Dwóch olsztyńskich artystów na wystawie w Wenecji

2021-05-14 19:02:40(ost. akt: 2021-05-19 13:53:17)
Grafika na blasze - Vreemden uit Maastricht

Grafika na blasze - Vreemden uit Maastricht

Autor zdjęcia: Antoni Grzybek

Antoni Grzybek oraz fotograf Piotr Łagodziński znaleźli się wśród 150 artystów z całego świata, których dzieła można zobaczyć na międzynarodowej wystawie Venice International Art Fair 2021.
Antoni Grzybek, profesor UWM, jest znany mieszkańcom Olsztyna dzięki swojej działalności artystycznej. Jego prace pojawiały się na wystawach nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Artysta często używa pseudonimu Tonda Kinoko.

Kapitan Tonda Kinoko
Fot. Tonda Kinoko
Kapitan Tonda Kinoko

—Chociaż korzystam z dorobku grafiki warsztatowej i moje prace można nazwać grafikami, to nie jest to takie proste. Eksperymentuję z bardzo różnymi technikami artystycznymi i technologiami — opowiada Grzybek. — Sam wymyśliłem technikę, którą wykorzystuję w swoich pracach. Jako podkład wykorzystuję aluminiowe blachy do druku offsetowego, na które kładę różne farby. Dodatkowo korzystam z technologii maszyn numerycznych. Pierwotnie projektuję swoje prace w grafice wektorowej, które następnie przenoszę na język CNC, czyli maszyn sterowanych numerycznie.

Na wystawie artysta zaprezentuje swój projekt pt. 288cm2, nad którym pracował 4 lata. 42 prace były umieszczane w przestrzeni publicznej aż w 17 krajach!

Fot. Tonda Kinoko

— Nie przypuszczałem, że będzie ich aż tyle. Moje prace przyklejałem w bardzo różnych przestrzeniach. Szukałem interesującego kontekstu i relacji mojej pracy do miejsca. w którym zdecyduję się ją przykleić. Symboliczną ostatnią płytkę przymocowałem w Hamburgu. Jest to mój pierwszy kontakt ze streetartem, który często kojarzy się z niszczeniem przestrzeni publicznej. Jednak moje prace żadnych szkód nie wyrządziły. W tym projekcie wykorzystałem własną technikę, ale też wróciłem po latach do linorytu — mówi artysta.

Linoryt - Robotiee
Fot. Tonda Kinoko
Linoryt - Robotiee

Prace z tego projektu pojawiły się już w Szwecji i Londynie. Na wystawie w Wenecji znajdą się projekty wykonane na płytach aluminiowych.

Obecnie Antoni Grzybek wraz z Martą Dunder z olsztyńskiego studia Kreatika, przygotowuje album podsumowujący ten etap działalności artystycznej.

Oprócz niezwykłych prac, uwagę przyciąga również pseudonim artysty — Tonda Kinoko, który wiąże się z fascynacją artysty naukami ścisłymi, psychologią oraz fantastyką naukową.

— Metafora fantastyki naukowej, która stara się odpowiadać na najistotniejsze pytania dotyczące ludzkości, jest mi bardzo bliska, więc stworzyłem fabułę kapitana statków międzygwiezdnych, który — jak się nudzi podczas długich wacht — tworzy grafiki. I ten kapitan nazywa się właśnie Tonda Kinoko — tłumaczy Antoni Grzybek.

Niestety, ze względów epidemiologicznych artysta może nie pojawić się na własnej wystawie. Ale Antoni Grzybek nie traci nadziei.

— Oczywiście, chciałbym wybrać się na wystawę, ale nie wiem czy uda mi się dotrzeć. Nigdy nie wiadomo. Jeszcze trochę czasu zostało do 3 czerwca, więc kto wie? — mówi.

Drugim artystą z Olsztyna, który weźmie udział w wystawie, jest Piotr Łagodziński. W odróżnieniu od Antoniego Grzybka posiadającego spory dorobek artystyczny, twórca zajmuje się fotografią półtora roku, a wenecka wystawa będzie jego pierwszą w życiu.

— Jestem fotografem (jeszcze) amatorem. Robię zdjęcia w każdej wolnej chwili. Efekty zawdzięczam ciężkiej pracy oraz odrobinie talentu — opowiada Piotr Łagodziński.

Fot. Piotr Łagodziński

W jaki sposób prace fotografa z Olsztyna znalazły się na weneckiej wystawie?

— Dostałem propozycję udziału w Biennale w Wenecji. Poproszono mnie o przesłanie paru zdjęć, później dostałem informację, że zakwalifikowałem się do pierwszej fazy. Dalej była ostra selekcja, ponieważ w wystawie mogło wziąć udział tylko 150 osób z całego świata, a chętnych było znacznie więcej. Udało mi się przejść selekcję i w ten sposób znalazłem się na wśród artystów, których prace będą wystawione w Wenecji — odpowiada fotograf.

Artysta zajmuje się czarno-białą fotografią artystyczną. Na wysłanych zdjęciach nie ma architektury, która wskazywałaby na to, że zdjęcie zostało wykonane w konkretnym miejscu, np. w Olsztynie, ale nasze miasto też zdarza mu się fotografować. Tematyką jego wystawowych zdjęć jest miasto w metaforze.

Fot. Piotr Łagodziński

— Moim celem było to, żeby każde zdjęcie było inne, żeby sprawiały wrażenie, że zrobili je inni fotografowie. Nie są monotematyczne. Są to odbicia w wodzie czy cienie na ścianie Jedyne, co je łączy, to czarno-biała tonacja kolorystyczna — opowiada.

Niestety, nie możemy teraz opublikować zdjęć, które znajdują się na wystawie, ponieważ warunkiem udziału w wystawie było ich niepublikowanie. Dopiero po wystawie fotografie będą mogły być zaprezentowane w innych miejscach.

Fot. Piotr Łagodziński

— Wcześniej nie brałem udziału w innych wystawach. Ta będzie moją pierwszą. Jest to niesamowite, że na samym początku udało się wystawić swoje fotografie aż w Wenecji. Planuję dalej rozwijać swoje umiejętności fotograficzne i uczestniczyć w wystawach, jeśli będzie okazja. Każdą wolną chwilę poświęcam fotografii. Teraz pracuję w innej branży, ale mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości uda mi się zostać zawodowym fotografem. To jest moje największe marzenie — mówi.

Piotr Łagodziński
również nie ma możliwości pojawienia się na wystawie. Przyczyną jest sytuacja epidemiologiczna.

Międzynarodowe Targi Sztuki w Wenecji
odbywają sie od 10 maja do 3 czerwca w Palazzo Albrizzi-Capello oraz w innych prestiżowych miejscach i obiektach historycznych. Są to targi sztuki współczesnej, na których prezentowane są zbiorowe i solowe projekty czołowych i wschodzących artystów międzynarodowych. 13. edycja będzie stanowić forum bezpośredniej wymiany pomysłów i kontaktów między kolekcjonerami, artystami, fotografami, projektantami i artystami. Podczas wystawy można obejrzeć obrazy, rzeźby, fotografię, instalacje, sztukę wideo i występy na żywo.

W tym roku Targi Sztuki analizują związek między ciałem a przestrzenią oraz hybrydyzację tożsamości i uwarunkowań kulturowych / fizycznych / społecznych / miejskich we współczesnym czasie w dwóch głównych sekcjach: Liquid Rooms, która analizuje ukryte części naszej tożsamości oraz Future Landscapes, czyli Krajobrazy Przyszłości skupiające się na pojęciu granic i struktur między ciałem, umysłem i duszą, tożsamością człowieka a miastem, przestrzenią i ziemią.

Lidia Wieczorek