Co dalej z olsztyńskim dworcem? Są problemy z budżetem

2021-07-23 19:36:27 (ost. akt: 2021-07-23 16:49:22)
dworzec olsztyn głowny

dworzec olsztyn głowny

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Temat dworca Olsztyn Główny przewija się od dawna. Jeden z przetargów trwa od dziewięciu miesięcy, co chwila wychodzą nowe fakty, a wszystko rozbija się o temat pieniędzy. W ramach przetargu na modernizację linii i stacji kolejowej wpłynęło 12 różnych ofert, jednak wszystkie są stanowczo za drogie.

Na przebudowę stacji jest przeznaczone około 153,5 mln zł.


Jest to duża kwota tylko do momentu w którym sobie uświadomimy, że najtańsza oferta wynosi 550 mln zł. To nie koniec problemów, bo wśród 12 ofert firm które zgłosiły się do przetargu, najdroższa przewyższa przeznaczoną kwotę o ponad miliard złotych, bo opiewa aż na 1,175 mld zł brutto za wykonanie podstawowego zlecenia. Aby zbić cenę, przewidziano aukcję elektroniczną. Najniższa cena jest prawie pięć razy wyższa od założonego budżetu i od przyznanych środków unijnych na modernizację linii – co zrobi teraz PKP PLK – na razie nie wiadomo.
W październiku 2020 roku, około 9 miesięcy temu, PKP PLK ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka linii kolejowej nr 216 oraz układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. W ramach zlecenia podstawowego wykonawca miał m.in. poszerzyć perony, dobudować nową krawędź peronową, a także poszerzyć i przedłużyć tunel, który będzie umożliwiał przejście na Zatorze, co obecnie jest niemożliwe. Po czasie zmieniono zakres zamówienia i do zadań podstawowych włączono budowę nowych urządzeń sterujących ruchem kolejowym. Na realizację prac przewidziano 30 miesięcy. O wyborze wykonawcy zadecyduje cena za realizację zakresu podstawowego, który stanowi 70% ceny i realizację opcji - czyli 30% ceny.

Przyjrzyjmy się ofertom


Jak podaje portal branżowy transport-publiczny.pl w przetargu wystartowało 12 podmiotów. Ich ceny (podane brutto) znacznie przewyższają przewidziany budżet.
ZUE zadanie podstawowe - 549,9 mln zł, opcja - 109,2 mln zł;
Torpol zadanie podstawowe - 587,8 mln zł, opcja 106,3 mln zł;
konsorcjum Colas Rail Polska, Colas Rail SAS, AZD Polska i AZD Praha podstawowe - 598,9 mln zł, opcja 102,2 mln zł,
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor podstawowe - 625,2 mln zł, opcja 160,6 mln zł,
Track Tec Construction, podstawowe - 639,0 mln zł, opcja- 121,3 mln zł, konsorcjum Strabag, Olikol Rail Energy i Strabag Rail podstawowe - 643,9 mln zł, opcja - 127,4 mln zł,
Trakcja podstawowe - 658,4 mln zł, opcja - 124,6 mln zł,
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe podstawowe- podstawowe- 673,3 mln zł, opcja - 149,1 mln zł,
Budimex podstawowe - 674,8 mln zł, opcja - 110,2 mln zł,
konsorcjum Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones SA, Coalvi, China Civil Engineering Construction Corporation podstawowe - 765,1 mln zł, opcja - 164,5 mln zł
konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras podstawowe - 818 mln zł, opcja - 143,3 mln zł,
konsorcjum Polski Holding Budowlany Infrastruktura, Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki, Gór-Tor, Most i Joanna Welenc Firma Usługowo-Handlowa, podstawowe - 1,174.6 mld zł, opcja - 290,8 mln zł.

Trwa walka o dworzec


Z przetargiem na budowę dworca jest nieco lepiej. Do PKP SA wpłynęło 6 ofert na przebudowę budynku dworca Olsztyn Główny. Na inwestycję przeznaczono 78,099 mln zł, a najważniejszym kryterium jest cena. Spośród wszystkich przedstawionych ofert trzy mieszczą się w wyznaczonym budżecie.
Oto jak się prezentują przedstawione oferty:
F.B.I. Tasbud z Warszawy- 65,389 mln zł brutto,
poznański Torpol – 70,971 mln zł,
konsorcjum firm Tym-Bud Zakład Remontowo-Budowlany z Pruszcza Gdańskiego i Ajm z Gdańska – 73,450 mln zł,
Budimex z Warszawy – 82,821 mln zł,
SKB Warszawa – 88,376 mln zł,
Adamietz z miasta Strzelce Opolskie – 89,819 mln zł.
Warto dodać, że obie inwestycje to naczynia połączone. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że PKP SA zbuduje nowy dworzec bez zmodernizowanego i dostosowanego wysokościowo peronu nr 1, czy też tunelu planowanego w ramach prac modernizacyjnych stacji i założonego w nowym miejscu, dostosowanym do nowej lokalizacji planowanego nowego dworca. Brakujące środki, wynikające z różnicy pomiędzy wartościami budżetu na modernizację linii a najtańszą ofertą, stawiają pod dużym znakiem zapytania realizację tej inwestycji.

Jest jeszcze Retail Provider


...która na miejscu obecnego dworca autobusowego chce wybudować kompleks usługowo-handlowy wraz z funkcją nowego dworca autobusowego o nazwie Synergia. Spółka Retail Provider uważa, że wybudowanie dworca PKP w zaproponowanym kształcie i miejscu, uniemożliwi połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz Zatorza w ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dlatego m.in. planowała budowę kładki z Zatorza do Synergii. Zależało jej na tym, żeby PKP PLK planując swoją inwestycję, zarezerwowały teren pod przyszłą kładkę. Tak się nie stało. Dlatego spółka została zmuszona do wycofania się z pomysłu budowy kładki. W koncepcji PKP PLK na Zatorze, a dokładnie do ul. Zientary Malewskiej ma prowadzić 140-metrowy tunel. Nowe przejście zostało zaprojektowane obok istniejącego, które przewidziane jest do zasypania.

Poprosiliśmy Rafała Twarowskiego, prezesa spółki Retail Provider o komentarz w
tej sprawie:

Uwerturą było wybieranie projektanta z udziałem CBA, powtarzanie przetargu, wybór wykonawcy projektu po niemal dwóch latach postępowania decyzją KIO a nie kolejarzy, oraz przetarg na wybór generalnego wykonawcy trwający 9 miesięcy od momentu ogłoszenia do momentu złożenia ofert - rekord europejski! Z tysiącami pytań od potencjalnych wykonawców, protestami w KIO i potężnymi zmianami w projekcie w trakcie trwania przetargu na wyłonienie wykonawcy. Główną arią są teraz ceny od sasa do lasa różniące się o 100% od siebie i najtańsza wyższa pięć razy od budżetu. A grande finale może być tylko jedno - biorąc jeszcze pod uwagę problemy prawne z budynkiem dworca kolejowego - że tego projektu zrealizowanego po prostu nie będzie. A to będzie blamaż kompletny. Finalnie ani PKP PLK nie zmodernizuje stacji, ani PKP nie zbuduje nowego dworca kolejowego, ani my dworca autobusowego i naszej Synergii. To libretto tej opery mydlanej, od 2017 roku, pisze zarząd PKP SA, pracownicy zajmujący się tą inwestycją, a od niedawna, wkręcony w próbę ratowania sytuacji, zarząd PKP PLK… A akompaniują temu wszystkie ministerstwa nadzorujące wydawanie środków unijnych i nadzorujące kolejarzy. Nie może z tego powstać utwór, z którego dumni będą autorzy i publiczność – niestety…

Karol Grosz

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Krzysztof Kłosiński #3071532 24 lip 2021 22:37

    Przydałaby się modernizacja stacji PKP OLSZTYN GŁÓWNY oraz wybudowanie nowego budynku dworca na tejże stacji - no ale jak nie ma pieniędzy, to można tylko i wyłącznie tę sprawę o dupę otłuc!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Krzysztof Kłosiński #3071530 24 lip 2021 22:34

    Przydałaby się modernizacja tego dworca oraz wybudowanie nowego budynku dworca stacji PKP OLSZTYN GŁÓWNY - no ale jak nie ma pieniędzy, to można tylko i wyłącznie tę sprawę o dupę otłuc!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. VV #3071515 24 lip 2021 13:35

    Od początku komuś zależało na uwaleniu nowego dworca w Olsztynie i się udało. Najpierw niekończąca się historia z przetargiem a teraz proponowane kwoty sporo wyższe niż zakłada budżet. Jakim cudem na aukcji elektronicznej cena ma spać z 550 mln zł na 153 mln zł, które proponuje PKP za modernizację stacji? Wiadomo, jak nie będzie modernizacji stacji to i nowego budynku dworca nie będzie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)