Podpisy złożone. Rusza rozbudowa linii tramwajowej
2021-06-02 14:02:57(ost. akt: 2021-06-02 14:21:22)
To był trudny czas dla miasta. Ratusz zmierzył się z odwołaniami, sądem i goniącymi terminami. Warszawski Sąd Okręgowy wydał jednak pozytywny wyrok, a dziś prezydent i konsorcjum, które wybuduje nową trakcję podpisali umowę.
To nie była łatwa droga. Przeciągające się problemy z wyłonieniem wykonawcy stawiały pod znakiem zapytania całą inwestycję. Ratusz przyznał nawet, że może dojść do przesunięć w harmonogramie. Dziś wiemy już, że tak się nie stanie.
To dla nas ważny projekt
— Bardzo cieszy nas podpisanie dzisiejszej umowy i udział w projekcie budowy drugiej linii tramwajowej w Olsztynie. Wraz z tym kontraktem rozszerzamy naszą działalność w północnej Polsce i wzmacniamy naszą pozycję na rynku infrastruktury drogowej — zaznaczył Krzysztof Figat, prezes Polimex Mostostal S.A.
Rozpoczęcie prac ma nastąpić bezpośrednio po podpisaniu umowy, a ich zakończenie planowane jest po upływie 26 miesięcy od daty zawarcia umowy, czyli w wakacje 2023 roku.
A skoro były obawy o harmonogram ze względu na przeciągające się postępowanie, zapytaliśmy o ewentualne zmiany w planach i o to, co będzie największym wyzwaniem w tym projekcie.
A skoro były obawy o harmonogram ze względu na przeciągające się postępowanie, zapytaliśmy o ewentualne zmiany w planach i o to, co będzie największym wyzwaniem w tym projekcie.
— Wyzwaniem w mieście zawsze jest utrzymanie ruchu komunikacyjnego dla mieszkańców. Ludzie muszą mieć możliwość przejścia i przejechania przez teren budowy — podkreśla Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes zarządu, dyrektor techniczny Trakcja S.A. — Jest w żywym centrum miasta z bogatą historią. To też bardzo istotna kwestia. Od strony technicznej jest to skomplikowany projekt, ale od tego jesteśmy, żeby go wykonać. Co do harmonogramu nie przewidujemy zmian. Baliśmy się tylko, że rozstrzygnięcie sądu będzie później — przyznaje. — Na szczęście jesteśmy na początku czerwca, a ten czas wykorzystaliśmy, żeby porozumieć się z kluczowymi podwykonawcami lokalnymi, którzy będą wykonywali kolizje podziemne. W zasadzie czekaliśmy tylko na podpisanie umowy. Chcemy wykorzystać pogodę i cały sezon budowlany. Nasza największa obawa, czyli podpisanie umowy jesienią, na szczęście się nie ziściła. Słowo uznania należy się prezydentowi Grzymowiczowi, który zabiegał wszelkimi sposobami, żeby Sąd jak najszybciej przystąpił do rozstrzygnięcia sprawy — dodał Arkadiusz Arciszewski.
Niepewność za nami
— Rozwój transportu bezemisyjnego jest dla nas niezwykle ważny zarówno w kontekście zmian środowiskowych, jak i walki ze zmianami klimatycznymi. Pracujemy w tym kierunku, żeby nasze środowisko służyło nie tylko nam, ale też przyszłym pokoleniom — podkreślał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. —W 2023 roku kolejne tramwaje będą miały nowe trasy i mam nadzieję, że dzięki temu mieszkańcy Olsztyna będą mogli odstawić swoje samochody, bo przecież w tym kierunku zmierzamy. Przy okazji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego w najbliższej przyszłości planujemy i zrealizujemy parkingi Park&Ride przy wjazdach do miasta, żeby nasz transport publiczny rzeczywiście mógł być w pełni wykorzystany.
— Wyłonienie nas, jako generalnego wykonawcy trwało faktycznie długo, ale ktoś kiedyś powiedział, że cierpliwy, to i kamień ugotuje, więc nam się to chyba udało czekając na rozstrzygnięcie tego przetargu — mówił Jacek Szuta, prezez zarządu Polimex Infrastruktura Sp. Z.O.O. — Postaramy się zrealizować kontrakt w sposób jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. W projekcie udało nam się połączyć nasze kompetencje drogowe z kompetencjami Trakcji. To bardzo dobry miks. Możecie być państwo spokojni o finał tej inwestycji. W zasadzie projektu już rozpoczęliśmy, bo zebraliśmy zespół realizacyjny. To dobry projekt zarówno dla nas, jak i dla miasta.
Przypominamy, że rozbudowa linii tramwajowych w Olsztynie obejmuje całościową budowę infrastruktury tramwajowej zaprojektowanej przy ulicach: Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego i Wilczyńskiego do os. Pieczewo oraz na placu Jedności Słowiańskiej przy Wysokiej Bramie. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych (nr 4 i 5).
Dwutorowa linia tramwajowa rozpocznie się na ul. Wilczyńskiego, w rejonie istniejącej pętli autobusowej na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Od krańcówki linia przebiegnie środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego i Boenigka.
Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego przecinając ulice Barcza i Wańkowicza, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpocznie się estakada o długości ok. 270 m, po której poprowadzona zostanie nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku i w ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegnie poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z Al. Piłsudskiego i przetnie po drodze ulice Pstrowskiego i Żołnierską.
W Al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana zostanie między jezdniami tworząc tzw. tram-bus-pas, przebiegając przez skrzyżowanie z ulicą Dworcową, Obiegową oraz Głowackiego. Połączona zostanie z przebudowywanym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.
Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje fragmentaryczne rozbiórki ulicy 11 Listopada oraz przedłużenie linii tramwajowej do dwutorowego przystanku końcowego na Pl. Jedności Słowiańskiej wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania.
Łącznie posadzonych ma też zostać ok. 2,8 tys. sztuk drzew na terenie niemal całego miasta.
PJ
Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Stary dziad #3067812 2 cze 2021 20:58
Pytanie do redakcji - dlaczego usunięto mój wpis? Obraziłem kogoś pisząc że to dobra wiadomość? A może, że kolejny powinien być stadion? A może tutaj można umieszczać tylko wpisy krytyczne wobec decyzji o rozbudowie? Bo widzę, że wpisy obrażające Grzymowicza elegancko redaktorom nie przeszkadzają. Ten wpis też usuniecie?
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
grand #3067809 2 cze 2021 20:56
Super . Brawo Olsztyn !!!!
Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
frost #3067799 2 cze 2021 19:45
Nadciąga armagedon.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
hehe #3067761 2 cze 2021 14:58
RIP Olsztyn [*], wszystko zaleją betonem, a ostatnie pieniądze, zamiast na łatanie dziurawego Olsztyna, pójdą na głośne trakcje kolejowe. Uciekajcie na obrzeża póki czas.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (6)