Rower, hulajnoga czy samochód? Podpowie algorytm

2021-10-04 12:02:59 (ost. akt: 2021-10-04 11:17:45)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Co powoduje, że zamiast samochodu wybieramy komunikację miejską? Skąd tak duża popularność miejskich hulajnóg? Kto i dlaczego decyduje się na samochód elektryczny? Naukowcy z Wydziału Geoinżynierii UWM wzięli pod lupę nasze przyzwyczajenia komunikacyjne i czynniki, które wpływają na ich zmianę.
— Pandemia spowodowała ogromne zmiany w naszych przyzwyczajeniach komunikacyjnych. Wielu z nas ograniczyło podróże, zrezygnowało z komunikacji publicznej lub wybrało inny środek transportu. Zadaliśmy sobie pytanie, czy taką sytuację można było przewidzieć, wiedząc o zbliżającym się zagrożeniu — mówi dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM, kierownik projektu. — Interesuje nas także, w jaki sposób na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych wpływa rozwój technologiczny, np. dostęp do innowacyjnych rozwiązań — dodaje.

Stąd pojawił się pomysł na projekt naukowy „Algorytm monitorowania dynamiki zachowań komunikacyjnych w miejskich obszarach funkcjonalnych w aspekcie innowacji i zagrożeń”. Został on pozytywnie oceniony przez Narodowe Centrum Nauki i otrzymał finansowanie.

Badania będą prowadzone w sześciu tzw. miejskich obszarach funkcjonalnych (MOF), obejmujących różnej wielkości miasta i tereny bezpośrednio z nim sąsiadujące. Są to: Łomża i Suwałki (MOF od 50 do 100 tys. mieszkańców), Elbląg i Włocławek (MOF od 100 do 250 tys. mieszkańców), oraz Gdańsk i Olsztyn (MOF od 250 tys. do 1,5 mln mieszkańców).

— Będziemy wraz z zespołem projektowym analizowali tę przestrzeń i monitorowali sytuację, czy pojawiają się zagrożenia lub innowacyjne rozwiązania, a jeśli tak, to w jaki sposób wpływają na zachowania podróżnych — zapowiada dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz. — Przykładowo, jeśli w jakimś miejscu powstanie stacja do ładowania samochodów elektrycznych lub parking park&ride, naukowcy sprawdzą, czy i w jaki sposób zmieni to decyzje komunikacyjne lokalnych użytkowników.

Monitoring zachowań mieszkańców miast będzie prowadzony poprzez wielowymiarową analizę przestrzenną (GIS), w tym tworzenie map tematycznych oraz badania sondażowe z wykorzystaniem narzędzia geoinformacyjnego — GEOANKIETY, w których użytkownicy na mapach wskażą swoje kierunki przemieszczania się: gdzie jeżdżą, skąd, jak często i czym. Na podstawie ich odpowiedzi oraz wybranych ekspertów w obszarze transportowym zostaną opracowane wskaźniki, które wpływają na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych, w kontekście różnego rodzaju zagrożeń i innowacyjności. Badania uwzględnią wszelkie możliwe w danym miejscu zagrożenia, np. środowiskowe, klimatyczne, sanitarne czy te związane z możliwością ataków terrorystycznych, oraz innowacje dotyczące np. ekologicznych środków transportu czy organizacji przestrzeni.

Od lewej: dr inż. Marta Gross, dr inż. Ada Wolny-Kucińska, dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM, kierownik projektu, dr hab. inż. Małgorzata Dudzińska
Fot. UWM
Od lewej: dr inż. Marta Gross, dr inż. Ada Wolny-Kucińska, dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM, kierownik projektu, dr hab. inż. Małgorzata Dudzińska

Kto i w jaki sposób będzie mógł wykorzystać wyniki tych badań? Jak mówi dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, będą one użyteczne m.in. dla administratorów miast, w celu lepszego zarządzania transportem i inwestycjami w tym zakresie. Podkreśla, że nierzadko czasochłonna i kosztowna, długo planowana inwestycja, kompletnie nie przystaje do potrzeb mieszkańców.

— Dlatego chcemy zautomatyzować proces monitorowania przyzwyczajeń ludzi i czynników na nie wpływających, a następnie opracować algorytm, który umożliwi przewidywanie zachowań komunikacyjnych i ułatwi planowanie inwestycji drogowych, budowy parkingów, wprowadzania miejskich sieci rowerowych czy innych rozwiązań transportowych — podkreśla Agnieszka Dawidowicz. — Będziemy wiedzieli, czy taka inwestycja ma sens i na ile pokrywa się z oczekiwaniami podróżnych.

Algorytm pozwoli również odpowiedzieć na pytania, w co warto zainwestować i jakie rozwiązanie wprowadzić, żeby wywołać określone zachowania, np. co zrobić i w jakiej określonej lokalizacji, aby ludzie przesiedli się na komunikację miejską lub zmienili samochód z benzynowego na elektryczny.

Żeby pozyskać respondentów z różnych grup zawodowych i określonych terenów, naukowcy z Wydziału Geoinżynierii UWM planują współpracę z jednostkami miejskimi i gminnymi zarządzającymi transportem i drogami. Natomiast w ocenie i opracowaniu siły wskaźników wezmą udział eksperci z całego świata, m.in. z Chin, Włoch, Wielkiej Brytanii, USA czy Niemiec. Projekt ma się zakończyć w połowie 2024 roku.

Wykonawcami w projekcie są naukowcy z Katedry Gospodarki Nieruchomościami i Systemów Informacji Geograficznej, Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Geografii Wydziału Geoinżynierii w osobach: dr hab. inż. Agnieszka Dawidowicz, prof. UWM, kierownik projektu, dr hab. inż. Małgorzata Dudzińska, dr inż. Ada Wolny, dr inż. Marta Gross.

Źródło: UWM


Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. prof. Glut #3076761 4 paź 2021 13:04

    Bo najważniejsze nie jest by napisać coś mądrego, coś wnoszącego do dyskusji, ale by tak po prostu po chamsku kogoś obrazić. Już nie wystarczy powyzywać od pederastów, teraz trzeba jeszcze wiek wypomnieć. Oczywiście przemilczając przy tym swój niski iloraz inteligencji i słabą znajomość języka polskiego.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Paul Mark #3076759 4 paź 2021 12:34

    Analizują i powiedzą, piękne panie w wieku trolejbusowym.A tymczasem.Wsiądę do najmniej ekologicznego lecz manufakturowego pojazdu na złą benzynę o pojemności 6,8 litra i udam się by również jak najbardziej nieekologicznie spalić espeldidos.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz