A miało być tak pięknie. Autobusy elektryczne droższe w użytkowaniu niż spalinowe

2022-01-30 12:26:06(ost. akt: 2022-01-30 12:44:24)

Autor zdjęcia: Wojciech Caruk

Pod względem ekonomicznym nie opłaca się przejście na tabor elektryczny
W taborze MPK Olsztyn jest obecnie 167 autobusów. Przewoźnik do tej pory nie inwestował w zakup bezemisyjnych pojazdów. Do tej pory na olsztyńskich ulicach można było spotkać jedynie autobusy prywatnego przewoźnika KDD, który w taborze posiadał Solbusy napędzane ciekłym gazem LNG. Zakończył on jednak działalność we wrześniu 2018 roku. Szansą na zakup elektryków miał być program „Zielony transport publiczny”, gdzie Olsztyn zawnioskował o dofinansowanie dla 20 autobusów elektrycznych. , ale wniosek został odrzucony

Pod koniec grudnia rozpoczął się drugi nabór wniosków do rządowego programu inwestycji strategicznych w ramach Polskiego Ład.
Olsztyn zamierza wykorzystać kolejny nabór wniosków, aby pozyskać środki na elektrobusy. – Będziemy wnioskować o dofinansowanie zakupu 20 sztuk autobusów. Mamy czas do 15 lutego na złożenie wniosku., więc dokładna specyfikacja jest aktualnie przygotowywana – wyjaśnia Bartoszewicz.

Czy zakup elektrycznych autobusów poprawi kondycje finansowa olsztyńskiego MPK? Wszystko wskazuje że niestety tak się nie stanie, jak informuje PAP doświadczenia z Warszawa wyraźnie wskazują, że autobusy elektryczne droższe w użytkowaniu niż spalinowe

Zakup i użytkowanie autobusów elektrycznych jest droższe niż autobusów z silnikiem spalinowym – przyznaje stołeczny ratusz. Być może z tego powodu będziemy więcej płacić za bilety – komentuje w rozmowie z PAP opozycyjny radny.

W odpowiedzi na interpelację radnego Wiktora Klimiuka (PiS) sekretarz miasta stołecznego Włodzimierz Karpiński przyznał, że zakup i użytkowanie autobusów elektrycznych jest droższe niż autobusów z silnikiem spalinowym.

"Szacunkowy koszt, w przeliczeniu na 1 wozokilometr (za okres 1.11.2020 r. – 31.10.2021 r.), z uwzględnieniem m.in. kosztów: zakupu, amortyzacji, paliwa, napraw i obsługi oraz kosztów stałych spółki wynosi: dla pojazdów zasilanych olejem napędowym - 9,2 zł, dla pojazdów elektrycznych – 11,86 zł" – napisał w odpowiedzi Klimiukowi.

"Jak widać . Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski i ludzie z jego otoczenia wspominali, że możliwe będą podwyżki cen biletów. Więc być może z tego powodu, że dokładamy do transportu elektrycznego, będziemy musieli płacić więcej za bilety" – powiedział PAP Klimiuk.

Radny wyraził również wątpliwości, co do tego, czy efekt ekologiczny zakupu i użytkowania taboru elektrycznego wypada na plus w porównaniu z tradycyjnym. "Co do tego są wątpliwości. Czy na przykład składowanie zużytych baterii nie będzie miało poważniejszych negatywnych skutków ekologicznych, a co za tym idzie ekonomicznych w porównaniu z tradycyjną komunikacją" – podkreślił.

Ratusz w odpowiedzi na interpelację wyjaśnił, że "w autobusach przegubowych przewidywana trwałość baterii LTO wynosi około 13 lat, mniej więcej równa trwałości autobusu elektrycznego". "Gwarancja na te baterie wynosi 7 lat. W autobusach klasy maxi gwarancja na baterie NMC wynosi 6 lat, zaś na baterie LFP 10 lat. Zużycie baterii trakcyjnej w autobusie to zmniejszenie pojemności energetycznej ze 100 proc do 80 proc. Średni wiek taboru autobusowego wykorzystywanego przez MZA wynosi 6,6 lat (…) pojazdy starsze są systematycznie wymieniane na nowe" – wytłumaczył.

Dodał, że "zgodnie z tym założeniem, zanim zmniejszona pojemność energetyczna akumulatorów wymusi ich wymianę MZA odsprzeda autobusy innemu użytkownikowi". "Utylizacja ewentualnych odpadów odbędzie się zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie i będzie należała do obowiązku ich właściciela" - oznajmił.

Według danych w końca marca ubiegłego roku ZTM dysponuje 160 autobusami elektrycznymi, 145 na gaz i ok. 1100 na olej napędowy.(PAP/Wojciech Kamiński)