Czy olsztyńskie tramwaje powinny mieć patronki? Znamy stanowisko prezydenta miasta
2021-03-26 18:03:30(ost. akt: 2021-03-26 18:26:45)
Minęły ponad dwa tygodnie, odkąd działaczki Olsztyńskiego Marszu Równości zwróciły się do prezydenta miasta Piotra Grzymowicza z apelem, aby wprowadzić zwyczaj nadawania tramwajom patronek i patronów. Dzisiaj (piątek 26 marca) aktywistki otrzymały oficjalną odpowiedź.
Odpowiedź prezydenta Piotra Grzymowicza:
„Z zainteresowaniem przeczytałem Państwa apel w sprawie przyznania tramwajom w Olsztynie patronatu zasłużonych dla historii miasta kobiet związanych z Warmią i Mazurami. Przyznaję, że chociaż w pierwszej chwili propozycja ta wydała mi się atrakcyjna, to po dłuższym zastanowieniu dostrzegam w niej wiele potencjalnych problemów.
Po pierwsze — uważam, że podobnie jak w przypadku ulic i placów, co reguluje Ustawa o samorządzie gminnym, decyzja o przyznaniu patronatu tramwajowi powinna być zastrzeżona do kompetencji Rady Miasta lub przynajmniej formalnie należałoby scedować ją na prezydenta miasta. Tego rodzaju patronat nie ma charakteru incydentalnego, jak to jest w przypadku patronatów prezydenckich, a pojazd będzie jeździł po mieście długie lata. Dlatego decyzja o powiązaniu go z patronatem powinna być dobrze przemyślana, uzasadniona i społecznie akceptowalna.
Po drugie — wszyscy mamy świadomość, że żyjemy w społeczeństwie bardzo podzielonym, nad czym, w zdecydowanej większości ubolewamy. Obawiam, się, że przydzielanie patronatów pojazdom tramwajowym jeszcze bardziej te podziały wzmocni, a — jak sądzę — nie było to Państwa intencją. Będzie to pole kolejnych dyskusji światopoglądowych i ocen historycznych, czy dana kandydatka lub kandydat zasługują na to, żeby patronować tramwajowi. Już lista nazwisk, zaproponowanych w Państwa apelu, wskazuje, że przy ewentualnych ocenach trzeba będzie dość jasno zdefiniować stosunek oceniających oraz decydujących do czasów Polski Ludowej, a to, jak wiemy, zawsze stanowi przedmiot ostrego sporu. Moje osobiste zdanie będzie w tym przypadku tylko zdaniem jednostkowym.
Po trzecie – kto miałby oceniać kandydatury? Kto w obecnych czasach ma na tyle duży autorytet, żeby jego wskazania i oceny nie byłyby kwestionowane? Czy przy decyzjach powinna być brana pod uwagę opinia IPN-u? Według jakich kryteriów należałoby wybrać kandydatkę?
Gdyby Państwa pomysł pojawił się bezpośrednio po uruchomieniu tramwajów, zapewne byłby już realizowany, ale niestety, jesteśmy sześc lat później, a miniony czas nie służył budowaniu jedności, w imię wspólnie uznanych wartości. Dlatego ze względów, o których napisałem wyżej, skieruję Państwa apel pod dyskusję członków Rady Miasta i być może, w konsekwencji tej dyskusji, trafi on na posiedzenie sesyjne Rady.
Uważam, że na tę chwilę jest to najlepsza droga do rozpatrzenia Państwa propozycji”.
Tyle prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Uważam, że na tę chwilę jest to najlepsza droga do rozpatrzenia Państwa propozycji”.
Tyle prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
To dopiero początek
O komentarz poprosiliśmy Agatę Szerszeniewicz z Olsztyńskiego Marszu Równości.
— Mamy nadzieję, że Rada Miasta przychyli się do apelu — odpowiada działaczka. — Zaobserwowaliśmy bardzo pozytywny odbiór u mieszkanek i mieszkańców, w tym u osób wypowiadających się w mediach — relacjonuje.
— Nasza propozycja została złożona w konsekwencji mało licznego upamiętniania kobiet w Olsztynie — przypomina. — W mieście niewiele jest ulic, które mają patronki, zaledwie 20 z 579. Dzień Kobiet był słuszną okazją do podniesienia tego tematu i stąd też zaproponowaliśmy same patronki. Dopuszczamy parytet w nadawaniu patronek tramwajom, natomiast proponując kobiety intencją naszą było nieznaczne wyrównanie dysproporcji w nazewnictwie ulic — wyjaśnia.
Olsztyńska aktywistka zapowiada podjęcie dalszych kroków. — W sytuacji, w której prezydent miasta nie chce sam decydować o wyborze kandydatek na patronki, jesteśmy zdania, że możliwości tej możemy udzielić mieszkankom i mieszkańcom Olsztyna w formie głosowania np. online. Ważne jest dla nas, aby wybierane osoby były naprawdę związane z Olsztynem albo naszym regionem i były w nim zasłużone. Dla mnie osobiście ważne jest, że dyskusja na ten temat została rozpoczęta. Będę obserwowała dalsze losy sprawy — zapewnia.
— Nasza propozycja została złożona w konsekwencji mało licznego upamiętniania kobiet w Olsztynie — przypomina. — W mieście niewiele jest ulic, które mają patronki, zaledwie 20 z 579. Dzień Kobiet był słuszną okazją do podniesienia tego tematu i stąd też zaproponowaliśmy same patronki. Dopuszczamy parytet w nadawaniu patronek tramwajom, natomiast proponując kobiety intencją naszą było nieznaczne wyrównanie dysproporcji w nazewnictwie ulic — wyjaśnia.
Olsztyńska aktywistka zapowiada podjęcie dalszych kroków. — W sytuacji, w której prezydent miasta nie chce sam decydować o wyborze kandydatek na patronki, jesteśmy zdania, że możliwości tej możemy udzielić mieszkankom i mieszkańcom Olsztyna w formie głosowania np. online. Ważne jest dla nas, aby wybierane osoby były naprawdę związane z Olsztynem albo naszym regionem i były w nim zasłużone. Dla mnie osobiście ważne jest, że dyskusja na ten temat została rozpoczęta. Będę obserwowała dalsze losy sprawy — zapewnia.
Kto miałby patronować naszym tramwajom? Oto lista zaproponowana przez działaczki z Olsztyńskiego Marszu Równości:
1. Maria Zientara-Malewska
2. Balbina Świtycz-Widacka
3. Maryna Okęcka-Bromkowa
4. Emilia Sukertowa-Biedrawina
5. Joanna Pieniężna
6. Wanda Pieniężna
7. Anna Szyfer
8. Barbara Hulanicka
9. Anasta Makarowska
10. Otylia Teszner-Grothowa
11. Władysława Knosała.
2. Balbina Świtycz-Widacka
3. Maryna Okęcka-Bromkowa
4. Emilia Sukertowa-Biedrawina
5. Joanna Pieniężna
6. Wanda Pieniężna
7. Anna Szyfer
8. Barbara Hulanicka
9. Anasta Makarowska
10. Otylia Teszner-Grothowa
11. Władysława Knosała.
Zwyczaj nadawania tramwajom patronek i patronów funkcjonuje w takich miastach jak Gdańsk, Elbląg czy Bydgoszcz. Jak to działa? Inicjatorki akcji przytaczają przykład Gdańska.
— Po akceptacji patronatu przez prezydenta przypisuje się patronat do danego numeru tramwaju, na nim umieszcza imię i nazwisko osoby mu patronującej, a w każdym imiennym tramwaju znajduje się również krótka notka biograficzna osoby mu patronującej, organizuje konferencje związane z nadaniem patronatu, umieszcza na stronie internetowej Gdańskie Autobusy i Tramwaje w miejscu „Historia — Patroni”: nazwę pojazdu, numer taboru, imię i nazwisko osoby patronującej, jej zdjęcie i krótką notkę historyczną — tłumaczą olsztyńskie działaczki w apelu do prezydenta Grzymowicza.
Dlaczego wybór członkiń Olsztyńskiego Marszu Równości padł akurat na tramwaje?
— Wybrałyśmy ten środek transportu z tego względu, że tramwaje jeżdżą po mieście i są dobrze widoczne — powiedziała nam Emilia Bartkowska-Młynek z Olsztyńskiego Marszu Równości. — W tym momencie zaledwie 20 ulic naszego miasta ma rzeczywiste patronki, czyli kobiety, które istniały naprawdę. Ponadto nie ma w naszym mieście nowych ulic, które można nazwać. Są ewentualnie skwery gdzieś z boku. Natomiast tramwaje są widoczne, mogą więc pełnić funkcję edukacyjną.
Paweł Snopkow
Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
stara baba #3063520 29 mar 2021 09:32
W żadnym razie absolutnie nie życzę sobie,żeby zaakceptowano takie pomysły. Nawet,gdyby pomysłodawczyni finansowały ze swojej kasy ten pomysł. Tramwaje to transport publiczny i ma być niezależny i dostępny dla każdego.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
stelios #3063422 27 mar 2021 01:17
Emili Plater nie wymieniły. Widać nie znają biografii. To była niezwykła dziewczyna. Dla niej tablica pamiątkowa, czy inne upamiętnienie jak najbardziej się należy.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
yale #3063405 26 mar 2021 21:34
"Emilia Bartkowska-Młynek z Olsztyńskiego Marszu Równości". Oraz oficjalna wielbicielka Jerzego Urbana i aktywistka komsomolskiej partii Razem". Warto odnotować tak dla porządku.
Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz
olsols #3063377 26 mar 2021 20:03
Część pań z dość krótkiej listy już ma swoje ulice. Natychmiast pojawią się kontrowersje co do postaci historycznych. A może tramwaje oddać młodym zdolnym?
odpowiedz na ten komentarz
Stary dziad #3063369 26 mar 2021 18:45
No i Kopernik. Bo przecież Kopernik też była kobietą.
Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)