Straż miejska w Olsztynie może zabrać porzuconą hulajnogę na strzeżony parking

2022-04-30 13:40:00(ost. akt: 2022-04-29 16:34:39)
Radny Paweł Klonowski chce uporządkowania przepisów w sprawie hulajnóg elektrycznych w Olsztynie

Radny Paweł Klonowski chce uporządkowania przepisów w sprawie hulajnóg elektrycznych w Olsztynie

Autor zdjęcia: Gazeta Olsztyńska

Wróciła wiosna, więc sezon na hulajnogi elektryczne został rozpoczęty. Wraz z nowym rokiem do Olsztyna weszła także opcja wypożyczenia roweru, więc mieszkańcy miasta mają w czym wybierać. Problemem jednak zostaje kwestia parkowania pojazdu, którą radni po części rozwiązali.
Hulajnogi elektryczne to zarówno błogosławieństwo jak i przekleństwo Olsztyna. Jako środek transportu są one stosunkowo tanie, szybkie i ekologiczne. Problem rodzi się jednak w momencie skończenia jazdy i parkowania pojazdu. Wtedy okazuje się, że hulajnogi leżą przewrócone w różnych miejscach, od chodników przez pasy zieleni i parki, aż do parkingów.

Fot. Archiwum GO

Ratusz starał się rozwiązać ten problem jeszcze w zeszłym roku. W pilotażowym programie Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu wyznaczył 14 specjalnych stref, w których można legalnie parkować hulajnogi elektryczne.

Problem jednak w tym, że ich używanie nie jest podparte żadnymi uwarunkowaniami prawnymi a od tego czy użytkownik zaparkuje hulajnogę w strefie zależy tylko jego dobra wola.

Drugą bolączką parkingów jest to, że jest ich zdecydowanie za mało. Po Olsztynie jeździ co najmniej kilkadziesiąt hulajnóg elektrycznych, które choćbyśmy się nawet bardzo starali, nie pomieszczą się do wyznaczonych stref. Od końcówki kwietnia 2022 roku do hulajnóg dołączyły także rowery elektryczne, które z racji na swoją budowę zajmują jeszcze więcej miejsca.

Rodzi się więc pytanie: gdzie mamy to wszystko zaparkować?


Na to pytanie po części odpowiada firma zajmująca się wypożyczaniem hulajnóg i rowerów elektrycznych w Olsztynie czyli Bolt. Operator na swojej stronie internetowej zamieścił trzy wskazówki odnośnie parkowania hulajnóg elektrycznych.

1. Parkuj odpowiedzialnie — Zaparkuj hulajnogę w pobliżu stojaków rowerowych lub w wyznaczonych strefach parkowania hulajnóg.

2. Nie blokuj ani nie zastawiaj — Nie zostawiaj hulajnóg na przystankach, nie blokuj chodnika ani nie zastawiaj nimi stojaków rowerowych.

3. Ustaw hulajnogę wzdłuż krawędzi chodnika — Zaparkuj hulajnogę obok innych hulajnóg. Zabezpiecz pojazd nóżką.

Podobne zasady dotyczą również rowerów Bolta.

Rower można parkować jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a gdy takowego nie ma to ,,jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi. Jednak w sytuacji gdy najbliższy stojak rowerowy jest przepełniony, zachęcamy poszukać innego w okolicy — pisze operator na swojej stronie internetowej.

Rozwiązać problem próbują również radni Olsztyna, którzy nadali Straży Miejskiej specjalne uprawnienia do odholowywania porzuconych hulajnóg elektrycznych.

Od 2022 roku olsztyńska Straż Miejska ma wszystkie uprawnienia, żeby zabrać porzuconą hulajnogę na strzeżony parking. Cena odholowanie hulajnogi elektrycznej jest taka sama jak w przypadku roweru, czyli 115 złotych. Za dobę parkowania hulajnogi na parkingu trzeba zapłacić 22 złote.

Koszty poniesie właściciel pojazdu, czyli operator. Na ten moment nie jest ustalone, czy będzie mógł obciążyć nimi ostatniego użytkownika. Takie rozwiązanie proponował już wcześniej radny Paweł Klonowski, który od dawna postuluje uporządkowanie kwestii hulajnóg elektrycznych w mieście.

Radny Paweł Klonowski: powinniśmy brać przykład z Gdańska


Paweł Klonowski jako jeden z pierwszych zaczął zwracać uwagę na problem zalegających na chodnikach hulajnóg elektrycznych. Jako radny składał kilka interpelacji w sprawie rozwiązania tego problemu. Jako przykład w tej sprawie proponował m.in Kraków i Gdańsk, większe od Olsztyna miasta, które z tym problemem dawno sobie poradziły.

Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu radny Klonowski wrócił do tematu hulajnóg starając się jeszcze bardziej uściślić przepisy. W tym celu napisał do prezydenta Piotra Grzymowicza interpelację "w sprawie uporządkowania funkcjonowania systemów hulajnóg", w której możemy przeczytać, że:

W nawiązaniu do licznych zgłoszeń od mieszkańców oraz moich jako radnego wcześniejszych wystąpień w zakresie konieczności uporządkowania kwestii funkcjonowania w mieście systemów wypożyczania współdzielonych środków mikrotransportu, w tym w szczególności elektrycznych hulajnóg, ponownie zwracam się z wnioskiem o wyznaczenie na wzór innych polskich miast stref parkowania tego typu pojazdów na terenie Olsztyna, pełne wykorzystanie przez służby miejskie uprawnień do usuwania nieprawidłowo zaparkowanych
urządzeń, a także wdrożenie na wzór Gdańska porozumienia miasta z operatorami na rzecz utrzymania porządku i bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej oraz poszanowania zasad użytkowania wspomnianych środków transportu
— napisał radny Paweł Klonowski

Radny uważa, że wprowadzenie takich porozumień w Olsztynie rozwiązałoby większość problemów, z którymi na co dzień borykają się mieszkańcy. W załączniku radny przesłał wspomniane wzory. Czy miasto je wykorzysta? Tego dowiemy się za kilkanaście dni w momencie przesłania przez prezydenta Olsztyna odpowiedzi na pismo radnego.

Karol Grosz