Smog - co z aktywnością fizyczną na "świeżym" powietrzu?

2021-12-30 21:02:43 (ost. akt: 2021-12-30 15:29:36)

Autor zdjęcia: Shutterstock

Konsekwencje długotrwałego wdychania smogu mogą być tragiczne w skutkach. Według wskazań Europejskiej Agencji Środowiska Polska znajduje się w niechlubnej czołówce krajów UE, w których zanieczyszczenie powietrza jest największe.
Smog, który jest szczególnie dotkliwie odczuwalny przez osoby cierpiące na astmę, alergie i inne choroby dróg oddechowych, to zmora okresu jesienno-zimowego. Jak się przed nim chronić i jak postępować, gdy na zewnątrz stężenie szkodliwych dla zdrowia pyłów zawieszonych jest szczególnie wysokie? Czy powinniśmy w tym czasie mimo wszystko podejmować aktywność fizyczną na „świeżym” powietrzu?

Z badań wynika, że w miejscowościach, w których długotrwale mamy do czynienia z wysokim stężeniem PM 10 i PM 2,5 w powietrzu, ryzyko wystąpienia alergii wziewnych u dzieci zwiększa się dwukrotnie, a astmy – aż czterokrotnie. Smog jest toksyczną mgłą, która unosi się zwykle nad miastem. W jego skład wchodzą pyły, gazy i szkodliwe substancje. Do pogorszenia jakości powietrza przyczyniają się głównie dymiące kominy fabryk, spaliny samochodowe i szkodliwe substancje, powstałe na skutek palenia w piecach. Zjawisko to nasila się szczególnie jesienią (kiedy występują częste mgły) oraz zimą, w sezonie grzewczym.

Objawy zatrucia smogiem


Smog poważnie zaburza funkcjonowanie układu oddechowego, nerwowego czy krwionośnego, osłabia funkcje obronne organizmu, wyniszcza jego poszczególne układy i sprawia, że stajemy się coraz bardziej podatni na zachorowania. Na działanie smogu narażone są przede wszystkim osoby w podeszłym wieku, cierpiące z powodów schorzeń dróg oddechowych, dzieci i kobiety w ciąży, a także alergicy. Jak rozpoznać objawy zatrucia smogiem?
— Smog to jedna z najbardziej kancerogennych substancji. Powietrze zanieczyszczone przez metale ciężkie bardzo źle wpływa na organizm. Co ważne, skutki wdychania smogu na pierwszy rzut oka wydają się stosunkowo niepozorne. Pierwszymi symptomami mogą być bóle i zawroty głowy, problemy z koncentracją, podrażnienie spojówki oka, uporczywy kaszel, który jest reakcją obronną przed szkodliwymi związkami w powietrzu, czy choćby uczucie zwiększonej ilości śluzu i wydzieliny w drogach oddechowych. Ponieważ smog upośledza i osłabia funkcjonowanie układu oddechowego, dużo łatwiej wówczas o infekcje wirusowe czy bakteryjne – podkreśla lek. Paweł Wojtan, pulmonolog Grupy LUX MED.

Smog w dużej mierze przyczynia się również do zwiększenia ryzyka rozwoju chorób przewlekłych, takich jak astma czy przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP).

Czy w czasie smogu warto podejmować aktywność fizyczną na „świeżym” powietrzu?


W czasie zwiększonego poziomu zanieczyszczenia powietrza pojawia się wątpliwość co do słuszności uprawiania sportu na zewnątrz.
— Oczywiście w dni, kiedy normy pyłów przekroczone są o 100% i więcej, nie zaleca się długotrwałego przebywania na świeżym powietrzu, a tym bardziej biegania czy ćwiczeń na zewnątrz. Z całą pewnością jednak nie powinno się całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej. Nawet wtedy mamy pewne alternatywy, jak ćwiczenia w domu czy na siłowni. Jeśli mimo wszystko zależy nam na sporcie na świeżym powietrzu, a jakość tego powietrza jest zła, warto wybrać miejsca oddalone od źródła emisji, czyli osiedli domów jednorodzinnych czy dróg szybkiego ruchu. Może być to np. las lub inna lokalizacja, w której stężenie pyłów jest bezpieczne dla zdrowia. Pamiętajmy także, że poziom zanieczyszczeń przy głównej drodze, a drodze oddalonej od niej o 500 m, może być zupełnie inny – dodaje lek. Paweł Wojtan, pulmonolog Grupy LUX MED.

Co możesz zrobić, by chronić się przed smogiem?


Na zewnątrz staraj się oddychać nosem, a nie ustami. Trzymaj rękę na pulsie – na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska sprawdzaj jakość powietrza. Jeśli normy są mocno przekroczone, a sytuacja tego nie wymaga, unikaj wychodzenia z domu. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu organizmu i zbilansowanej, bogatej w witaminy i składniki mineralne diecie. Zaopatrz się w oczyszczacz powietrza z filtrem HEPA, pomyśl także o masce antysmogowej. Postaraj się również poprawić jakość powietrza w domu. Zapewnij obecność roślin – w szczególności tych, które należą do grupy o właściwościach oczyszczających powietrze, jak np. skrzydłokwiat, paprotka, dracena czy sansewieria.

Monika Gajo/Alina Laskowska

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Darek #3086713 2 sty 2022 17:49

    Warmia i Mazury to nie to samo co reszta Polski! W 2020r mieliśmy najczystsze powietrze, w ubiegłym podobnie. Potwierdzają to dane GIOS i EEA ale łatwo się wrzuca wszystkich do jednego wora. Zresztą problem smogu jest mocno dęty gdyż powietrze w całej Polsce robi się coraz czystsze. W tej chwili większy problem ze smogiem mają Włosi czy Grecy. Wystarczy sięgnąć po niedawny raport EEA nt. wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie Europejczyków. Ale nie, łatwiej sięgnąć po memy ze smogiem. I na ich bazie napisać najbardziej zamordystyczną uchwałę antysmogową w kraju. Zakazuje nawet najnowoczesniejszych kotłów na pellet i zmusza do spalania gazu tak jakby smogu nie powodował... W memach czysty, w rzeczywistości duża emisja NOx powodująca powstawanie ozonu gdy jest ciepło i słonecznie. Tylko do 21 stycznia można oprotestować projekt uchwały, na stronie sejmiku są formularze.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. tex #3086664 1 sty 2022 22:50

    Zawsze podziwiam biegaczy chodnikowych wzdłuż głównych arterii, ale nie każdy mieszka przy lesie tak jak ja :)

    odpowiedz na ten komentarz