Via Baltica na Mazurach gotowa 4 miesiące przed terminem

2022-01-03 15:27:21(ost. akt: 2022-01-03 15:32:26)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

Ogromny sukces i szansa dla regionu — tak wszyscy oceniają otwarcie pierwszego na Mazurach odcinka drogo ekspresowej Via Baltica. Dzięki niej szybciej dojedziemy nie tylko do Warszawy, ale również na Litwę.
Pierwsi kierowcy nowym odcinkiem trasy Via Baltica na Mazurach pojechali jeszcze w ubiegłym roku, ale to w poniedziałek odbyło się oficjalne otwarcie odcinka Wysokie-Raczki. Jest to odcinek drogi ekspresowej S61 o długości 20,2 km zlokalizowany w województwach warmińsko-mazurskim i podlaskim.

To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który przekazujemy w tym roku kierowcom do użytkowania. Otwarcie tego dwudziestokilometrowego odcinka drogi S61 jest istotne nie tylko z punktu widzenia Polski, ale i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Obraliśmy sobie za cel, że zbudujemy międzynarodową trasę, która bezpośrednio połączy północ i południe Europy. Niech dzisiejszy dzień stanowi dowód na to, że wszystko jest na najlepszej drodze, aby ten cel wykonać — mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak podkreślił minister, droga została oddana do użytku aż 4 miesiące przed terminem.

Via Baltica to potrzebna drga międzynarodowa, która uaktywni region, spowoduje, że do dzisiaj tereny po części wykluczone komunikacyjnie, tereny które posiadają potencjał a nie mogły rozwijać się gospodarczo, będą miały szansę uczestniczyć w tym przyspieszonym rozwoju gospodarczym, wymuszanym ale i generowanym właśnie dzięki takim silnikom rozwoju, jakim jest taka droga ekspresowa — bezpieczna, wygodna i przewidywalna — dodaje minister Adamczyk. — Nie jesteśmy gorsi aniżeli mieszkańcy Niemiec, Francji, Włoch. Posiadamy drogi szybkiego ruchu nie odbiegające w standardzie od tych na zachodzie Europy, a często przewyższające zachodnie standardy. Dzisiaj nasi drogowcy budują drogi nowoczesne o olbrzymim potencjale technologicznym, które spełniają oczekiwania XXI wieku.

W otwarciu drogi uczestniczyli również m.in. lokalni parlamentarzyści.

To wielka szansa dla naszego regionu, pod względem rozwoju gospodarczego, rozwoju turystycznego, ale to również poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego — mówi senator Małgorzata Kopiczko.

To pierwszy odcinek trasy Via Baltica oddawany na Warmii i Mazurach. Jest to dla nas wielkie wydarzenie, bo jeszcze lata wstecz mogliśmy tylko marzyć o dobrych drogach we wschodniej części naszego kraju. Ale odkąd zaczęło rządzić Prawo i Sprawiedliwość to się zmieniło diametralnie. Decyzje pana ministra Andrzeja Adamczyka, całego rządu spowodowały, że te marzenia żebyśmy mogli jeździć bezpiecznie, stały się faktem. Jeszcze nie tak dawno, 3 lata temu, wbijaliśmy łopatę pod budowę tego odcinka. Dzisiaj mamy ten wspaniały dzień, kiedy możemy cieszyć się z tego okna na świat, na razie na wschód, ale myślę że już niebawem, w tym roku, w stronę Warszawy będziemy oddawać kolejne odcinki — mówi poseł Wojciech Kossakowski. — Jak ważne jest, że Via Baltica powstaje u nas możemy już oświadczyć jeżdżąc ze Szczuczyna prawie do Łomży, kiedy droga dwupaskowa prowadzi nas bezpiecznie i szybko ku stolicy naszego kraju.

Otwarcie trasy Via Baltica to również ogromna szansa dla Ełku.

O tę inwestycję wspólnie z parlamentarzystami oraz innymi samorządami z subregionu EGO oraz województwa podlaskiego zabiegaliśmy od 2007 roku. Skupialiśmy się wówczas na ustaleniu przebiegu trasy ekspresowej nr 61 Via Baltica z Warszawy przez Łomżę, Ełk, Suwałki. W pierwotnej wersji trasa miała przebiegać przez Białystok. I udało się. Teraz z inwestycji skorzystają zarówno przedsiębiorcy, którzy już prowadzą biznes w Ełku, inwestorzy, a także mieszkańcy i turyści — mówi Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku. — Budująca się Via Baltica na węzłach Szczuczyn - węzeł Ełk Południe (ok. 23,3 km) oraz Ełk Południe - Wysokie (ok. 22,9 km), to kolejne odcinki, które będą oddawane do użytku. Skomunikują Ełk z dużymi miastami oraz znacząco skrócą czas podróży m.in. do Warszawy.

W ramach inwestycji wykonano drogę ekspresową o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Ponadto powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo.

Łączny koszt inwestycji, której wykonawcą była firma Budimex, wynosi 484,3 mln zł.

VIA BLATICA

Od sierpnia 2021 r. roku kierowcy mogą już korzystać z odcinków S61 na północ od Łomży: Kolno-Stawiski i Stawiski-Szczuczyn. Do czasu zakończenia budowy dwóch odcinków S61 Szczuczyn-Ełk Południe i Ełk Południe-Wysokie ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak jak dotychczas, czyli drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.
Droga ekspresowa S61, łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław-Warszawa-Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.

Fot. P. Tomkiewicz

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. M.K. #3086957 5 sty 2022 11:10

    Uroczyste otwarcie było piękne i huczne, natomiast dla mieszkańców Kalinowa oraz miejscowości ościennych brak zjazdu oznacza stagnację (albo wręcz cofanie się w rozwoju) ponieważ władze ,odpowiedzialne zapomniały lub nie chciały go tu umieścić. Trasa szybkiego ruchu przebiega 500m od Kalinowa(największej miejscowości na trasie Wysokie -Raczki), natomiast mieszkańcy aby skorzystać z tej wspaniałej drogi muszą pokonać odległość około 10km do najbliższego wjazdu. Jedyne korzyści jakie mamy to podziwianie przejeżdżających aut, wdychanie spalin oraz hałas . Straty poniosą właściciele firm działających na terenie Kalinowa oraz naszej gminy, ponieważ ruch został przekierowany w kierunku Suwałk. Nikt z trasy nie będzie zjeżdżał z trasy 10km ,aby zajechać do Kalinowa. Paradoksem jest to , że nowoczesna droga ,która ma nas łączyć ze światem ,tak naprawdę zamknęła nas w małej społeczności. POrażka. :-(

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. grand #3086845 4 sty 2022 12:46

      Pan katecheta wojewódzki też zaproszony. W końcu kompetencje odpowiednie dla pis

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Harry #3086833 4 sty 2022 11:19

        Czy aby drogi nie buduje się 8-10 lat, z czego większość zajmuje planowanie, pozyskiwanie zezwoleń, znajdowanie podwykonawców? No sorry, ale S61 zaczęło budować PO, a teraz przychodzi PiS, przecina wstęgę i pan Kossakowski mówi że za Peło to mogliśmy o drogach pomarzyć. Pytanie ile dróg odda do użytku kolejny rząd.

        Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz

      2. Paul Mark . #3086805 3 sty 2022 19:50

        Do zasadniczo tępego i wszechwiedzącego sporo się na minusowałeś .PO PSL owska banda ograbiła miliony obywateli i jeszcze unosi złodziejski parszywy łeb nowaków geodzkich sawickich itp itd.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-65) odpowiedz na ten komentarz

      3. Zdzisław Dyrman zasadniczo #3086798 3 sty 2022 18:58

        Co za bezczelny kłamczuch z pana ministra. Cztery miesiące przed terminem, gdy jeszcze w grudniu na stronie GDDKiA dla tego odcinka widniał tekst: "Zakończenie robót wynikające z umowy 31 stycznia 2021". Teraz dopiero zmienili styczeń na grudzień. Jak kto nie wierzy, niech sprawdzi odcinek Wysokie - Ełk Południe. "Zakończenie robót wynikające z umowy 19 czerwca 2021 r." A przebąkuje się o rzeczywistym zakończeniu w końcówce 3 kwartału lub w 4 kw. 2022. Ciekawe, o ile to będzie wcześniej wg pana ministra.

        Ocena komentarza: warty uwagi (51) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (6)