Rzecznik konsumenta jak lekarz rodzinny

2021-03-15 07:10:04(ost. akt: 2021-03-15 07:24:59)
Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta

Autor zdjęcia: pixabay / dz

Czy wiesz, do kogo zgłosić się po bezpłatną poradę, jeśli padłeś ofiarą natarczywego telemarketera? Czy znasz swoje konsumenckie prawa? Warto odświeżyć te wiadomości z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta.
Technologie idą do przodu, a wraz z nimi metody oszustów i nieuczciwych firm, chcących zarobić na naszej niewiedzy. Ale wraz z tym zmieniają się instrumenty ochrony konsumentów. Różnorodność i stopień złożoności problemów, z jakimi zgłaszają się pokrzywdzeni, wymusza gotowość do nowatorskiego i nieszablonowego podejścia do nowych problemów. Niektóre przypadki bywają tak skomplikowane, że konieczna staje się interwencja grupy specjalistów. Dlatego praca rzecznika praw konsumenta przypomina zadania lekarza pierwszego kontaktu, który może pomóc, a w przypadku bardziej zagmatwanych spraw odeśle do eksperta np. rzecznika finansowego.

Jak wygląda to w Olsztynie?

Nad bezpieczeństwem olsztyńskich konsumentów czuwa Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Jego kierownikiem jest Jadwiga Urbańska.

— Mieszkańcy Olsztyna mogą zwracać się do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w sprawach reklamacji towarów i usług zakupionych dla potrzeb niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową — informuje rzeczniczka na łamach serwisu Urzędu Miasta. — Do naszego biura każdego dnia zgłaszają się konsumenci potrzebujący pomocy np. w napisaniu pisma którego termin skierowania do drugiej strony upływa w dniu przyjścia do rzecznika.
Praca rzecznika konsumenta daje satysfakcję. Nie jest to jednak łatwy kawałek chleba. — Często konsumenci mają mylne wyobrażenie o instytucji Rzecznika Konsumentów i oczekują podjęcia władczych działań. Takich uprawnień Rzecznik Konsumentów nie posiada — zaznacza.


Rzecznicy mają jednak inne uprawnienia, dzięki którym zrobili naprawdę wiele. W ciągu ostatniej dekady udzielili oni 4,5 mln porad.


Jeśli zestawimy te dane z liczbą ludności naszego kraju, to wychodzi, że do tej instytucji zwracał się co ósmy Polak. Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Olsztynie otrzymuje nawet kilka tysięcy zgłoszeń rocznie. Duży odsetek poszkodowanych to ludzie starsi.

— To szczególnie trudne sprawy, bo nie zawsze seniorzy dobrze rozumieją swój problem i konsekwencje, jakie są związane np. z podpisaniem umowy — tłumaczy Urbańska. — Dużym problemem są zawierane przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta umowy dotyczące dostarczania energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych lub zakup na prezentacjach zestawu naczyń i urządzeń „rzekomo” leczniczych. Staramy się organizować spotkania z seniorami aby informować o istniejących zagrożeniach i omawiać przeciwdziałania jakie powinny nam towarzyszyć w takich sytuacjach.

Konsument na celowniku

Skalę problemu potwierdzają statystyki. Kwoty wyłudzane od emerytów przez przestępców podających się za pracowników firm pożyczkowych i operatorów telekomunikacyjnych są ogromne. W 2017 roku było to 19 mln zł. Tylko w pierwszym kwartale 2018 roku w wyniku tego typu przestępstw seniorzy stracili 4,3 mln zł. Podczas pandemii oszustwa się nasiliły. Według różnych szacunków, w 2020 roku ofiarą padło 3821 seniorów. Oszukani stracili 72 mln złotych. Liczba wymuszeń oraz niekorzystnych umów jest tak duża, że do akcji edukacyjnych włączają się funkcjonariusze policji.


Komenda Miejskiej Policji w Olsztynie od kilku lat organizuje spotkania z seniorami. Na prelekcjach policjanci uczą, jak chronić swoje dane oraz swój majątek. W spotkaniach uczestniczy również Miejski Rzecznik Konsumentów.


— Umowy zawierane czy to w siedzibie firmy, czy poza nią, także w domu konsumenta są ważne. Dlatego trzeba pamiętać o tym, że zdarzają się przypadki nieuczciwych praktyk — ostrzega Jadwiga Urbańska. — Polegają one najczęściej na wywołaniu złudnego wrażenia wyjątkowości sytuacji lub samej oferty. To bardzo często usypia czujność konsumenta, który pod wpływem emocji zawiera często niekorzystną dla siebie umowę. W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej odstąpić od umowy. Polskie prawo przewiduje na to 14 dni. Często zdarza się, że konsument dzwoni w celu odstąpienia od umowy pod wskazane w dokumencie numery telefonów. Tam często słyszy, że nie może od niej odstąpić. Stosowane są przy tym różne socjotechniki, które mają go od tej decyzji odwieść. Najlepiej takie odstąpienie od umowy wysłać w formie pisemnej. W razie wątpliwości można się z nami kontaktować. Zawsze staramy się udzielić porady i pomóc — zapewnia.


Gdzie zwrócić się o pomoc?

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Olsztynie
Adres: Pl. Jana Pawła II 1, pokój 303
Tel.: 89 522-28-01 lub 89 527-31-11
E-mail: rzecznikkonsumentow@olsztyn.eu


Paweł Snopkow
p.snopkow@gazetaolsztynska.pl



Warto wiedzieć:

* 15 marca 1962 roku John F. Kennedy, wygłosił przed Kongresem USA słynną sentencję: „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Prezydent przekonywał, że konsumenci są najważniejszym ogniwem systemu ekonomicznego. Są jednocześnie grupą, której głos jest często ignorowany. Kennedy zaproponował projekt ustawy, w której sformułował cztery fundamentalne prawa konsumenta, a mianowicie: prawo do bezpieczeństwa, prawo do informacji, prawo do wyboru i prawo do wyrażania opinii. Na pamiątkę tego wystąpienia międzynarodowa organizacja Consummers International ustanowiła Światowy Dzień Praw Konsumenta;

* W Polsce Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku, na świecie od 1983 roku

* Rzecznicy konsumentów pojawili się w naszym kraju 1 stycznia 1999 r. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych konsultacji w urzędach miast i w starostwach powiatowych.