Aleja Piłsudskiego w Olsztynie zamknięta. Trwa budowa nowej linii tramwajowej w centrum [ZDJĘCIA]

2021-08-09 12:21:05(ost. akt: 2021-08-09 15:59:04)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Budowa nowej linii tramwajowej wiąże się z zamknięciem niektórych części miasta. Podobnie jak przy okazji budowy pierwszej linii, znowu została zamknięta al. Piłsudskiego, jedna z głównych ulic Olsztyna. Sprawdziliśmy, co sądzą i jak sobie z tym radzą olsztynianie.
Aleja Piłsudskiego jest obecnie zamknięta. Na ten czas zostały wyznaczone objazdy.

Fot. Objazdowy Olsztyn/facebook

Przez teren poprowadzony zostanie dojazd do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego i dla mieszkańców ulic Grotha, Narutowicza oraz Kościńskiego od al. Piłsudskiego z kierunku ul. Dworcowej i Mazowieckiego (dawniej Obiegowa). Wyjazd z osiedla będzie się odbywał przez ul. Grotha do al. Piłsudskiego przy skrzyżowaniu z ul. Mazowieckiego.

Objazd do ul. Kościuszki i ul. Głowackiego dla pojazdów jadących już al. Piłsudskiego od strony ul. Dworcowej został wyznaczony ulicami Mazowieckiego i Żołnierską. Jednocześnie na al. Sikorskiego na skrzyżowaniu z ul. Mazowieckiego/Pstrowskiego zostanie wyznaczony dodatkowy lewoskręt, przez co powstanie możliwość skrętu w lewo z dwóch pasów, a pozostanie jeden pas w relacji na wprost.

Fot. Objazdowy Olsztyn/facebook

Żeby uniknąć przejazdu po wąskiej ulicy Żołnierskiej dla pojazdów jadących od strony ulicy Sikorskiego zalecany jest objazd w lewo w ulicę Pstrowskiego i dalej do ul. Kościuszki i Głowackiego.

Od środy (4 sierpnia) został zamknięty dla ruchu chodnik i droga dla rowerów wzdłuż jezdni ul. Krasickiego na odcinku od ul. Murzynowskiego do ul. Wańkowicza. W związku z tym zostały wyznaczone tymczasowe ciągi piesze i rowerowe, w tym objazd dla rowerów poza obszarem robót, od ul. Synów Pułku przez osiedle Nagórki do ulic Wańkowicza i Barcza oraz ul. Krasickiego.

W związku z zamknięciem al. Piłsudskiego nieczynny jest również przystanek "Planetarium". Autobusy kursują zmienioną trasie.
Trasy zmieniają autobusy linii 105, 106, 113 oraz 128. Od tej pory będą kursować w obu kierunkach ulicami: Piłsudskiego - Żołnierska - Mazowieckiego - Piłsudskiego. Na zmienionej trasie obowiązywać będą przystanki: Skwer Wakara, Szpital Wojewódzki (tylko w kierunku al. Piłsudskiego) oraz Hala Urania.

Fot. Zbigniew Woźniak

Autobusy linii 117 kursować będą w obu kierunkach ulicami: Żołnierska - Piłsudskiego. Na tej trasie obowiązywać będzie przystanek Skwer Wakara.

Poszliśmy na miejsce budowy i zapytaliśmy mieszkańców Olsztyna, co sądzą o budowie i czy bardzo im to przeszkadza.

— Nie przeszkadza mi budowa, na co dzień nie poruszam się tędy, ale moim zdaniem objazdy są dobrze zorganizowane. Jeśli chcemy, żeby miasto się rozwijało, to musimy przeboleć budowy. Korzystam z tramwajów i chciałabym nową linię, będę mogła łatwiej porszaać się po mieście — mówi pani Teresa.

— Budowa jak budowa, jeśli chcemy, żeby coś zbudowali, to musimy pogodzić się z tym, że trzeba rozkopać miasto. Zamknęli tylko kawałek al. Piłsudskiego więc nie ma tragedii. Jako senior poruszam się komunikacją miejską za darmo i bardzo podobają mi się olsztyńskie tramwaje — mówi pan Jan, którzy przyglądał się prowadzonym pracom.

— Trochę szkoda, że zamknęli mi przystanek, na którym codziennie wsiadałam, jadąc na zakupy, ale trzeba się z tym pogodzić. Nie mamy wpływu na decyzje ratusza, ale myślę, że dzięki budowie nowej linii będzie nam się lepiej poruszało po mieście. Boję się tylko korków, które mogą się tworzyć po zamknięciu tak dużej ulicy — mówi pani Anna.

Fot. Zbigniew Woźniak

Nowa linia tramwajowa to około sześciu kilometrów podwójnego torowiska. Zostanie poprowadzona ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Przy Wysokiej Bramie powstanie węzeł przesiadkowy.

Powstaną też strefy o spowolnionym ruchu czy ronda zamiast tradycyjnych skrzyżowań oraz około 10 km tras rowerowych. Zostanie też rozbudowany systemu ITS. W jego zakresie finansowym jest też kupno części (z łącznie 12 sztuk) nowych tramwajów, które są budowane dla nas w Turcji.

Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy od daty zawarcia umowy (2 czerwca) i kosztować ponad 403 mln zł.

Nie wiemy jeszcze, jak długo będą obowiązywać utrudnienia w ruchu na al. Piłsudskiego.


Karol Grosz

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Kajko #3072516 10 sie 2021 08:09

    Szkoda że redaktor nie zapytał któregoś ze zmotoryzowanych stojących w kolejnym korku o opinię. Może się bał. Na szczęście na zamkniętym przystanku było 3 emerytowanych pracowników ratusza oczekujących już na nowy tramwaj.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  2. AtoJa #3072471 9 sie 2021 18:54

    a panią Anię to pan redaktor zaczepił na przystanku na którym codziennie wsiadała a teraz go jej zamknęli

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

  3. ano #3072469 9 sie 2021 17:34

    Zamknąć, rozgrzebać i.... Ale to już znamy. Może tym razem będzie inaczej.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz