Kolej dostępniejsza w całej Polsce dzięki wykorzystanym miliardom złotych

2021-12-31 08:00:00(ost. akt: 2022-01-02 19:54:20)
Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Olsztyn Jezioro Ukiel – to jeden z nowych przystanków w mieście, które zwiększyły dostęp do kolei.
Fot. PLK
Olsztyn Jezioro Ukiel – to jeden z nowych przystanków w mieście, które zwiększyły dostęp do kolei.

Jeśli po latach znów podróżujemy koleją między Legnicą i Głogowem, z Mielca do Dębicy, z Wrocławia do Jelcza przez Swojczyce, czy ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego – to zawdzięczamy to efektywnemu wykorzystaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. miliardów złotych ze środków unijnych i budżetowych. Krótsze czasy podróży pociągiem np. z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic, z Wrocławia do Poznania, a także nowe przystanki i bezkolizyjne skrzyżowania to też korzyści uzyskanie dzięki inwestycjom z udziałem funduszy UE.

Wzrost atrakcyjności i dostępności kolei zawdzięczamy efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych i budżetowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Spółka konsekwentnie realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy (KPK) o wartości prawie 77 mld zł.

Ponad 95% Programu to inwestycje zakończone i w realizacji, dlatego mamy na blisko 400 stacjach i przystankach m.in. wygodne perony. Wykorzystanie środków unijnych i budżetowych osiągnęło najwyższą wartość w historii PLK. Na podobnym etapie poprzedniej perspektywy zrealizowano wydatki na poziomie 13,7 mld zł. Obecnie zrealizowane inwestycje za ok. 45 mld zł służą podróżnym i usprawniły przewóz towarów na ponad 5 500 km nowych torów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują miliardy środków unijnych i budżetowych, a także są gotowe do ogłaszania przetargów na nową perspektywę.


Krajowy Program Kolejowy to jeden z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy miast, miasteczek i małych miejscowości zyskują dzięki niemu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane tory i perony, bezkolizyjne skrzyżowania oraz odtworzone linie kolejowe pozwolą pasażerom polskich kolei odbywać swoje podróże bezpiecznie, komfortowo i szybko. Na wszystkie te działania polski rząd przeznaczy w ramach Krajowego Programu Kolejowego prawie 77 mld zł w ramach środków budżetowych i unijnych. - mówi Andrzej Bittel,
sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Ponad 60 nowych przystanków zwiększyło dostępność do kolei
w całej Polsce
np. Warszawa Powązki, Kraków Bronowice, Olsztyn Likusy, Wrocław Szczepin oraz Iwiny k. Wrocławia, Parzniew k. Warszawy, Orzechowicze na Podlasiu, Szydłów Centrum. Dzięki środkom unijnym i budżetowym mieszkańcy ponad 100 gmin wygodniej podróżują koleją do pracy i szkoły.

Windy, pochylnie, specjalne oznakowania zwiększyły komfort dostępu do kolei. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach, i w mniejszych miejscowościach.
Zmodernizowano ok. 400 stacji i przystanków w ramach KPK. Lepszy dostęp jest szczególnie ważny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – ich potrzeby uwzględniają wszystkie inwestycje.

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w podróżach miejskich, aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Kolej po latach wróciła m.in. na linie: Legnica – Rudna Gwizdanów, Lublin – Łuków, Mielec-Dębica, Wrocław – Jelcz, Skarżysko-Kamienna – Tomaszów Mazowiecki.
Skrócił się czas podróży na trasach: Katowice – Kraków, Wrocław – Poznań, Warszawa – Gdańsk, Wrocław – Gdynia, Poznań – Piła, Olsztyn – Szczytno – Ełk, Warszawa – Olsztyn. Dobrze przygotowane linie zachęcają do nowych połączeń np. z Lublina do Rzeszowa. Korzystamy już z elektryfikacji linii Lublin – Stalowa Wola i Węgliniec – Zgorzelec.

Dzięki miliardowym inwestycjom na torach zwiększył się poziom bezpieczeństwa. Kierowcy wykorzystują ponad 500 nowych bezkolizyjnych skrzyżowań i przebudowanych wiaduktów oraz ponad 2000 wyposażonych w nowe urządzenia przejazdów kolejowych. Nowe rozwiązania to lepsze warunki życia. Transport towarowy wykorzystuje przebudowane trasy np. Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Częstochowa – Chorzew Siemkowice, zelektryfikowane linie Stalowa Wola Rozwadów – Lublin i Węgliniec – Zgorzelec. Wymagały one m.in. nowych urządzeń, mostów i wiaduktów. Środki unijne zostały wykorzystane m.in. na budowach blisko 600 mostów np. na międzynarodowej trasie Rail Baltica na Bugu, nad Wisłą w Krakowie, czy na Sanie na trasie Lublin – Stalowa Wola. Inwestycje w kolejowy transport towarowy to korzyści dla ekologii i wzrost bezpieczeństwa także na drogach.

Stacja Pisz po modernizacji spełnia oczekiwany komfort podróży koleją
Fot. PLK
Stacja Pisz po modernizacji spełnia oczekiwany komfort podróży koleją


Dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków programów unijnych i budżetu państwa zmienia się kolej w województwie warmińsko-mazurskim. Skrócił się czas podróży pociągami na trasach z Olsztyna do Działdowa oraz ze Szczytna do Ełku. Lepszy dostęp do kolei zapewnia nowy przystanek Pisz Wschodni, czy np. pięć dodatkowych przystanków w Olsztynie: Śródmieście, Dajtki, Likusy, Jezioro Ukiel i Redykajny. Wzrasta poziom bezpieczeństwa podróżnych i kierowców dzięki nowoczesnym urządzeniom i zamontowanym na przejazdach kolejowo-drogowych sygnalizatorom oraz rogatkom. - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowana stacja Olsztynek zapewnia wygodne podróże w kierunku Olsztyna i Działdowa.
Fot. PLK
Przebudowana stacja Olsztynek zapewnia wygodne podróże w kierunku Olsztyna i Działdowa.

Obrazek w tresci