Kliknął w link. Z konta zniknęło ponad 8.000 zł

2022-02-23 15:07:57(ost. akt: 2022-02-23 15:23:44)

Autor zdjęcia: policja.gov.pl

Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa i cały czas aktywnie działają. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polegała na uzyskaniu dostępu do konta przez wysłany link. Wczoraj (22 lutego) jedna z poszkodowanych osób straciła w ten sposób ponad 8.000 złotych. Policjanci apelują o większą rozwagę. Tylko wczoraj zgłoszono cztery oszustwa internetowe.
Do Komendy Powiatowej Policji w Iławie wpłynęło zgłoszenie dotyczące oszustwa internetowego. Ofiarą tego oszustwa padli mieszkańcy powiatu. Jak ustalili funkcjonariusze, sprawca skontaktował się z pokrzywdzonymi przez jeden z portali aukcyjny informując, że jest zainteresowany zakupem wystawionego przez nich osuszacza. Dodał, że już zapłacił za przedmiot i wysyła potwierdzenie zapłaty. Okazało się, że aby zobaczyć potwierdzenie zapłaty, należy kliknąć w link, który przekierowywał na stronę banku, po czym należy podać swoje dane, co uczynili.


Z konta znikło ponad 8.000 zł


Kiedy zorientowali się, że zostali oszukani okazało się, że z konta zniknęło ponad 8000 zł. Tylko wczoraj (22 lutego) zgłoszono cztery oszustwa internetowe.

– Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze, zastanówmy się, czy to nie oszustwo – apeluje rzeczniczka iławskiej policji, st. asp. Joanna Kwiatkowska. – Jeżeli ktoś prosi nas o kod „Blik”, skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie i sprawdźmy, czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.


Jak się chronić?


Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła;
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem;
- potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

eka / KPP Iława
ilawa@gazetaolsztynska.pl