Kolejny odcinek Via Baltica oddany do użytku. Niedługo szybciej pojedziemy do Warszawy

2021-08-09 07:56:09(ost. akt: 2021-08-09 11:46:44)

Autor zdjęcia: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Dziś w południe drogowcy oddadzą do użytku kolejny odcinek trasy Via Baltica. To 34-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S61 — od węzła Kolno do obwodnicy Szczuczyna. Dzięki nowej ekspresówce Mazury zyskają dobre połączenie ze stolicą.
Droga Via Baltica, czyli S61, to jeden z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Dziś zostanie udostępniony kierowcom odcinek tej drogi ekspresowej — od węzła Kolno poprzez obwodnicę Stawisk do obwodnicy Szczuczyna. W uroczystym otwarciu drogi w Piątnicy Poduchownej ma wziąć udział premier Mateusz Morawiecki.

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek otwierany dziś liczy sobie 34 km. To dwujezdniowy fragment trasy S61 i kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica po oddanym w lipcu 17-kilometrowym odcinku Śniadowo — Łomża Południe.

Tak jak odcinek Śniadowo — Łomża Południe nowy fragment S61 ma nawierzchnię z betonu cementowego, który zapewni wyższą odporność na koleinowanie, co jest szczególnie ważne na trasie, z której w dużej mierze będą korzystać pojazdy ciężarowe. Oba odcinki mają dwie jezdnie każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny.

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wykonawcy przystąpili do prac w terenie.

Fot. GDDKiA

Na odcinku Stawiski — Szczuczyn (wykonawca: Budimex) prace rozpoczęły się 3 września 2019 r., a 1 października 2019 r. na odcinku węzeł Kolno — Stawiski (wykonawca: Strabag).
Będąca w budowie droga ekspresowa S61, która ma mapie drogowej Polski pojawiła się w 2009 roku, jest jedną ze strategicznych inwestycji drogowych — znajduje się bowiem w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Fragment [b]S61od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 mld zł z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 mld zł. Łączna wartość wykonanych w systemie Projektuj i buduj kontraktów to nieco ponad miliard złotych.
Do końca roku ma zostać ukończony i oddany do ruchu odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód. Natomiast w przyszłym roku ma zakończyć się budowa ponad 23-kilometrowego odcinka Szczuczyn — Ełk.[/b]

— Na budowie trwają intensywne prace. Przewidywany termin zakończenia wszystkich robót to II kwartał 2022 r — informował niedawno Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Koszt budowy tego odcinka to niemal 780 mln zł. Również ostre tempo prac jest na budowie kolejnego, 23-kilometrowego odcinka w okolicy Ełku, czyli Ełk Południe — Wysokie. W lipcu procentowe zaawansowanie całej inwestycji wynosiło około 28 proc. Przewidywany termin zakończenia prac to IV kwartał 2022 r., a ich koszt to ponad 780 mln zł.

Jeszcze w tym roku, w IV kwartale ma być oddana o użytku trasa główna na odcinku S61 Wysokie — Raczki. Na tym nieco ponad 21-kilometrowym odcinku wykonawca skupia swoje działania przede wszystkim na układaniu nawierzchni betonowej. W lipcu zaawansowanie robót wynosiło ok. 75 proc. Tu koszt prac to 560 mln zł.

Realizacja tych trzech odcinków S61 o łącznej długości ok. 66 km jest współfinansowana przez Unię Europejską w kwocie ok. 380 mln zł. Droga ekspresowa S61 stanowi część międzynarodowej drogi E67 łączącej Europę Środkową ze Skandynawią. A dzięki nowej ekspresówce Ełk, zachodnia część Mazur będzie zyskają połączenie z siecią drogą ekspresowych, co pozwoli choćby na szybki dojazd do stolicy kraju, ale — co istotne nie tylko — skróci czas przejazdu, ale też podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze.

Andrzej Mielnicki