Innowacje? Nie musisz być Einsteinem!

2021-03-01 11:14:09(ost. akt: 2021-03-01 08:19:19)   Artykuł sponsorowany
Co łączy czekoladę, zdrowe pieczywo i drzwi? Innowacje! A konkretnie dofinansowanie z Funduszy Europejskich i budżetu państwa na badania i rozwój. Wymienione projekty nie mają wiele wspólnego ze stereotypowym rozumieniem pojęcia innowacji. Ale pokazują, że nowinki na rynku nie muszą być wcale przełomowe czy bardzo skomplikowane!
Innowacje kojarzą nam się zazwyczaj z zaawansowanymi technologiami. Skąd to się bierze? Tego typu nowinki są szczególnie ekscytujące. Tymczasem nie zdajemy sobie sprawy, z iloma różnymi innowacjami mamy do czynienia na co dzień. To pojęcie jest bardzo szerokie – oznacza (od łacińskiego: innovare) tworzenie czegoś nowego. Wystarczy, że produkty, usługi czy procesy technologiczne będą nowością dla samego przedsiębiorstwa (nawet jeśli nie powstają od zera). Ale muszą przynosić mierzalne efekty. Jeśli więc Twoje nowatorskie pomysły służą poprawie funkcjonowania firmy, ograniczeniu kosztów czy zwiększeniu sprzedaży – jesteś innowatorem! Na każdym, nawet bardzo wstępnym etapie, możesz korzystać z bezpłatnej pomocy ekspertów branżowych. Jak sięgnąć po tę pomoc? Dowiesz się już za chwilę.

B+R = tylko tyle i aż tyle!
Czy sposób produkcji czekolady może być innowacją? Otóż tak! Obiecujące pomysły mają unijne wsparcie bez względu na branżę. Poznajmy przykład firmy Union Chocolate. Większość producentów kupuje podstawowe półprodukty (masę kakaową i proszek kakaowy) na giełdach towarowych. Przedsiębiorstwo z Żychlina chciało robić smaczniejszą czekoladę i obniżyć koszty.

Odpowiednie badania i testy poskutkowały. Union Chocolate opracowała własny sposób wytwarzania masy i proszku kakaowego. Dzięki ponad 13 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich i budżetu państwa firma zbudowała nową halę produkcyjną i kupiła odpowiedni sprzęt. Autorska linia produkcyjna umożliwiła wyrób miazgi kakaowej bezpośrednio z ziaren. I tak do konsumentów trafiła m.in. gorzka czekolada (bez cukru i konserwantów) z prażonym, kruszonym ziarnem kakaowym.

Na lepsze, zdrowe produkty postawiła także Piekarnia Tyrolska z woj. warmińsko-mazurskiego. Chciała dostarczać świeże, pełnowartościowe pieczywo bez chemicznych dodatków czy konserwantów. Przedsiębiorstwo zaangażowało się w prace badawczo-rozwojowe. We współpracy z Instytutem Technologii Żywienia Politechniki Gdańskiej opracowali nową metodę wypieku. Świeże pszenno-żytnie pieczywo powstaje u nich z dodatkiem mąki łubinowej i buraków. Firma z Barczewa za ponad 19 mln zł z Programu Inteligentny Rozwój kupiła niezbędny sprzęt i stała się innowatorem wśród piekarzy!

Użyteczny i ekonomiczny design
Fundusze Europejskie i pieniądze z budżetu państwa wspierają też inwestycje we wzornictwo przemysłowe. Poznajmy przykład warszawskiej firmy Reno, producenta automatycznych drzwi przesuwnych. Są idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy lubią designerskie produkty oraz dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jednak do tej pory ich montaż wymagał specjalnej, ciężkiej konstrukcji i miejsca na chowanie się skrzydła. A transport wielkogabarytowych przesyłek, jakimi są drzwi, to duży koszt, co zniechęcało klientów do zakupów przez Internet.

Firma Reno poradziła sobie z tymi wyzwaniami. Najpierw powstał produkt, który składa się z małych modułów łączonych metodą „na klik”. To efekt współpracy z biurem projektowym. Koszty projektu wzorniczego i jego wdrożenia dofinansowano z Programu Inteligentny Rozwój („Design dla przedsiębiorców”). Kolejny pomysł na produkt, tym razem dedykowany osobom ze specjalnymi potrzebami, też został sfinansowany z tego samego źródła. Nowe drzwi mają konstrukcję o mniejszym tarciu. A także automatyczny system przesuwny, który umożliwia stosowanie ich na istniejącej ścianie. Efektem jest mniejszy koszt i łatwiejszy montaż. Dzięki nowym projektom wzorniczym firma ma teraz „drzwi” szeroko otwarte do ekspansji na zagraniczne rynki.

Na jaką pomoc możesz liczyć?
Nie każda innowacja to epokowy wynalazek czy technologiczny przełom, jednak każda zaczęła się od pomysłu. Jeżeli masz już koncepcję na nowy lub ulepszony produkt bądź usługę i wiesz, jakie badania mogą być pomocne – skorzystaj z narzędzia STEP. Jeśli dopiero szukasz pomysłu i najlepszego obszaru dla innowacji w swojej firmie – otrzymasz wsparcie z Innovation Coach. Obie usługi pomagają sięgać po unijne dotacje i są całkowicie bezpłatne! Spójrz, jak łatwo z nich skorzystać.

Obrazek w tresci


Jeszcze w tym roku możesz się starać o Fundusze Europejskie


Swoje produkty lub usługi (nowe czy ulepszone) masz szansę rozwijać przez:
- prace B+R
- dotacja z konkursu „Szybka ścieżka” POIR
- aż do etapu prototypu przetestowanego w warunkach zbliżonych do rzeczywistych
- start 22 marca, wniosek możesz złożyć do 4 maja 2021
- design
- dotacja z konkursu „Design dla przedsiębiorców” POIR
- na koszty wykonania projektu wzorniczego i jego wprowadzenia
- nabór już trwa i zakończy się 28 lipca 2021

Szczegóły tutaj.


Żeby zostać innowatorem, trzeba przede wszystkim chcieć. Potwierdzają to przykłady Union Chocolate, Piekarni Tyrolskiej i Reno. Kluczowy jest pomysł na nowy lub znacząco zmodyfikowany produkt czy usługę. A także gotowość do rozwijania nowości w drodze badań i eksperymentów. Na szczęście od początku możesz liczyć na pomoc specjalistów. Zobacz, z jakiego wsparcia możesz skorzystać i zrób pierwszy krok. Sięgnij po dotacje. Naprawdę warto!
Wejdź na dotacjenainnowacje.gov.pl i przekonaj się sam.


Obrazek w tresci