Koleją na Mazury? I to jak szybko!

2021-12-10 14:35:34(ost. akt: 2021-12-10 16:19:53)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

Tylu inwestycji kolejowych we wschodniej części Mazur nie było chyba jeszcze nigdy. Trwa modernizacja stacji Ełk, za dwa miesiące rozpoczną się prace przy elektryfikacji linii Ełk-Giżycko i prace projektowe na linii Ełk-Trakiszki, na której zostaną zastosowane innowacyjne rozwiązania w skali kraju.
Ełk koleją stoi. I nie dotyczy to tylko historii miasta, w której kolej i kolejarze odegrali bardzo ważną rolę. Tym razem mówimy o przyszłości, w której na mapie połączeń kolejowych Ełk ponownie będzie istotnym punktem. W piątek 10 grudnia na ełckim dworcu odbyła się konferencja właśnie w tej kwestii.

— Na stacji Ełk dopiero rozpoczęły się prace modernizacyjne, ale jakże istotne w całym ciągu linii Rail Baltica, połączeniu Warszawy z krajami bałtyckimi, z Wilnem, Rygą, Tallinem. To ponad 800 kilometrów. Ale stacja Ełk ma duże znaczenie jako węzeł kolejowy w kierunku Korsz, Olsztyna, Gdańska, Szczytna czy — oczywiście — Białegostoku, dlatego te prace modernizacyjne na tej stacji będą miały wpływ na poprawę przepustowości na wszystkich tych szlakach — mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Przypomnijmy, że latem tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za prawie 587 mln zł netto na przebudowę stacji Ełk, przystanku Ełk Szyba Wschód oraz stacji Ełk Towarowy. Prace budowlane już się rozpoczęły. Przebudowane będą wszystkie perony, przejście podziemne, które łączy dwie części miasta, będzie wydłużone, poszerzone i pogłębione. Pojawi się też nowy systemy sterowania ruchem kolejowym.

A na jakim etapie są prace? Ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych zdemontowano już na stacjach Ełk i Ełk Towarowy. Ciężki sprzęt przygotowuje miejsce pod budowę nowego układu torów. Gromadzone są materiały — przywieziono ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Obok pracujących maszyn rozkładowo kursują pociągi, a podróżni korzystają ze stacji.

— Z tego miejsca, z jednego budynku będzie sterowanie ruchem kolejowym nie tylko stacji Ełk, ale również na torach w kierunku Grajewa, w kierunku Trakiszek, do samej granicy państwa — tłumaczy prezes Merchel. — Podpisaliśmy umowę na prace projektowe na odcinek Ełk-Trakiszki. Dokumentacja projektowa powstanie do początku roku 2024, żebyśmy w latach 2024-2027 weszli z realizacją. Zakładamy, że będzie to pierwszy odcinek w Polsce, gdzie będzie zastosowana siec trakcyjna na prąd zmienny 25kV. Będzie to bardzo istotne doświadczenie z działania systemu zasilania sieci trakcyjnej, którego jeszcze w Polsce nie posiadamy.

Na trasie Białystok — Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200, a na trasie Ełk-Trakiszki nawet 250 kilometrów na godzinę.

— To kolejne inwestycje, która włączają Ełk do europejskiego korytarza tranzytowego. Będzie to nie tylko ważny węzeł w Polsce północno-wschodniej ale i tej części Europy. Bo musimy patrzeć na te inwestycje z perspektywy europejskiej. Dają one ogromne szanse rozwoju dla Ełku i jego mieszkańców — mówi Jerzy Szmit, prezes struktur Prawa i Sprawiedliwości w okręgu olsztyńskim.

Jak dodaje, na tych inwestycjach skorzystają nie tylko Mazury czy Polska północno-wschodnia, ale i inne kraje.

— Wierzę, że kiedyś to będzie również szlak wymiany handlowej z Białorusią — dodaje Jerzy Szmit.

Jego zdaniem istotnym elementem, który dopełni wszystkie realizowane inwestycje infrastrukturalne w tej części Polski jest budowa ekspresowej szesnastki na odcinku Mrągowo-Ełk.

— To teraz najważniejszy projekt, o który musimy zabiegać — tłumaczy Szmit.

— Stacje kolejowa w Ełku jest bardzo ważna, wręcz strategiczna. Bardzo wiele dzieje się na Mazurach. Jesteśmy już bardzo blisko tego, żeby Mazury nie były regionem wykluczonym komunikacyjnie. Niedługo ta kolej będzie bezkonkurencyjna. Te przejazdy, których czas tak bardzo się skróci, to udogodnienie nie tylko dla mieszkańców, ale i turystów, którzy tak licznie odwiedzają nasze Mazury — przyznaje senator Małgorzata Kopiczko.

Ale inwestycje kolejowe w regionie to nie tylko Rail Baltica czy elektryfikacja linii Ełk-Korsze. To również zapowiedzi kolejnych, równie ważnych dla mieszkańców projektów.

Fot. P. Tomkiewicz

— Wsłuchujemy się w głosy społeczne. Stacja Olecko położona jest nieco ponad 20 kilometrów od Ełku. Zmodernizowany zostanie cały odcinek, łącznie z wjazdem na stację — dodaje Ireneusz Merchel.

Zgodnie z zapowiedziami prezesa PKP PLK pociągi będą jeździły na tej trasie z prędkością 160 km/h. Dzięki temu podróż do Ełku zajmie około 20, a do Suwałk około 30 minut.



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Nimfadora Tonks #3084117 10 gru 2021 19:50

    Brawo! Brawo! Tylko dlaczego zamiast zapowiadanej elektryfikacji odcinka Ełk - Korsze mowa jest już tylko o odcinku Ełk - Giżycko? No i czym tu się rajcować, skoro dla odcinka Trakiszki - Ełk zaczną się niedługo dopiero prace PROJEKTOWE? Toż to początek początku... Zresztą pamiętam, jak na początku 2016 poseł Kossakowski zarzekał się, że do samej Warszawy będziemy ciągłą Via Balticą śmigać najpóźniej pod koniec 2018... Co ja się dziwię, przecież polityk to destylat z kłamczucha.

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz