Przeciąganie liny na torach. Kiedy wróci linia kolejowa nr 223?

2022-02-03 08:35:53(ost. akt: 2022-02-03 08:55:54)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Czy linia kolejowa, która łączy Czerwonkę z Ełkiem przez Biskupiec Reszelski, Mrągowo, Mikołajki i Orzysz, doczeka się reaktywacji? Sprawa rozbija się o pieniądze.
Już od ponad dekady pociągi pasażerskie nie kursują na linii kolejowej nr 223, która łączy Czerwonkę z Ełkiem. Teraz pojawiła się szansa na modernizację całej trasy, bo jej przebudowa znalazła się wśród wniosków złożonych przez samorządy do PKP Polskich Linii Kolejowych w drugim etapie programu "Kolej Plus".

Jednak by tak się stało, 15 proc. kosztów inwestycji muszą ponieść samorządy, które znajdują wzdłuż trasy czy też są zainteresowane modernizacją danej linii kolejowej. Pozostałe 85 proc. kosztów inwestycji leży po stronie rządu.
O wsparcie inwestycji już dwukrotnie w ostatnich dniach apelował do samorządów Jerzy Szmit, prezes okręgu olsztyńskiego PiS i były wiceminister infrastruktury. Ostatnio wrócił do sprawy podczas podpisania umowy na budowę dworca kolejowego w Olsztynie.

— Można tę linię zrekonstruować, można zmodernizować, ale tu jest też potrzebna decyzja władz województwa, marszałka, zarządu województwa o wniesieniu wkładu własnego do tej inwestycji. I o to apeluję — podkreślił Jerzy Szmit.

Na reakcje marszałka nie trzeba było długo czekać. — W toku ustaleń przyjęto metodologię podziału partycypacji w zabezpieczeniu wkładu własnego do projektu: spośród wymaganych 15 proc. wartości inwestycji jedną połowę tej części sfinansuje samorząd województwa, a drugą połowę – samorządy lokalne — czytamy w stanowisku opublikowanym przez marszałka Gustawa Marka Brzezina.

Marszałek napisał, że zarząd województwa przystąpił do przygotowania Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dotyczącego linii nr 223, który został zrealizowany w całości w oparciu o środki z budżetu województwa. Wyniki analizy, wykonywanej pod wytycznymi PKP PLK wskazały, że całkowite nakłady netto projektu znacznie wzrosły – z pierwotnie podawanej przez PKP PLK kwoty 535 mln zł do aż 851 mln zł, tj. wzrost o niemal 60 proc. Analogicznie wzrosła także wymagana od samorządów wartość wkładu własnego z ok. 80 mln zł do aż 128 mln zł.

— Mimo rażącego wzrostu kosztów inwestycji, zarząd województwa konsekwentnie utrzymuje swoją deklarację dotyczącą sfinansowania połowy wymaganego wkładu własnego do wartości projektu (kwotę analogicznie zwiększono o 60 proc., tj. ponad 20 mln zł, względem pierwotnie planowanej), a ponadto uruchomienie i utrzymanie czterech par pociągów przez pięć lat na rzeczonej linii. Tylko to działanie wiąże się z kosztem ok. 13 mln zł rocznie z budżetu województwa — zaznaczył marszałek Brzezin.

Andrzej Mielnicki

Linia 223 ma już grubo ponad sto lat. 1 września 1898 roku uruchomiono połączenie pasażerskie na odcinku z Biskupca do Mrągowa. W 1911 roku został oddany do użytku dalszy odcinek linii z Mrągowa do Orzysza, a cztery lata później, ukończono budowę ostatniego odcinka z Orzysza do Ełku. Ruch pasażerski wstrzymano w 2010 roku.


Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Zdzisław Dyrman zasadniczo #3090357 3 lut 2022 20:26

    Wzrost kosztów o prawie 60%. Super. Panie Szmit, załatwi pan z premierem Vateuszem obniżkę podatku VAT na tory i semafory? Może koszty spadną i będzie można znowu jaką konferencję prasową urządzić?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. grand #3090228 3 lut 2022 10:00

    Czekamy na linię Olsztyn -Lidzbark Warmiński

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. Stary dziad #3090225 3 lut 2022 09:29

    Wszystkie wpisy powyżej są mojego autorstwa.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz