Otwartość zawsze procentuje

2021-04-07 12:52:09(ost. akt: 2021-04-07 12:54:40)
Karolina Raźniewska

Karolina Raźniewska

Autor zdjęcia: archwium prywatne

Jak rozwijać gospodarkę w regionie? Jak pomóc przedsiębiorcom w obecnej sytuacji? — rozmawiamy z Karoliną Raźniewską, dyrektor biura Warmińsko-Mazurskiego Związku Pracodawców Prywatnych w Olsztynie.
— Czym na co dzień zajmuje się Związek Pracodawców Prywatnych?
— Warmińsko-Mazurski Związek Pracodawców Prywatnych w Olsztynie od ponad 15 lat reprezentuje środowisko lokalnego biznesu. Branża nie ma dla nas znaczenia, bo nie jesteśmy związkiem branżowym tylko regionalnym, więc każdy przedsiębiorca z Warmii i Mazur może się do nas przyłączyć. Zależy nam na rozwoju lokalnego biznesu. Od lat realizujemy duże projekty dedykowane przedsiębiorcom. Ich skala pozwoliła nam dotrzeć ze wsparciem finansowym do ponad tysiąca firm z naszego regionu. Już piąty rok jesteśmy Operatorem Usług Rozwojowych, co w praktyce oznacza finansowanie 80 proc. kosztów szkoleń, które firmy realizują dla siebie i swoich pracowników. Refundujemy też koszty usług doradczych. Dzięki takim projektom stosunkowo drogie doradztwo strategiczne, marketingowe czy finansowe jest dostępne nawet dla małych firm. To bardzo ważne projekty w kontekście rozwoju przedsiębiorczości. Pomagamy przedsiębiorcom przejść przez procedurę uzyskania dofinansowania. Mamy kilkuosobowy zespół, który zajmuje się tylko i wyłącznie obsługą firm zainteresowanych tymi projektami.

— WMZPP został niedawno laureatem nagrody Żagle Warmii i Mazur w kategorii Biznes Odpowiedzialny Społecznie. Jak na to zapracowaliście?
— Biznes odpowiedzialny społecznie (CSR) to dbałość o to, by poza generowaniem zysków w firmie, pamiętać o potrzebach wszystkich interesariuszy — pracowników, kontrahentów, klientów i szeroko pojętego otoczenia firmy. Nie trzeba być dużą firmą czy międzynarodową korporacją, żeby wdrażać u siebie zasady CSR. Jesteśmy tego doskonałym przykładem.

— Jakie działania CSR prowadzicie?
— Prowadząc nasze codzienne działania na rzecz lokalnych firm nie zapominamy o tym, że przecież sami jesteśmy pracodawcą. Dbamy o warunki pracy naszych pracowników. Nasz zespół tworzą w większości młode kobiety, młode matki. Chcemy w jak największym stopniu ułatwić im godzenie roli rodzica z rolą pracownika. Równoważenie pracy ze sfera prywatną, ma ogromny wpływ na postawy pracownicze, zaangażowanie i motywację. Przyjazne warunki pracy, otwartość na potrzeby pracowników procentuje. Mamy bardzo niską fluktuację kadr.

— Czy w ramach działań CSR prowadzicie też działania na rzecz ochrony środowiska?
— Codzienną działalność prowadzimy w oparciu o zasady tzw. zielonego biura. Poprzez centralne punkty wydruków ograniczamy zużycie papieru, zrezygnowaliśmy z wody butelkowanej na rzecz wody filtrowanej z kranu, by minimalizować generowanie odpadów z plastiku. Segregacja odpadów obowiązuje w firmie od wielu lat, na każdym stanowisku pracy. W obszarze CSR nie bez znaczenia są też nasze działania na rzecz zapobieganiu epidemii. Podczas pierwszej fali epidemii zainicjowaliśmy i częściowo sfinansowaliśmy akcję produkcji i dystrybucji ponad 40 tys. litrów płynu do dezynfekcji. To było duże przedsięwzięcie i doskonała współpraca: m.in. Wojskami Obrony Terytorialnej, sztabem kryzysowym Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, firmą Michelin i Polmos Żyrardów. Płyn był dostarczony bezpłatnie do ponad tysiąca instytucji w naszym województwie: szpitali, szkół, domów dziecka, domów pomocy społecznej, firm i urzędów.

— Teraz borykamy się z trzecią falą epidemii. Jak dziś wygląda sytuacja lokalnych firm?
— Trzecia fala epidemii to bardzo poważny sprawdzian dla służby zdrowia. Szpitale są przepełnione, brakuje personelu medycznego, chorych przybywa i to przekłada się na kolejne decyzje rządu o ograniczeniach. Trzecia fala to także próba dla przedsiębiorców. Negatywne skutki epidemii takie jak ograniczenie lub całkowite zamykanie działalności, kłopoty z płynnością finansową i utrzymaniem miejsc pracy, to niestety dramatyczna codzienność wielu firm. Jedni już tego doświadczyli, innych czeka to w najbliższych dniach czy tygodniach. Przedsiębiorcy działają od roku w obszarze wielu niewiadomych i trudności w planowaniu, zarówno tu i teraz, jak i długookresowo. Dziś bardzo cenna jest rzetelna i aktualna informacja, podana z odpowiednim wyprzedzeniem, która pozwala podejmować przedsiębiorcom właściwe kroki doraźne, jak i planować w dłużej perspektywie czasu.

ar