Urania z wykonawcą, a linia tramwajowa czeka na wyrok

2021-05-04 18:30:31(ost. akt: 2021-05-04 14:51:31)
Wykonawcą przebudowy Uranii została firma Mirbud ze Skierniewic

Wykonawcą przebudowy Uranii została firma Mirbud ze Skierniewic

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Przebudowa hali Urania wkracza w decydującą fazę. A raczej w fazę przygotowań do wbicia pierwszej łopaty. Powoli klaruje się również sytuacja rozbudowy linii tramwajowej, choć tu musimy jeszcze poczekać na wyrok.
Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, podpisał rozstrzygnięcie komisji przetargowej. Wykonawcą przebudowy Uranii została firma Mirbud ze Skierniewic.
Przypomnijmy, że do przetargu stanęły cztery firmy. Wszystkie oferty przekraczały budżet założony przez miasto (174,9 mln zł), choć Mirbud złożył najniższą ofertę, opiewającą na 194,7 mln zł. Dlatego radni podczas ostatniej sesji Rady Miasta, dokonali zmian w budżecie, żeby pokryć różnicę.

Wizja nowej Uranii została wskazana w ogólnopolskim konkursie architektonicznym w marcu 2016 roku. W głównej bryle zlokalizowane ma być wielofunkcyjne boisko, wykorzystywane m.in. w rozgrywkach siatkarskich, piłki ręcznej, koszykówki, tenisa ziemnego, tenisa stołowego, badmintona, futsalu, boksu. Będzie zlokalizowane niżej, niż obecne, a widownia ma liczyć 4045 miejsc.

Z tą bryłą połączona będzie kolejna, mniejsza. A w niej m.in. sala treningowo-rozgrzewkowa z miejscami na widowni dla 500 osób, sala podnoszenia ciężarów, judo, siłownia oraz zaplecze sanitarno–szatniowo-rehabilitacyjne z pomieszczeniami dla zawodników, sędziów, trenerów, cheerleaderek. Poza przebudową hali w projekcie ujęta została budowa lodowiska zewnętrznego i parkingu podziemnego.

Co ważne, wszyscy oferenci zadeklarowali m.in. dodatkowy, 36-miesięczny okres rękojmi ponad minimalne 60 miesięcy, wykonanie nowej kopuły hali oraz 96-miesięczną gwarancję i serwis urządzeń technologicznych, np. wentylacji, klimatyzacji, instalacji lodowiska czy systemów przeciwpożarowych.

Na przebudowę Uranii przyznano unijne dofinansowanie w wysokości ponad 131 mln złotych. Kiedy rozpoczną się prace? Pojawiły się głosy, że już w maju, ale miasto dementuje plotki.

Zgodnie z prawem czekamy 10 dni (od dnia ogłoszenia wyboru wykonawcy — red.) na ewentualne odwołania innych oferentów. Później czeka nas kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który ma miesiąc na sprawdzenie poprawności dokumentów. A zatem umowę z wykonawcą będziemy mogli podpisać najprawdopodobniej w połowie czerwca. — mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie.

Co dalej z rozbudową linii tramwajowej?

O wiele bardziej skomplikowanie wygląda kwestia rozbudowy linii tramwajowej. Przypomnijmy, że miasto wybrało już wykonawcę — firmę Polimex. Konkurenci (konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud) zaskarżyli jednak wyrok KIO, który dawał nadzieję na podpisanie umowy z wykonawcą. Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie i mocno pokrzyżowała plany miasta, bo inwestycja musi się zakończyć w 2023 roku, a termin rozprawy wciąż się przeciągał. Prezydent Piotr Grzymowicz napisał nawet w tej sprawie do premiera Mateusza Morawieckiego i prosił o zmiany w przepisach Prawa Zamówień Publicznych.

Rozprawa już się co prawda odbyła, ale wyrok poznamy dopiero 20 maja. Potwierdziliśmy też, że miasto nie podpisze umowy z Polimexem, dopóki nie zapadnie rozstrzygnięcie.

Rozbudowa linii tramwajowych w Olsztynie obejmuje całościową budowę infrastruktury tramwajowej zaprojektowanej przy ulicach: Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego i Wilczyńskiego do os. Pieczewo oraz na placu Jedności Słowiańskiej przy Wysokiej Bramie. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych (nr 4 i 5).

Dwutorowa linia tramwajowa rozpocznie się na ul. Wilczyńskiego, w rejonie istniejącej pętli autobusowej na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Od krańcówki linia przebiegnie środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego i Boenigka.

Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul.Krasickiego przecinając ulice Barcza i Wańkowicza, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpocznie się estakada o długości ok. 270 m, po której poprowadzona zostanie nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku i w ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegnie poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z Al. Piłsudskiego i przetnie po drodze ulice Pstrowskiego i Żołnierską.

W Al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana zostanie między jezdniami tworząc tzw. tram-bus-pas, przebiegając przez skrzyżowanie z ulicą Dworcową, Obiegową oraz Głowackiego. Połączona zostanie z przebudowywanym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.

Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje fragmentaryczne rozbiórki ulicy 11 Listopada oraz przedłużenie linii tramwajowej do dwutorowego przystanku końcowego na Pl. Jedności Słowiańskiej wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania.

Zakres robót obejmuje m.in. przebudowę skrzyżowań oraz ulic wzdłuż trasy linii tramwajowej, budowę murów oporowych oraz wzmacnianie skarp i podłoża, przebudowę i budowę chodników i dróg dla rowerów wzdłuż linii tramwajowej, jak również... wycinkę drzew i wykonanie nowych nasadzeń zieleni.

PJ



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. turbo #3065817 5 maj 2021 09:06

    Nie mogę się doczekać by miasto znów się zakorkowało przez budowę linii tramwajowej

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz