Nowy tramwaj na ulicach Olsztyna. Czy mieszkańcy są z niego zadowoleni?

2021-06-15 20:30:29 (ost. akt: 2021-06-16 06:39:16)
Nowa Panorama zaczęła jeździć po Olsztynie.

Nowa Panorama zaczęła jeździć po Olsztynie.

Autor zdjęcia: Ada Romanowska

Wczoraj (14 czerwca) odbył się pierwszy kurs nowego tramwaju w Olsztynie — tureckiej Panoramy. Nowy pojazd we flocie olsztyńskiej komunikacji miejskiej jest dla mieszkańców, więc to do nich należy głos, czy warto go było sprowadzać.
Do tej pory po ulicach Olsztyna jeździły Solarisy Tramino polskiej produkcji, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Panorama wnosi nową jakość do olsztyńskiej komunikacji miejskiej, ale czy nowe tramwaje są lepsze? Zapytaliśmy o to naszych czytelników.

Jeżdżę tramwajem codziennie, dla mnie to jedyny szybki środek transportu. Dziś jechaliśmy z mężem nowym tramwajem, wszystko dobrze, tylko ten dzwonek po otwarciu drzwi bardzo głośny i długi. Ale jest ok — pisze Marysia.

Ja codziennie jeżdżę tramwajem do pracy. Stare tramwaje też są ładne, nie zapominajmy, bo to od nich wszystko się zaczęło — zauważa Dominik.

Ten tramwaj jest ekstra, ładny i szybki i w ogóle, ja jestem zadowolony, że Olsztyn idzie w tym kierunku — komentuje Tomek.

Wszedłem przodem, jedyne wolne miejsca były na końcu składu. Zanim tam doszedłem, dojechałem do celu — zauważa Georg.

Nowe tramwaje są dłuższe od Solarisów, oszczędniejsze i wygodniejsze. Jadąc nimi, nie odczujemy dużej różnicy w liczbie miejsc siedzących, bo podróże po Olsztynie są za krótkie, żeby montować dodatkowe siedzenia.

Nowa Panorama zaczęła jeździć po Olsztynie.
Fot. Ada Romanowska
Nowa Panorama zaczęła jeździć po Olsztynie.

W Olsztynie mieszkają pasjonaci pojazdów komunikacji miejskiej, dla których nowy tramwaj to coś więcej niż tylko nieco inny wygląd codziennego środka transportu. O komentarz w sprawie nowego zakupu olsztyńskiego ratusza poprosiliśmy Kamila Brodowskiego, redaktora facebookowej strony "Muzeum Komunikacji Miejskiej w Olsztynie, historia i teraźniejszość".

Tramwaj Dulmazlar Panorama, jest bardzo cichy i nowoczesny. Na pewno na zwrócenie uwagi zasługuje długość składu, czyli 32 metry, co jest o 3 metry więcej od obecnie jeżdżących Solarisów Tramino s111o. Również na wyróżnienie zasługuje konstrukcja pięcioczłonowa. Przypomnijmy, że w przypadku Tramino jest to konstrukcja trzyczłonowa.
Wrażenia z jazdy były bardzo pozytywne. Na duży plus zasługuje wyciszenie nowego składu, co podwyższa komfort przejazdu. Niestety Solarisy jeżdżące po Olsztynie stały się już nieco głośniejsze w środku. Tramwaj Panorama na pewno robi duże wrażenie, widząc go na ulicach naszego miasta nie przejdziemy obok niego obojętnie, wygląda bardzo masywnie i Solaris przy Durmazlarze wygląda jak mała zabawka. Jadąc tureckim tramwajem, a nawet już na niego czekając, ma się pewność, że jedzie się bądź czeka właśnie na niego, a to za sprawą wyświetlaczy przystankowych oraz aplikacji mobilnej, gdzie najnowsze nabytki MPK Olsztyn są oznaczone jako 2 Kanta/Dworzec Główny nowy tramwaj. Takie informacje są również wyświetlane na tablicach zewnętrznych w pojeździe oraz możemy to zobaczyć na tablicy wewnętrznej w tramwaju, czyli plakat, który informuje, jakim tramwajem jedziemy. Ciekawostką jest również komunikat, który można usłyszeć na początkowym przystanku, który przypomina, że jedziemy nowym tramwajem. Tramwaj jest bardzo przyjemny w jeździe, no, może z wyjątkiem sygnału zamykania drzwi, który po paru przystankach już irytuje, ale w gruncie rzeczy tramwaj jest bardzo przyjemny w odbiorze i polecam każdemu chociaż z ciekawości przejechać się tym pojazdem — zachęca Kamil Brodowski.




Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. olsztynianka #3068835 16 cze 2021 10:42

    Na te grzymowiczowe cacka powinni sie składać, czyli byc opodatkowani, mieszkancy tych osiedli , którzy z nich korzystają.Ja tramwajem przejechałam się z 4 razy a koszty jego budowy i utrzymania też ponoszę, jak każdy mieszkaniec .Tymczasem na moim osiedlu zęby sobie można powybijać i resory połamać , bo chodniki od komuny nie remontowane.to skandal jakby powiedziała kandydatka na RPO

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Janusz Szwendowski #3068828 16 cze 2021 10:36

      Tramino mają bardziej nowoczesny wygląd i są ładniejsze. Komfort podróży podobny, nie ma istotniejszej różnicy, poza tym, że tramino są już trochę wyeksploatowane. To wstyd, że zachłanność polskich producentów spowodowała, że wybrano turecką technologię.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. Ściepan #3068810 16 cze 2021 08:02

      One bardzo dobre, mój to skręcał

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. MPK Maciej Nicewicz 8753 #3068797 16 cze 2021 02:16

        K. Brodowski nie wazelinuj. Ciche?! Przecież huk na zwrotnicach i krzyżownica jest nie do zniesienia. Miejsca dla wózków mają i Solarisy. A co z niewidomymi? Chodniki na pzystankach są przystosowane dla niewidomych pod pojazdy Solarisa a kebaby mają drzwi gdzie indziej. No i ta podniecająca masywność pulpitu zmniejsza pole widzenia względem Solarek. Zostając w kabinie prowadzącego daje się poczuć może nie przytulne wnętrze ale zwyczajnie mało miejsca na nogi, nie wspominając o miejscu na torbę. Kolokwialnie mówiąc Dupy nie urywa. Brak Bumpera to faktyczny minus. Nie zapominać trzeba również że zamienne podzespoły będą do Polski docierać i docierać i docierać. A i pewnie znajdą się jakieś cła i akcyzy. 3015 stoi u nas już tyle że zaraz też go ruda dopadnie hehe. Wrażenie ogólne słabe. Wolałbym utrzymać flotę mono. Bo może już nie do końca polskie lecz dobre. Pozdrawiam.

        odpowiedz na ten komentarz

      2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

      GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

      Unia Europejska

      VISA MASTER CARD