Czy olsztyńskie tramwaje powinny mieć patronki? Znamy stanowisko prezydenta miasta

2021-03-26 18:03:30(ost. akt: 2021-03-26 18:26:45)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Minęły ponad dwa tygodnie, odkąd działaczki Olsztyńskiego Marszu Równości zwróciły się do prezydenta miasta Piotra Grzymowicza z apelem, aby wprowadzić zwyczaj nadawania tramwajom patronek i patronów. Dzisiaj (piątek 26 marca) aktywistki otrzymały oficjalną odpowiedź.
Odpowiedź prezydenta Piotra Grzymowicza:

„Z zainteresowaniem przeczytałem Państwa apel w sprawie przyznania tramwajom w Olsztynie patronatu zasłużonych dla historii miasta kobiet związanych z Warmią i Mazurami. Przyznaję, że chociaż w pierwszej chwili propozycja ta wydała mi się atrakcyjna, to po dłuższym zastanowieniu dostrzegam w niej wiele potencjalnych problemów.

Po pierwsze — uważam, że podobnie jak w przypadku ulic i placów, co reguluje Ustawa o samorządzie gminnym, decyzja o przyznaniu patronatu tramwajowi powinna być zastrzeżona do kompetencji Rady Miasta lub przynajmniej formalnie należałoby scedować ją na prezydenta miasta. Tego rodzaju patronat nie ma charakteru incydentalnego, jak to jest w przypadku patronatów prezydenckich, a pojazd będzie jeździł po mieście długie lata. Dlatego decyzja o powiązaniu go z patronatem powinna być dobrze przemyślana, uzasadniona i społecznie akceptowalna.

Po drugie — wszyscy mamy świadomość, że żyjemy w społeczeństwie bardzo podzielonym, nad czym, w zdecydowanej większości ubolewamy. Obawiam, się, że przydzielanie patronatów pojazdom tramwajowym jeszcze bardziej te podziały wzmocni, a — jak sądzę — nie było to Państwa intencją. Będzie to pole kolejnych dyskusji światopoglądowych i ocen historycznych, czy dana kandydatka lub kandydat zasługują na to, żeby patronować tramwajowi. Już lista nazwisk, zaproponowanych w Państwa apelu, wskazuje, że przy ewentualnych ocenach trzeba będzie dość jasno zdefiniować stosunek oceniających oraz decydujących do czasów Polski Ludowej, a to, jak wiemy, zawsze stanowi przedmiot ostrego sporu. Moje osobiste zdanie będzie w tym przypadku tylko zdaniem jednostkowym.

Po trzecie – kto miałby oceniać kandydatury? Kto w obecnych czasach ma na tyle duży autorytet, żeby jego wskazania i oceny nie byłyby kwestionowane? Czy przy decyzjach powinna być brana pod uwagę opinia IPN-u? Według jakich kryteriów należałoby wybrać kandydatkę?

Gdyby Państwa pomysł pojawił się bezpośrednio po uruchomieniu tramwajów, zapewne byłby już realizowany, ale niestety, jesteśmy sześc lat później, a miniony czas nie służył budowaniu jedności, w imię wspólnie uznanych wartości. Dlatego ze względów, o których napisałem wyżej, skieruję Państwa apel pod dyskusję członków Rady Miasta i być może, w konsekwencji tej dyskusji, trafi on na posiedzenie sesyjne Rady.
Uważam, że na tę chwilę jest to najlepsza droga do rozpatrzenia Państwa propozycji”.
Tyle prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

To dopiero początek


O komentarz poprosiliśmy Agatę Szerszeniewicz z Olsztyńskiego Marszu Równości.

— Mamy nadzieję, że Rada Miasta przychyli się do apelu — odpowiada działaczka. — Zaobserwowaliśmy bardzo pozytywny odbiór u mieszkanek i mieszkańców, w tym u osób wypowiadających się w mediach — relacjonuje.
— Nasza propozycja została złożona w konsekwencji mało licznego upamiętniania kobiet w Olsztynie — przypomina. — W mieście niewiele jest ulic, które mają patronki, zaledwie 20 z 579. Dzień Kobiet był słuszną okazją do podniesienia tego tematu i stąd też zaproponowaliśmy same patronki. Dopuszczamy parytet w nadawaniu patronek tramwajom, natomiast proponując kobiety intencją naszą było nieznaczne wyrównanie dysproporcji w nazewnictwie ulic — wyjaśnia.
Olsztyńska aktywistka zapowiada podjęcie dalszych kroków. — W sytuacji, w której prezydent miasta nie chce sam decydować o wyborze kandydatek na patronki, jesteśmy zdania, że możliwości tej możemy udzielić mieszkankom i mieszkańcom Olsztyna w formie głosowania np. online. Ważne jest dla nas, aby wybierane osoby były naprawdę związane z Olsztynem albo naszym regionem i były w nim zasłużone. Dla mnie osobiście ważne jest, że dyskusja na ten temat została rozpoczęta. Będę obserwowała dalsze losy sprawy — zapewnia.

Kto miałby patronować naszym tramwajom? Oto lista zaproponowana przez działaczki z Olsztyńskiego Marszu Równości:

1. Maria Zientara-Malewska
2. Balbina Świtycz-Widacka
3. Maryna Okęcka-Bromkowa
4. Emilia Sukertowa-Biedrawina
5. Joanna Pieniężna
6. Wanda Pieniężna
7. Anna Szyfer
8. Barbara Hulanicka
9. Anasta Makarowska
10. Otylia Teszner-Grothowa
11. Władysława Knosała.

Zwyczaj nadawania tramwajom patronek i patronów funkcjonuje w takich miastach jak Gdańsk, Elbląg czy Bydgoszcz. Jak to działa? Inicjatorki akcji przytaczają przykład Gdańska.

— Po akceptacji patronatu przez prezydenta przypisuje się patronat do danego numeru tramwaju, na nim umieszcza imię i nazwisko osoby mu patronującej, a w każdym imiennym tramwaju znajduje się również krótka notka biograficzna osoby mu patronującej, organizuje konferencje związane z nadaniem patronatu, umieszcza na stronie internetowej Gdańskie Autobusy i Tramwaje w miejscu „Historia — Patroni”: nazwę pojazdu, numer taboru, imię i nazwisko osoby patronującej, jej zdjęcie i krótką notkę historyczną — tłumaczą olsztyńskie działaczki w apelu do prezydenta Grzymowicza.

Dlaczego wybór członkiń Olsztyńskiego Marszu Równości padł akurat na tramwaje?

— Wybrałyśmy ten środek transportu z tego względu, że tramwaje jeżdżą po mieście i są dobrze widoczne — powiedziała nam Emilia Bartkowska-Młynek z Olsztyńskiego Marszu Równości. — W tym momencie zaledwie 20 ulic naszego miasta ma rzeczywiste patronki, czyli kobiety, które istniały naprawdę. Ponadto nie ma w naszym mieście nowych ulic, które można nazwać. Są ewentualnie skwery gdzieś z boku. Natomiast tramwaje są widoczne, mogą więc pełnić funkcję edukacyjną.

Paweł Snopkow



Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. stara baba #3063520 29 mar 2021 09:32

    W żadnym razie absolutnie nie życzę sobie,żeby zaakceptowano takie pomysły. Nawet,gdyby pomysłodawczyni finansowały ze swojej kasy ten pomysł. Tramwaje to transport publiczny i ma być niezależny i dostępny dla każdego.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. stelios #3063422 27 mar 2021 01:17

    Emili Plater nie wymieniły. Widać nie znają biografii. To była niezwykła dziewczyna. Dla niej tablica pamiątkowa, czy inne upamiętnienie jak najbardziej się należy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. yale #3063405 26 mar 2021 21:34

    "Emilia Bartkowska-Młynek z Olsztyńskiego Marszu Równości". Oraz oficjalna wielbicielka Jerzego Urbana i aktywistka komsomolskiej partii Razem". Warto odnotować tak dla porządku.

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

  4. olsols #3063377 26 mar 2021 20:03

    Część pań z dość krótkiej listy już ma swoje ulice. Natychmiast pojawią się kontrowersje co do postaci historycznych. A może tramwaje oddać młodym zdolnym?

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Stary dziad #3063369 26 mar 2021 18:45

    No i Kopernik. Bo przecież Kopernik też była kobietą.

    Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)