„Szprycha” CPK nr 3. Orzysz wraca na kolejową mapę Polski

2022-05-10 13:28:30(ost. akt: 2022-05-10 14:21:31)

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Spółka CPK jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29 : Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy nr 3, na północnym wschodzie Polski, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Giżycko spółka CPK jest po pierwszym etapie konsultacji studium wykonalności (STEŚ). W październiku i listopadzie ub. roku odbyło się w sumie 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, m.in. w Łomży, Giżycku, Kolnie i Orzyszu. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej „szprychy” nr 3.

W trakcie spotkań z samorządowcami i mieszkańcami – które na tym etapie nie były obligatoryjne, a wynikały z dobrej woli inwestora i z transparentności procedury inwestycyjnej CPK – zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe (od strony technicznej, społecznej i środowiskowej ).

Drugi etap. Kiedy i w jakim mieście?

Rusza II etap konsultacji społecznych dla linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Drugi etap konsultacji społecznych w sprawie „szprychy” CPK nr 3 zacznie się w poniedziałek, 16 maja , o godz. 17:00 w Ośrodku Kultury w Miłkach (w powiecie giżyckim),
17 maja z wariantami przebiegów będą mogli zapoznać się mieszkańcy Giżycka, 18 maja Kolna a 19 maja – Pisza.

Na 23 maja zaplanowane jest spotkanie konsultacyjne w sprawie „szprychy” nr 3 w Miastkowie (powiat łomżyński), 24 maja w Kolnie. 25 maja konsultacje odbędą się w dwóch miejscowościach: w Zambrowie i Piątnicy, a dzień później znów w dwóch – w Śniadowie i Troszynie.

Kolejny tydzień zacznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).

Celem jest doprecyzowanie czterech wariantów , a następnie rekomendacja wariantu inwestorskiego , który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową .

Szczegółowy harmonogram II etapu konsultacji zostanie opublikowany dziś na stronie www.cpk.pl , w zakładce /Dla Mieszkańców/ i / Konsultacje społeczne dla inwestycji kolejowych .

Interaktywną mapę czterech wariantów linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko można zobaczyć na stronie CPK .


Kolejne etapy, czyli co dalej?

Wniosek o decyzję środowiskową. W ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego. Preferowany wariant inwestorski przedstawimy ze szczegółami samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi) .

Wariant inwestorski zostanie w tym roku włączony do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi).

Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kw. 2023 r.

Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża , który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko , który ma powstać do końca r. 2032.


Z Warszawy na Mazury pociągiem w 2 godz.?

Budowa całej szprychy nr 3, czyli odcinka: CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min.

Pociągi pasażerskie mają się tędy poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h ). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. W ten sposób ponad 1 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla woj. warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców .

Łomża i Orzysz wracają na kolejową mapę Polski

Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno i Orzysz . Dzisiaj do Łomży i Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, a Kolno nie ma w ogóle dostępu do kolei.

Nowe połączenie koleją Mazur i Podlasia z Mazowszem, Warszawą i Portem Solidarność to inwestycja realizowana z myślą o tych regionach Polski, które nie rozwinęły w pełni swoich możliwości z powodu ograniczonego dostępu do transportu publicznego. Inwestycje CPK mają na celu likwidację wykluczenia kolejowego poprzez uzupełnienie braków w infrastrukturze kolejowej.

Linia Ostrołęka – Łomża – Giżycko, poza zapewnieniem atrakcyjnych czasów przejazdów, zwiększy potencjał turystyczny , włączy nowe miasta do ogólnopolskiej sieci kolejowej i pozytywnie wpłynie na rozwój społeczno-gospodarczy regionu.



Źródło: materiały prasowe CPK