Będzie nowa organizacja ruchu na rondzie OKS w Olsztynie?
2022-03-03 07:28:00(ost. akt: 2022-03-03 07:27:03)
Paweł Klonowski interpelował do prezydenta Olsztyna w sprawie chaotycznej, według radnego, organizacji ruchu na rondzie im. Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Piotr Grzymowicz odpowiada, że z rondem OKS wszystko jest w porządku.
W godzinach szczytu na ulicach dojazdowych do ronda im. Ofiar Katastrofy Smoleńskiej tworzą się tam długie korki. Zdaniem wielu kierowców na skrzyżowaniu panuje wolna amerykanka i każdy jeździ tak, jak mu się podoba.
Sprawą zajął się radny Paweł Klonowski, który informował o licznych sygnałach, że coś trzeba z tym zrobić, bo momentami bywa tam niebezpiecznie. Radny w interpelacji do prezydenta Piotra Grzymowicza pyta, dlaczego z ronda zniknęły znaki pionowe i poziome, które wskazywały na kierunek ruchu z danego pasa. Jego zdaniem skutkowało to jak pisze "dopuszczeniem do wykonywania niebezpiecznych manewrów, w tym objeżdżaniu ronda po zewnętrznym pasie".
— Decyzja o pozbyciu się znaków przed wjazdem na rondo jest dla mnie kompletnie niezrozumiała. Mogę na przykład wjechać z lewego pasa i objechać całe rondo dookoła, to przecież jakiś absurd — przkonywał radny w rozmowie z "Gazetą Olsztyńską" podczas składania interpelacji. — Chciałbym przede wszystkim, żeby na rondo wróciły znaki. Pomysł jest prosty i powszechnie stosowany: z prawego pasa możemy jechać prosto i w prawo, natomiast z lewego — prosto i w lewo. Wydaje mi się, że wprowadzenie takich zasad mogłoby znacznie upłynnić ruch i zmniejszyć liczbę kolizji — zauważał wtedy radny Klonowski.
Prezydent Olsztyna odpowiada na interpelację:
"Temat ostatecznego wyglądu organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu był wiele razy podejmowany oraz dyskutowany. W 2017 roku ostatecznie zatwierdzona została obecna organizacja ruchu, która rekomendowana była także przez przedstawicieli Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie, jako najprostsza i najbardziej czytelna dla kierowców".
Prezydent nie widzi potrzeby zmiany przepisów obowiązujących na rondzie im. Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Powrót do idei ronda turbinowego, który był już w tym miejscu przerabiany spowodował wolniejszy przejazd przez rondo i korkowanie się dwóch najbardziej obleganych wjazdów: od strony ul. Bałtyckiej i ul. Artyleryjskiej.
I pisze dalej: "Aktualne oznakowanie na przedmiotowym skrzyżowaniu jest prawidłowe, kompletne i zgodne z obowiązującymi przepisami. Ruch pojazdów odbywa się zgodnie z przepisami ogólnymi dotyczącymi skrzyżowań o ruchu okrężnym i zdaniem Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, a także Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie obecna organizacja ruchu jest optymalna, przy aktualnej geometrii ronda".
"Temat ostatecznego wyglądu organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu był wiele razy podejmowany oraz dyskutowany. W 2017 roku ostatecznie zatwierdzona została obecna organizacja ruchu, która rekomendowana była także przez przedstawicieli Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie, jako najprostsza i najbardziej czytelna dla kierowców".
Prezydent nie widzi potrzeby zmiany przepisów obowiązujących na rondzie im. Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Powrót do idei ronda turbinowego, który był już w tym miejscu przerabiany spowodował wolniejszy przejazd przez rondo i korkowanie się dwóch najbardziej obleganych wjazdów: od strony ul. Bałtyckiej i ul. Artyleryjskiej.
I pisze dalej: "Aktualne oznakowanie na przedmiotowym skrzyżowaniu jest prawidłowe, kompletne i zgodne z obowiązującymi przepisami. Ruch pojazdów odbywa się zgodnie z przepisami ogólnymi dotyczącymi skrzyżowań o ruchu okrężnym i zdaniem Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, a także Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie obecna organizacja ruchu jest optymalna, przy aktualnej geometrii ronda".
A czytelnicy komentują:
Karol: — Turbina dla mnie najlepsze rozwiązanie jakie było do tej pory na tym rondzie. Żeby przejechać całemu po rondzie zacząłem jeździć pasem zewnętrznym tak jest najbezpieczniej. Kierowcy jeżdżą jak chcą niektórzy przyjmują taktykę pas wewnętrzny kolejne zjazdy niektórzy zjeżdżają na pas zewnętrzny przed kolejnym zjazdem, każdy jeździ jak chce. Dla mnie totalny chaos
Łukasz: — Jeżdżę tym rondem codziennie i jestem przerażony tym, co nieraz widzę, ludzie ze strachu przed zjazdem z pasa wewnętrznego tworzą kolejki na pasach przed rondem do wjazdu na zewnętrzny pas, rozwiązanie ronda dwupasmowego rozwiązałoby problem moim zdaniem.
Karol: — Wprowadzić oznakowanie pasów ruchu i postawić sygnalizacje świetlną. To przede wszystkim ograniczy prędkość poruszających się po rondzie pojazdów i liczba kolizji spadnie.
Karol: — Turbina dla mnie najlepsze rozwiązanie jakie było do tej pory na tym rondzie. Żeby przejechać całemu po rondzie zacząłem jeździć pasem zewnętrznym tak jest najbezpieczniej. Kierowcy jeżdżą jak chcą niektórzy przyjmują taktykę pas wewnętrzny kolejne zjazdy niektórzy zjeżdżają na pas zewnętrzny przed kolejnym zjazdem, każdy jeździ jak chce. Dla mnie totalny chaos
Łukasz: — Jeżdżę tym rondem codziennie i jestem przerażony tym, co nieraz widzę, ludzie ze strachu przed zjazdem z pasa wewnętrznego tworzą kolejki na pasach przed rondem do wjazdu na zewnętrzny pas, rozwiązanie ronda dwupasmowego rozwiązałoby problem moim zdaniem.
Karol: — Wprowadzić oznakowanie pasów ruchu i postawić sygnalizacje świetlną. To przede wszystkim ograniczy prędkość poruszających się po rondzie pojazdów i liczba kolizji spadnie.
Zdaniem eksperta
Marcin Kiwit, kierownik WORD w Olsztynie
Z pewnością wcześniejsza organizacja ruchu, czyli ruchu turbinowego, spowodowała, że było mniejsze prawdopodobieństwo kolizji; w zasadzie ono było znikome. Organizacja ruchu (tak to nazwijmy) pierwotna, którą mamy obecnie, zmusza kierowców do większej ostrożności i nie wyklucza kolizji, zwłaszcza przy opuszczaniu skrzyżowania. Biorąc pod uwagę fakt, że niektórzy kierowcy nie stosują się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego, musimy pamiętać, żeby bardzo dokładnie upewnić się, że nie wymusimy na nikim pierwszeństwa. Opuszczając rondo z lewego pasa, musimy pamiętać, że przecinamy tym samym prawy pras ruchu. W przypadku ronda, nawet tak dużego jak rondo OKS, nie widzimy tyle, co na prostym odcinku drogi.
Karol Grosz
Liczba zarejestrowanych kolizji drogowych na rondzie OKS w ostatnich pięciu latach
2016 rok — 80
2017 rok — 94
2018 rok — 101
2019 rok —117
2020 rok —128
2021 rok — 115
Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
jarm #3094361 4 mar 2022 18:51
dlaczego nie można przywołać tu statystyki .. : ilość wypadków w roku, w obecnym rozwiązaniu, w poprzednim rozwiązaniu z oznakowanym rondem. Należałoby ująć to procentowo - ilość wypadków do ilości pojazdów zarejestrowanych w Olsztynie w danym roku.
odpowiedz na ten komentarz
krtek59 #3094344 4 mar 2022 16:00
Przecież to rondo jest takie samo jak każde inne. Ale widać jeździ tamtędy masa nieudaczników - kierowców, którzy widać psim swędem (szczęściem) zdali egzamin na prawo jazdy, który faktycznie powinni oblać. Jak wiele innych czynności, może więc z tych osób nie zdolności do kierowania i powinni oddać prawa jazdy, a nie domagać się wydziwień na rondzie. Ciekawe co ci mistrzowie by powiedzieli na ronda na których jest 6 pasów i od 5 do 7 wylotów. Powtarzam raz jeszcze - Rondo jest normalne i przejeżdża się przez nie bardzo dobrze.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
wacek #3094293 4 mar 2022 08:42
Może przebudować i DK51 ze zjazdami na rondo puścić górą wiaduktem.
Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz
olsols #3094233 3 mar 2022 16:07
Poziom wyszkolenia olsztynskich kierowców jest bardzo niski. Oglupieni przez skrzyżowania jednowlotowe i polikwidowane ronda. Tu nawet turbina nie pomogła. Aut jest za dużo i to jest problem, a nie brak estakady.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz
Olsztyniak_cd #3094203 3 mar 2022 11:50
"... Mogę na przykład wjechać z lewego pasa i objechać całe rondo dookoła, to przecież jakiś absurd..." Panie Klonowski to Pan jeździ dookoła ronda??? No pewnie, że to absurd...
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz