Idą święta miej się na baczności. Policjanci ostrzegają przed oszustami

2021-12-07 08:37:08(ost. akt: 2021-12-06 19:10:30)

Autor zdjęcia: Ada Romanowska

Najbliższe dwa tygodnie dla wielu z nas oznaczają przygotowania do świąt, także w postaci zakupów. W niejednym sklepie podczas zakupowego szału towarzyszyć będzie nam również pośpiech i roztargnienie.
Roztargnienie klientów i tłumy w sklepach to idealne okoliczności dla przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi. W okresie przedświątecznym będą próbowali skusić nas na „tańsze zakupy” lub używając manipulacji, pozyskają od nas dane poufne, przy użyciu których dokonają transakcji „w naszym imieniu”. Dlatego policjanci ostrzegają i przypominają, o czym należy pamiętać robiąc świąteczne zakupy. Pomóc im w tym ma grafika przedstawiająca choinkę świąteczną, na której znajdują się hasła ostrzegające klientów sklepów.

Fot. Policja.pl

Szczególnie powinniśmy uważać na:



- Oszukańcze witryny sklepowe podszywające się pod legalnie działających przedsiębiorców. Rolą ich jest wyłudzenie danych uwierzytelniających, które w dalszym kroku zostaną wykorzystane do bezprawnego logowania się do bankowości internetowej lub przeprowadzenia transakcji internetowej przy użyciu kart płatniczych

- Fałszywe sklepy internetowe, które proponują atrakcyjny towar po jeszcze bardziej atrakcyjnej cenie. Oczywiście jest to towar, którego w rzeczywistości nie posiadają.

W czasie przedświątecznych porządków typujemy rzeczy, którym za pośrednictwem portali aukcyjnych oraz ogłoszeń w serwisach społecznościowych chcemy nadać drugie życie. Tu również może czaić się oszustwo i powinniśmy zachować czujność, by w przypływie euforii wynikającej ze sprzedaży rzeczy zalegających w szafach, nie ulec manipulacji i nie przekazać oszustom danych własnej karty płatniczej lub poufnych danych do logowania się w bankowości elektronicznej.

Jak nie dać się oszukać?


1. Weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy.

2. Czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych.

3. Przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi.

4. Obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych.

5. Wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie.

6. Nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie).

7. Uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej

8. Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia.

9. Nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

10. Jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii.

11. Czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, policję i FinCERT.pl – BCC ZBP. W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na policję lub do prokuratury.

Źródło: Policja.pl