycją w przyszłość” Projekt umożliwił odbycie trzytygodniowych praktyk zawodowych w Hiszpanii 48 uczniom i 6 nauczycielom.
Wszystko co dobre, szybko się kończy. Zespół Szkół Technicznych w Olecku zakończył projekt „Staże w Hiszpanii inwestycją w przyszłość” o numerze 2020-1-PL01-KA102-079185 finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”.

Projekt umożliwił odbycie trzytygodniowych praktyk zawodowych w Hiszpanii 48 uczniom i 6 nauczycielom. Pierwsza grupa, która wyjechała do Granady w listopadzie 2021 r., to informatycy, fryzjerzy, kucharze i piekarze. W drugiej zaś znaleźli się mechanicy, budowlańcy, ekonomiści, elektrycy i stolarze. Ci z kolei praktyki odbywali w marcu 2022 r. Uczniowie realizowali staże w zakładach pracy zgodnie ze swoim kierunkiem kształcenia, natomiast nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu w firmie Arcan Studios w Granadzie, w zakresie tworzenia modeli 3D w informatyce, mechanice i budownictwie.

Cały pobyt organizowała zaprzyjaźniona już ze szkołą firma Europuente Spanish Project Partner S.L., która zajęła się wyszukaniem odpowiednich zakładów pracy (łącznie było ich 30) oraz zadbała o odpowiednie warunki pobytu i ciekawy program kulturowy. Firma jak zwykle spisała się na medal. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z odbywanych praktyk, gdyż w zakładach przyjęto ich ciepło a przy tym mieli mnóstwo możliwości rozwijania swoich umiejętności zawodowych. To już kolejny projekt zrealizowany z tą firmą i z czystym sumieniem można ją polecić wszystkim szkołom pragnącym rozpocząć swoją przygodę ze stażami zagranicznymi, gdyż mamy gwarancję, że warunki zakwaterowania będą dobre, a program kulturowy zrealizowany w 100 %.

Granada to duże i przepiękne miasto o bardzo ciekawej historii. Stykają się tu kultura chrześcijańska, muzułmańska i żydowska, tworząc niepowtarzalną mieszaninę tego, co w nich najlepsze. Uczestnicy projektu mieli okazję doświadczyć tego wszystkiego, wędrując wąskimi uliczkami Albacinu czy zwiedzając wyniosłą katedrę. I oczywiście Alhambra – jeden z cudów architektury - też zrobiła na nich olbrzymie wrażenie. To, co zobaczyli, było dla nich zupełnie nowe i czasami zaskakujące, ale z pewnością na zawsze zmieniło ich sposób postrzegania ludzi w innych krajach i otworzyło na to, co nieznane.

Obrazek w tresci

Czy zatem warto podejmować takie wyzwania i realizować projekty finansowane
z UE? Odpowiedź jest prosta – tak, zdecydowanie warto. Taki projekt to mnóstwo korzyści dla uczniów, nauczycieli, szkoły i dla całej naszej społeczności.
Przede wszystkim uczniowie poznają świat. I nie chodzi tu tylko o kulturę innego kraju, ale również o sposób funkcjonowania w obcym i zupełnie innym otoczeniu. Dla jednych wyzwaniem było przetrwanie trzech tygodni z dala od rodziny, inni - nawiązywali przyjaźnie, uczyli się nieco odmiennych zwyczajów czy też na własną rękę eksplorowali miasto szukając wrażeń i przygód. Taki pobyt niewątpliwie buduje pewność siebie, poczucie własnej wartości, wzmacnia odwagę czy też świadomość swoich umiejętności. Można powiedzieć, że uczniowie wracają do Polski bardziej dojrzali, gotowi do tego, by samodzielnie kierować swoim dalszym losem. Są bardziej otwarci na kontakty z innymi i nie boją się wyzwań.
Nauczyciele również wspominają swój udział w projekcie jako niepowtarzalną szansę rozwoju i doskonalenia. Dotyczy to zarówno tych, którzy wzięli udział w szkoleniu jak i nauczycieli, którzy pełnili funkcje opiekunów. Uczestnicy szkolenia uzyskali nowe umiejętności powiązane z technologiami najnowszej generacji, które już wykorzystują w swojej pracy. To, czego się nauczyli, przekazują teraz uczniom zarówno na lekcjach, jak i zajęciach pozalekcyjnych. Mieli również okazję podziwiać piękne widoki i poszerzać swoją wiedzę o Hiszpanii, by następnie podzielić się swoimi wrażeniami z innymi nauczycielami, którym nie dane było tego wszystkiego doświadczyć.

Obrazek w tresci

Można zauważyć, że szkoła doskonali się w realizacji projektów, gdyż lepiej rozumie to, co jest ważne, na co należy zwrócić uwagę, by uzyskać jak najlepsze efekty. Oczywiście z każdym takim projektem wiąże się bardzo dużo biurokracji, a przy tym konieczna jest nieustanna czujność w trakcie realizacji, ale w miarę nabywania doświadczenia, radzimy sobie coraz lepiej. Trzeba przyznać, że ten projekt był szczególnie trudny i zaskakujący, ponieważ konieczne było uwzględnienie dodatkowych zasad związanych z pandemią, przestrzeganie regulacji nie tylko w Polsce, ale i w Hiszpanii, które czasami znacząco różniły się.
Czym teraz możemy się pochwalić? Przede wszystkim ogromną siecią kontaktów za granicą: w Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Litwie, Irlandii, które będziemy mogli wykorzystać przy realizacji kolejnych przedsięwzięć. Udział w projektach daje wiele korzyści, przede wszystkim uczniowie zdobywają doświadczenie zawodowe i uzyskują certyfikaty uznawane przez kraje Unii Europejskiej, dodatkowo mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności językowych oraz poznania ciekawych ludzi i interesujących miejsc.
Szkoła zaś zyskuje opinię otwartej na Europę i nowe możliwości oraz odważnej
w podejmowaniu kolejnych wyzwań.
I właśnie dlatego warto podjąć ten trud i korzystać z projektów.

Projekt „Staże w Hiszpanii inwestycją w przyszłość” o numerze 2020-1-PL01-KA102-079185 jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”
Obrazek w tresci