Prezydent Olsztyna pyta marszałka województwa warmińsko-mazurskiego o ulicę Nowobałtycką

2021-03-23 20:30:14 (ost. akt: 2021-03-23 19:57:41)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Budowa ulicy Nowobałtyckiej, odcinek 50. Tak można opisać działania mające doprowadzić do powstania tej ulicy. Kolejnym jest pismo prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza do marszałka Gustawa Marka Brzezina.
O ulicy Nowobałtyckiej mówią od lat głównie mieszkańcy Gutkowa, prezydent miasta, radni i wszystkie media.

Jej założenie jest proste: ma odciążyć ul. Bałtycką i mieszkańców Likus, Redykajn i Gutkowa, którzy codziennie stoją tam w korkach w drodze do pracy lub do domu. Przypominamy, że prób rozpoczęcia budowy ul. Nowobałtyckiej było kilka. W 2017 roku projekt otrzymał pozytywną ocenę w konkursie programu „Polska Wschodnia”. Umowy jednak nie podpisano. Później projekt trafił na listę rezerwową w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Projektowi zabrakło trzech punktów. Ówczesny przewodniczący rady osiedla Gutkowo winy upatrywał we władzach miasta, bo — jak mówił — „gdyby przetarg był zrobiony przed złożeniem wniosku do Warszawy, to mielibyśmy 5 punktów”.

Prezydent Olsztyna rozmawiał jeszcze z ówczesnym ministrem Adamem Hamryszczakiem z resortu rozwoju, który wskazał, że wzrost cen oraz inwestycje kolejowe mogą być przeszkodą w uzyskaniu dofinansowania na budowę tej ulicy.

W 2018 roku budowa ulicy Nowobałtyckiej znalazła się nawet w umowie koalicyjnej. Czas uciekał, więc w styczniu 2019 roku zapytaliśmy prezydenta o najważniejsze inwestycje drogowe.

— Biorąc pod uwagę realia, trzeba powiedzieć, że ul. Nowobałtycka ma projekt. Jest gotowa do realizacji — mówił wtedy prezydent Grzymowicz. — Podobnie w przypadku al. Warszawskiej i ul. Wilczyńskiego — jest projekt gotowy do realizacji. Z kolei jeśli chodzi o obwodnicę, to wymaga ona przeprowadzenia analiz środowiskowych, założeń technicznych, przygotowania koncepcji wielowariantowej, wybrania jednej z nich i dopiero wtedy pozwolenia na budowę. Nie mamy na razie pieniędzy na żadną z tych inwestycji. Jeśli jednak chodzi o potrzeby, to — jako najbardziej potrzebną — wskazałbym północną obwodnicę Olsztyna. Kierunek na Bezledy i drogę nr 51 jest dzisiaj kierunkiem przez al. Wojska Polskiego. To znaczne obciążenie dla miasta. W drugiej kolejności wskazałbym połączenie al. Warszawskiej z ul. Wilczyńskiego, a w trzeciej budowę ul. Nowobałtyckiej.

Czy coś się zmieniło w tych priorytetach? Zapytaliśmy o to rzeczniczkę ratusza. Na odpowiedź wciąż czekamy. Do tematu (oczywiście po otrzymaniu odpowiedzi pani rzeczniczki) wrócimy.

Światełkiem w tunelu tej inwestycji ma być pismo wysłane do Urzędu Marszałkowskiego. Przed nami nowa perspektywa unijna, więc prezydent miasta Piotr Grzymowicz prosi marszałka Gustawa Marka Brzezina, żeby wpisał projekt budowy ul. Nowobałtyckiej w trybie pozakonkursowym do programu operacyjnego na lata 2021-2027.

Na fejsbukowym profilu prezydenta miasta czytamy między innymi:

Pora na Nowobałtycką! (...) W 2017 roku byliśmy już bardzo blisko realizacji tej inwestycji, projekt otrzymał pozytywną ocenę w ramach konkursu z Programu „Polska Wschodnia”, ale ze względu na wyczerpanie alokacji nie doszło do podpisania umowy. Dzisiaj jesteśmy na starcie nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej i nowych szans inwestycyjnych. Dlatego zwróciłem się do Marszałka Województwa – Pana Gustawa Marka Brzezina, o ujęcie tego strategicznego projektu – w trybie pozakonkursowym – w programie operacyjnym na lata 2021 -2027. Zarówno ja, jak i moi koalicyjni partnerzy jesteśmy przekonani o niezbędności budowy tej arterii, która w zdecydowany sposób rozwiąże problemy komunikacyjne w zachodnio-północnej części Olsztyna, i liczymy, że Pan Marszałek i jego służby uznają nasze argumenty za słuszne, przychylając się do prośby.

Do tematu wrócimy.

PJ






Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jato #3063230 24 mar 2021 21:35

    Stary już projekt autostrady z osiedli domków. Wszystko i tak stanie na Rondzie Katastrofy. To jak budować dom od dachu. Estakada zamiast ronda rozładuje więcej niż Nowobałtycka.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. zasx #3063135 24 mar 2021 09:26

    Czyżby się wybory zbliżały? Zawsze wtedy wyciągają z szafy Nowobałtycką jak, nie przymierzając, Rodowicz na Sylwestra.

    Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz

2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD