Gościnność trzeba mieć we krwi

2021-03-18 18:41:58 (ost. akt: 2021-03-18 18:42:28)   Artykuł sponsorowany
Jak koronawirus zmienił rynek turystyczny? Czy pandemia może być szansą dla turystyki wiejskiej? Kim jest dzisiejszy turysta i jak przyciągnąć Gości do swojego miejsca? Na te i wiele innych pytań związanych z turystyką można odnaleźć odpowiedź biorąc udział w szkoleniach przygotowanych przez Gminę Gietrzwałd oraz Starostwo Powiatowe w Olsztynie.
W pierwszym, otwartym szkoleniu, którego tematem było przygotowanie lokalnych przedsiębiorców z branży agroturystycznej gminy Gietrzwałd do nowego sezonu turystycznego wzięło udział ponad dwadzieścia osób. Spotkanie poprowadziła Anna Hencka-Zyser, kierownik marketingu olsztyńskiego hotelu „Przystań”. Z uczestnikami podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat branży turystycznej oraz zmian powstałych z trwającej ponad rok pandemii. Podkreśliła, że idące za nią zmiany są olbrzymią szansą dla segmentu turystyki wiejskiej i agroturystyki.

- Zamknięcie granic spowodowało, że Polacy zaczęli podróżować po Polsce, szukając bezpieczeństwa i spokoju, przy okazji odkrywając nowe dla siebie, nieznane im wcześniej miejsca – mówiła w trakcie swojej prezentacji zatytułowanej „Turystyka w czasach pandemii”. - Są też w stanie wydać na taki wypoczynek dużo większe pieniądze niż wcześniej, ale pod warunkiem, że takie obcowanie z naturą nie będzie nudne.

Stąd, aby skutecznie wykorzystać swój potencjał, przedsiębiorcy muszą cały czas pracować nad ofertą, zarówno pod względem jakości obsługi, jak i zagospodarowania czasu swoich gości.

- O ile gościnność trzeba mieć we krwi, to resztę można podpatrzeć, skorzystać z ciekawych pomysłów, których wiele jest w najbliższej okolicy, u sąsiadów, z którymi warto też współpracować dla obopólnych korzyści - mówiła podczas spotkania.

Inicjatorką przedsięwzięcia jest Izabela Karpińska, przewodnik turystyczny i właścicielka ośrodka Rentynówka, leżącego kilka kilometrów od Gietrzwałdu: – Zmiany, jakie wywołała pandemia, to dla nas olbrzymia szansa, ale aby ją wykorzystać, musimy się wspólne do tego przygotować. Nie tylko po to, aby dać turystom szansę wydać pieniądze, ale przede wszystkim sprawić, aby chcieli do nas wracać, także wtedy, gdy pandemia się już skończy. Tu potrzebne są różne działania, których pojedynczy właściciele pensjonatów, pokoi czy domków nie będą w stanie sami zrealizować.

– Niestety ze względu na ograniczenia związane z pandemią spotkanie musieliśmy przenieść do internetu, ale i tak zainteresowanie było większe niż się spodziewaliśmy – mówi Joanna Jaguszewska, inspektor ds. komunikacji i promocji Urzędu Gminy Gietrzwałd. – Mamy nadzieję, że kolejne będziemy mogli zorganizować już off-line, chociaż i tak zachęcamy do uczestnictwa.

Projekt szkoleń organizowanych w Gietrzwałdzie wspiera Powiat Olsztyński. Andrzej Abako, starosta olsztyński podkreśla, że jest to bardzo cenna inicjatywa, stąd starostwo powiatowe zdecydowało się na pomoc organizatorom w Gietrzwałdzie zarówno w kwestiach organizacyjnych, jak i merytorycznych. Już w ubiegłym roku starostwo przygotowało projekt promocyjno-turystyczny o nazwie „Szlak Świętej Warmii”, który ma z jednej strony promować region w kraju i zagranicą, a z drugiej być atrakcyjną ofertą spędzenia czasu na Warmii.

Kolejne szkolenie dla branży turystycznej organizowane przez Gminę Gietrzwałd i Powiat Olsztyński zaplanowane zostało na 24 marca. Jego tematem będzie „Skuteczny i satysfakcjonujący biznes w turystce”. Spotkanie poprowadzi ponownie Anna Henecka-Zyser.

Natomiast w kwietniu ze swoją prelekcją pt.: Jak wykorzystać potencjał turystyczny gminy Gietrzwałd w promocji swojego biznesu" wystąpi znany olsztyński przewodnik - Andrzej Bobrowicz.

- Podczas spotkania, na gminę Gietrzwałd będę chciał spojrzeć z pewnej perspektywy, ponieważ nie jestem jej mieszkańcem, tylko przewodnikiem, który co jakiś czas tutaj zagląda - mówi Andrzej Bobrowicz. - Dziś gmina jest postrzegana przez sanktuarium, które nieco przysłania inne atrakcje turystyczne.

Przewodnik wskazuje m.in. na kościół w Sząbruku, który jest niezaprzeczalną perełką architektoniczną łącznie z gotyckimi freskami. Miał również zacnych gości, chociażby w postaci pary królewskiej z Belgii. W 1977 roku miejsce to odwiedził król Baldwin ze swoją żoną Fabiolą. Co ciekawe, dziś toczy się jego proces beatyfikacyjny.

- Chodzi o wskazanie turystom różnorodności, dlatego ważny jest również sam krajobraz - podkreśla Andrzej Bobrowicz. - Interesująca jest na pewno rzeka Pasłęka z ostoja bobrów. Niestety, w samym Gietrzwałdzie na próżno szukać o tym jakichś informacji.

Czy w związku z tym przewodnik sugeruje, aby gmina miała swoją maskotkę w postaci bobra? - Gietrzwałd nie potrzebuje maskotki, bo ma swoje logo, które ewidentnie wskazuje na sanktuarium - odpowiada. - Niech nasze spotkanie będzie polem do dyskusji. Może się konstruktywnie pospieramy...

***

Szkolenia są bezpłatne i skierowane do punktów noclegowych, pensjonatów oraz punktów gastronomicznych.


Kolejne tematy szkoleń

2021-03-24 godz.10.00-12.00

Anna Hencka – Zyser „Skuteczny i satysfakcjonujący biznes w turystyce"


2021-04-07 godz.10.00-12.00

Andrzej Bobrowicz „Jak wykorzystać potencjał turystyczny gminy Gietrzwałd w promocji swojego biznesu"


2021-04-21 godz.10.00-12.00

Wojciech Szalkiewicz „Gietrzwałd jako kluczowy element Szlaku Świętej Warmii"


2021-04-28 godz.10.00-12.00

Izabela Karpińska „Gietrzwałd okiem turysty – czyli jak zachwycić gości naszą okolicą" - spacer przewodnicki po Gietrzwałdzie


2021-05-05 godz.10.00-12.00

Arboretum w Kudypach – wspólne rozpoczęcie sezonu turystycznego 2021


Obrazek w tresci