Jest umowa! Dworzec ma być wizytówką Olsztyna

2022-01-28 14:15:34(ost. akt: 2022-01-28 19:12:42)
Dworzec Olsztyn Główny (wizualizacja)

Dworzec Olsztyn Główny (wizualizacja)

Autor zdjęcia: PKP SA

Nowoczesny, funkcjonalny — taki będzie nowy dworzec kolejowy w Olsztynie. A wyglądem ma przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur. I najważniejsze — ma być otwarty w II połowie przyszłego roku.
Czekaliśmy długo, niektórzy już może nawet zwątpili w to, że Olsztyn doczeka się nowego dworca kolejowego. W piątek PKP SA podpisały umowę z poznańską spółką Torpol na budowę nowego dworca w stolicy Warmii i Mazur.

— Mieszkańcy i turyści zyskają supernowoczesny, proekologiczny dworzec (na dachu ma być zainstalowanych ponad 1300 paneli fotowoltaicznych) o oryginalnym wyglądzie i bryle — podkreślił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP podczas podpisania umowy na budowę dworca.

W ciągu kilku dni wykonawca ma przejąć plac budowy, a w ciągu 45 dni postawić tymczasowy dworzec (modułowo-kontenerowy), który będzie znajdował się między obecnym budynkiem dworca a budynkiem Poczty Polskiej. Będą tam cztery kasy biletowe, poczekalnia i toalety.

Budowa nowego dworca ma potrwać około półtora roku. — Powinna się zakończyć około lipca przyszłego roku — dodał Ireneusz Maślany. — I mam nadzieję, że będzie bardzo dobrze służył mieszkańcom i będzie znakomitą wizytówką Olsztyna.

Obecna na podpisaniu umowy Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju i technologii podkreśliła, że niewątpliwie jednym z elementów godności gospodarczej Polaków jest kolej, drogi, połączenia autobusowe.

— To są rzeczy, które jeszcze przed 2015 roku absolutnie nie cieszyły się żadną popularności wśród władz i rządu — mówiła wiceminister. Wojewoda Artur Chojecki powiedział, że to ważny dzień dla mieszkańców regionu i Olsztyna.

— Po wielu latach przygotowań trudnych zmagań rozpocząć budowę dworca kolejowego — mówił wojewoda Chojecki. — Porty morskie, dworce, lotniska, stanowią okno na świat i mogą być wizytówką, a obecny dworzec już do wielu lat nie był wizytówką naszego regionu. Wierzę w to głęboko, jestem nawet o tym przekonany, że nowy dworzec olsztyński stanie się wizytówką naszego regionu.

Na podpisaniu umowy był obecny też Jerzy Szmit, szef olsztyńskiego okręgu PiS i były wiceminister infrastruktury i budownictwa.

— Przyznam, że trochę wzruszenie ściska mi gardło, bo chyba dobrze ponad dziesięć lat trwają starania o modernizację dworca Olsztyn Główny. I dzisiaj się to dokonuje — stwierdził Jerzy Szmit.


Na zdjęciu (od lewej): Jerzy Szmit, Ireneusz Maślany, Olga Semeniuk, Artur Chojecki, Grzegorz Grabowski.

Budowa nowego dworca wiąże się z rozbiórką starego. Nie będzie to proste, bo w budynku , którym jest dworzec po sąsiedzku znajduje się też dworzec autobusowy. Właściciel tej części obiektu jest spółka Retail Provider. Jak Torpol chce rozwiązać kwestię rozbiórki dworca kolejowego, tak by nie było sporów z sąsiadem?

— Zgodnie z technologią przyjętą w projekcie. Będziemy analizowali, jak to można zrobić. Mamy 45 dni na budowę tymczasowego dworca i w tym czasie będą te uzgodnienia czynione — odparł Grzegorz Grabowski, prezes spółki Torpol, która wygrała też przetarg na modernizację torów i peronów na stacji Olsztyn Główny. Tu prace już trwają, a kontrakt jest znacznie większy, bo opiewa na kwotę 382,1 mln zł netto, podczas gdy koszt budowy nowego dworca w Olsztynie to około 71 mln złotych brutto.

Nowy dworzec ma zachwycać, stać się wizytówką miasta i regionu. A więc tym wszystkim, czym nie jest obecny dworzec. Czy tak się stanie? Tu wiele zależy od sąsiada kolejarzy, spółki Retail Provider, chce wybudować kompleks usługowo-handlowy wraz z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia. A między sąsiadami od dawna już iskrzy. Spółka Retaill Provider uważa, że wybudowanie dworca PKP w zaproponowanym kształcie, uniemożliwi połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz Zatorza z Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym.

Co zrobi więc Retail Provider?

— Z naszego punktu widzenia sytuacja wygląda zgoła odwrotnie — komentował na gorąco Rafał Twarowski, prezes spółki Retail Provider na konferencji zwołanej tuż pod podpisaniu umowy przez kolejarzy. — Jeżeli rzeczywiście do tej inwestycji dojdzie, a widzimy, że kolejarze prą do tej inwestycji wszystkimi możliwymi sposobami, działając faktami dokonanymi, to już na pewno nie będziemy mogli zbudować w Olsztynie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dlatego, że ten projekt, który forsują kolejarze na takie zintegrowanie dwóch dworców nie pozwoli.

Spółka zaskarżyła do sądu zarówno decyzję wojewody o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, jak też pozwolenie na budowę, które wydał. W przypadku uznania jej racji, jeżeli nie będzie już można cofnąć decyzji i zatrzymać inwestycji, czyli budowy dworca kolejowego, będzie dochodzić sowitego odszkodowania od Skarbu Państwa.

Prezes Retail Provider powiedział, że ma żadnych ustaleń z kolejarzami w sprawie rozbiórki dworca kolejowego. Nie wykluczył, że może zostać wybudowany nowy dworzec kolejowy, a bryła dworca autobusowego pozostanie taka jak obecnie. Dodał też, że Retail Provider nie rezygnuje z budowy Synergii, ale dziś spółka stoi przed dylematem, czy inwestycja będzie mogła być realizowana w jakimkolwiek trybie. I dziś trudno powiedzieć, czy realne jest jeszcze powstanie Synergii czy nie?

Reprezentacyjny i oryginalny

Nowy dworzec Olsztyn Główny, wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą będzie reprezentacyjny, ale przede wszystkim oryginalny. Na elewacji frontowej znajdą się zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Z kolei od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – około 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1, która nawiąże stylem do dworca.

Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. W podziemiu zaprojektowano kasy biletowe, toalety oraz strefę podróżnego, a na parterze – reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokali komercyjnych. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.

Andrzej Mielnicki


Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jedrula #3089655 29 sty 2022 18:15

    Najważniejsza informacją jaką miała do przekazania pani Olga Semeniuk, było przekazanie wiadomości, że Polska zaczęła się budować po 2015 roku. Ciekawe jaki wkład wniosła pani wiceminister w olsztyński dworzec.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Tutor #3089631 29 sty 2022 11:13

    Nowy propisowski właściciel go pieje z zachwytu. Poczekajmy. Pożyjemy zobaczymy. Pytanie co zrobi miasto ze straszydłem. - Bylym dworcem autobusowym. Bo na razie to widać, że będzie duuuuuuży problem z obecnym właścicielem. Podobno nie ma pieniędzy. A brak pieniędzy to nie jest wstyd tylko straszna niewygoda.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Tutor #3089634 29 sty 2022 11:13

    Nowy propisowski właściciel go pieje z zachwytu. Poczekajmy. Pożyjemy zobaczymy. Pytanie co zrobi miasto ze straszydłem. - Bylym dworcem autobusowym. Bo na razie to widać, że będzie duuuuuuży problem z obecnym właścicielem. Podobno nie ma pieniędzy. A brak pieniędzy to nie jest wstyd tylko straszna niewygoda.

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Tutor #3089636 29 sty 2022 11:13

    Nowy propisowski właściciel go pieje z zachwytu. Poczekajmy. Pożyjemy zobaczymy. Pytanie co zrobi miasto ze straszydłem. - Bylym dworcem autobusowym. Bo na razie to widać, że będzie duuuuuuży problem z obecnym właścicielem. Podobno nie ma pieniędzy. A brak pieniędzy to nie jest wstyd tylko straszna niewygoda.

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Tom #3089586 28 sty 2022 22:47

    Teraz się obudzili z dworcem autobusowym, a tak to czekali nie spieszyło im się. Jak kolejarze przeszli do konkretów w końcu to zdziwienie teraz wielkie i pretensje.

    Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz