Dzieci czy politycy? Kto wie więcej o edukacji?

2021-06-02 09:58:20(ost. akt: 2021-06-02 09:07:11)

Autor zdjęcia: Karol Grosz

W poniedziałek (31 maja) w niepublicznej szkole podstawowej „Piątka” w Olsztynie odbyła się debata na temat systemu szkolnictwa w Polsce. W rozmowie wzięli udział m.in. wiceprezydent Olsztyna Ewa Kaliszuk, wicemarszałek Miron Sycz, eksperci, wykładowcy, nauczyciele i przede wszystkim same dzieci.
Uczniowie „Piątki” podjęli temat, który ich bezpośrednio dotyczy. Podczas debaty prawo głosu miał każdy, niezależnie od wieku – wypowiadali się zarówno profesorowie, jak i dzieci. Wydarzenie było podzielone na kilka części, w czasie których poruszano tematy dotyczące systemu szkolnictwa w Polsce.
Nie bez znaczenia była organizacja nowoczesnej debaty: uczestnicy spotkania otrzymali tablety, na których mogli wpisywać swoje skojarzenia związane z aktualnie poruszanym tematem, które były później wyświetlane na ekranie widocznym dla wszystkich. Uczniowie na potrzeby debaty przeprowadzili w swojej szkole ankietę, której wyniki stały się punktem wyjścia do dyskusji.

Miron Sycz, Ewa Kaliszuk i dr Jacek Poniedziałek

Które przedmioty szkolne przydają się w życiu?
Uczestnicy debaty wypowiedzieli się na temat przedmiotów szkolnych, jakie przydają się w dorosłym życiu. Wiceprezydent Olsztyna Ewa Kaliszuk, zwróciła uwagę, że nawet te lekcje, które na pozór wydają się nam kompletnie nieprzydatne w wymarzonym zawodzie, mogą przydać się nam w życiu. Podobne zdanie miał dr Jacek Poniedziałek, który przypomniał, że plany na dorosłe życie często się bardzo zmieniają, a duża różnorodność przedmiotów szkolnych pozwala dzieciom odkryć swoje zdolności.

Problem religii w szkole
Uczestników debaty szczególnie poruszył temat o najmniej przydatnych przedmiotach w szkole. Uczniowie „Piątki” za takie uznają plastykę, muzykę, religię czy technikę. Temat ten został podjęty przez niemal wszystkich uczestników spotkania. Większość głosów była przeciwna nauczaniu religii w szkołach, jednak nie wykluczaniu jej z systemu edukacji. Doktor Jacek Poniedziałek z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu stwierdził, że „w ciągu ostatnich 30 lat nic tak nie przyczyniło się do dechrystianizacji Polski, jak wprowadzenie religii do szkół”. Jednocześnie podkreślał rolę religii, historii i kultury Polski, której nie da się zrozumieć bez podstawowej wiedzy religii chrześcijańskiej. Niektórzy z uczestników debaty zwracali uwagę na wybór między religią i etyką oraz na to, że podczas takich lekcji powinniśmy zdecydowanie bardziej otwierać dzieci na obce kultury i wierzenia. Uczniowie stwierdzili, że takie zajęcia powinny być prowadzone, jednak jako lekcje dodatkowe.

Błędy w... podręcznikach
Ten temat szczególnie poruszali rodzice, którzy zwracali uwagę na dużą szczegółowość niektórych tematów, oraz chaotyczność w realizacji tematów. Przedstawicielka rady rodziców zwróciła uwagę na sposób nauczania historii, która powinna być ciągiem przyczynowo-skutkowym, natomiast jest prezentowana wyrywkowo i chaotycznie. Uczniowie z kolei poruszyli temat błędów w podręcznikach do matematyki, które bywają szczególnie uciążliwe w nauce.


Szkoła zaangażowana
Debatę dotyczącą systemu edukacji w Polsce zorganizował zespół Niepublicznej Szkoły "Piątka" w składzie: uczniowie klasy 8 a: Oliwia Szul, Kajetan Kulesza i Szymon Wnuk pod opieką pani Moniki Jaworskiej.

— Celem spotkania było poznanie opinii profesjonalistów, osób związanych z polskim systemem edukacji, wyciągnięcie wniosku i nagłośnienie w mediach, problemów nurtujących polską młodzież — powiedziała nam Monika Jaworska, opiekunka grupy i nauczycielka historii w "Piątce".

— Niepubliczna Szkoła "Piątka" angażuje uczniów obywatelsko — dodaje Monika Jaworska. — W ciągu całego roku udało nam się zorganizować trzy projekty w ramach programów: Młodzi w Akcji, Historionauci, Młodzi w Akcji+. Młodzi w Akcji+ to ogólnopolski program, realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Uniwersytetem SWPS, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem programu jest zachęcenie uczniów do podejmowania działań na rzecz swojego najbliższego otoczenia przez realizacje projektów społecznych. Zespoły uczniowskie podczas trwania programu wybierają ścieżkę tematyczną, zgodnie z którą tworzą własny projekt. Uczniowie w ramach programu uczestniczyli w warsztatach i webinariach online.


Karol Grosz