S5: koniecznie bliżej Iławy

2021-11-02 12:00:00(ost. akt: 2021-11-04 13:22:39)
Starosta iławski Bartosz Bielawski

Starosta iławski Bartosz Bielawski

Autor zdjęcia: Tomasz Więcek

Na placu boju o przebieg trasy S5 zostały tylko dwa korytarze: ten bliżej Iławy i bliżej Nowego Miasta Lubawskiego. Pytamy starostę powiatu iławskiego, dlaczego to iławski korytarz powinien być oczywistym wyborem.
Podpisano umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla nowej drogi S5 Ostróda Grudziądz.

Ma ona połączyć Warmię i Mazury z autostradą A1. Za pośrednictwem drogi krajowej nr 16 skomunikowana w ten sposób zostanie duża część regionu.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podpisana 21 października umowa z wykonawcą STEŚ zakłada, że dokumentacja realizowana przez biuro Trakt ma być gotowa pod koniec 2024.

Na razie przygotowano tzw. studium korytarzowe na ten temat. Z czterech proponowanych korytarzy, jako preferowane do dalszych prac, drogowcy wskazali dwa o szerokości kilku kilometrów: jedne w pobliżu Iławy, drugi Nowego Miasta Lubawskiego.

Bartosz Bielawski, starosta powiatu iławskiego, podkreśla, że wskazania ekspertów są priorytetowe: – Oceniając wszystkie proponowane korytarze podczas studium korytarzowym, najwyższą punktację przyznali rozwiązaniu iławskiemu. Czyli bliżej szlaku, który dziś wyznacza droga krajowa nr 16. To główne wskazanie: wariant iławski jest najkrótszy, najtańszy i najmniej inwazyjny dla środowiska. Bliskość szpitala powiatowego, SOR-u i lądowiska dla helikopterów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego - to wszystko sprawia, że zabezpieczenie od strony medycznej Iława gwarantuje lepsze – mówi Gazecie Iławskiej Bielawski. Eksperci wskazują także, że korytarz iławski byłby mniej uciążliwy dla natury.

– Drogi szybkiego ruchu buduje się po to, by komunikowały mieszkańców. Uważam, że przebieg bliżej Iławy nie wykluczy komunikacyjnie Nowego Miasta Lubawskiego, ale zbliży szlak drogowy do węzła kolejowego, który jest w Iławie. Dzięki temu osiągnie się skomunikowanie węzła kolejowego i trasy drogowej – mówi starosta. – Kolejny argument: populacja powiatu iławskiego i samej Iławy jest znacznie większa od Nowego Miasta i powiatu. To także powinno odgrywać rolę w wyborze korytarza. W prognozach mówi się o finale realizacji inwestycji w 2032 r. Ruch kołowy na pewno do tej pory będzie rósł. Nowe Miasto ma obwodnicę. Iława zmaga się z brakiem tego typu drogi. Wyprowadziłoby to ruch tranzytowy z granic miasta. To byłoby dobre rozwiązanie dla Iławy – podkreśla B. Bielawski.

– Potencjał gospodarczy naszego powiatu na pewno nie jest mniejszy, niż nowomiejskiego – dodaje starosta. – Mamy centra logistyczne. Moim zdaniem wszystko przemawia za tym, by ten szlak przebiegał - zgodnie z opinią ekspertów - bliżej Iławy. Zależy mi też na tym, by przy okazji budowy nikogo nie wykluczyć. Na tym etapie raczej należałoby się zastanowić, jak jeden i drugi powiat zabezpieczyć w zjazdy z przebiegającej wkrótce w naszej okolicy drogi szybkiego ruchu, by nikt nie poczuł się wykluczony – dodaje starosta.

Następnym etapem po otrzymaniu STEŚ będzie przygotowanie koncepcji programowej i to na jej podstawie w 2028 roku powinien zostać ogłoszony przetarg dla wykonawcy w systemie "projektuj i buduj". Zakończenie budowy nowej ekspresówki to według deklaracji drogowców rok 2032, a koszt robót oceniany jest ok. 5 mld zł.


eka
ilawa@gazetaolsztynska.pl


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Adam Kaliszczak #3079740 3 lis 2021 08:39

    11 lat, aby wybudować 90 km grogi. Sukces!!!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz