Ceny samochodów używanych rosną jak na drożdżach

2022-01-27 11:16:58(ost. akt: 2022-01-27 11:39:37)
Samochody używane

Samochody używane

Autor zdjęcia: pixabay

Ceny na rynku samochodów używanych pną się w górę. Co nas czeka w 2022 roku?
Nowe samochody osobowe na polskim rynku stanowią około 13 proc., ale za to aż 25 procent to importowane używane samochody ściągane do naszego kraju głównie z Niemiec. Pandemia i wywołany przez nią problem z dostępnością podzespołów elektronicznych (czipy, półprzewodniki itp) spowodowały znaczne ograniczenie mocy produkcyjnych fabryk i montowni samochodów, a tym samym mniej nowych samochodów trafiło do sprzedaży.Tylko w Polsce, w październiku 2021, zarejestrowano około 38 procent mniej nowych samochodów niż rok wczesnej.
Problem ten , obserwowany we wszystkich krajach europejskich(jak również światowych) zaburzył mechanizmu wymiany starszych samochodów na nowe lub nowsze w całej Europie.
Jeżeli przeciętny mieszkaniec kraju zachodnioeuropejskiego nie wymieni swojego 4-6-cio letniego samochodu na nowy, to inny z kolei nie wymieni swojego 8-12 letniego samochodu na ten używany nowszy, cztero czy sześcioletni. To z kolei oznacza że mniejsza ilość samochodów używanych trafi na polski rynek. Mniej samochodów używanych na rynku polskim oznacza tylko jedno-wyższe ceny!

"Według naszych danych w listopadzie 2021 samochody używane w Polsce kosztowały średnio o 22,5 proc. więcej w porównaniu do listopada roku 2020 i o blisko 32 proc. więcej w porównaniu do listopada 2019 r.” – wyjaśnia Jakub Wojtakajtis dyrektor ds. zarządzania danymi i strategią grupy OLX na Europę Środkowo-Wschodnią(dane za Auto Świat)

Oczywiście, trzeba tu pamiętać o rosnącej inflacji, która ma wpływ na rosnące ceny, ale mimo to wzrost cen samochodów używanych (rok do roku) o 22 procent jest zdecydowanie wyższy niż porównywalna inflacja w tym samym okresie(7,8%wg danych GUS)
Ten brak podaży samochodów powoduje że ceny rosną, ale popyt wcale nie maleje, a nawet więcej, wydaje się, że popyt zaczyna rosnąć. Na wzrost popytu z całą pewnością, oprócz inflacji, ma również pandemia która uzależniła nas od samochodów i zniechęciła do komunikacji zbiorowej(restrykcje, ograniczenia , lęk przed zarażeniem)

Czy ceny na rynku aut używanych nadal będą rosły? Sporo wskazuje, że to dłuższy trend. Już dziś producenci przebąkują, że problemy z dostawami czipów i półprzewodników prawdopodobnie znikną najwcześniej w drugiej połowie 2023 r. Z drugiej jednak strony należy mieć na uwadze, że producenci azjatyccy maja zdecydowanie mniejsze problemy z zaopatrzeniem w elektronikę samochodową -mniejsza odległości do fabryk produkujących czipy, półprzewodniki itp.- większość z nich zlokalizowana jest w Azji. Prawdopodobne staje się, że w najbliższych latach łatwiej będzie w Polsce o używane samochody marek azjatyckich, które prowadzą teraz ofensywę sprzedażową na rynkach środkowoeuropejskich i wschodnioeuropejskich, niż o modele marek europejskich, w tym tak lubiane przez Polaków samochody niemieckie.
Być może jest jeszcze jedno rozwiązanie, które jednocześnie wybawi nas z problemu z brakiem części elektronicznych oraz magnezu i stali których również brakuje na rynku.Chodzi o "retro-fity", czyli auta używane odnowione w fabrykach producentów. Takie zakłady już istnieją i działają. Pierwszą fabrykę odnawiającą stare auta wybudował koncern Renault o czym pisaliśmy wcześniej: https://gazetaolsztynska.pl/798912,Renault-rozkreca-swoj-biznes.html