Konsultacje w sprawie kolejowej szprychy

2022-05-10 14:11:46(ost. akt: 2022-05-10 14:28:05)

Autor zdjęcia: facebook.com/projektCPK

Już za 10 lat mieszkańcy Giżycka powinni dotrzeć koleją do stolicy w 2 godz. i 15 minut. Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje się do inwestycji budowy nowej linii kolejowej na trasie CPK – Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Trwają konsultacje.
Spółka CPK jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29 na trasie Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy nr 3, na północnym wschodzie Polski, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

- Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu z Warszawy do – Giżycka. Trasę tę można będzie pokonać w czasie ok. 2 godz. 15 minut – informuje spółka CPK.- Pociągi pasażerskie mają się poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Giżycko spółka CPK jest po pierwszym etapie konsultacji studium wykonalności. W październiku i listopadzie ubiegłego roku odbyło się 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej „szprychy” nr 3.

Drugi etap konsultacji społecznych w sprawie „szprychy” rozpocznie się w poniedziałek, 16 maja, o godz. 17:00 w Ośrodku Kultury w Miłkach (powiat giżycki). Następnego dnia, 17 maja z wariantami przebiegów nowej linii kolejowej będą mogli zapoznać się mieszkańcy Giżycka.
Celem konsultacji jest doprecyzowanie czterech wariantów, a następnie rekomendacja wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową.

Cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca r. 2032.
ona