W Olsztynie pod nóż idą setki drzew [ZDJĘCIA]

2021-02-20 16:24:21(ost. akt: 2021-02-20 18:08:52)

Autor zdjęcia: Andrzej Sprzączak

Miało się zacząć w ten weekend i się zaczęło. Od rana 20.02 w mieście usuwane są drzewa na przyszłym szlaku nowej linii tramwajowej.
Cała trasa do wycinki jest już oznaczona. Zaczęto ciąć przy skrzyżowaniu ulic Krasickiego z Wilczyńskiego w stronę ulicy Boenigka. W tym momencie usuwane są mniejsze drzewa, ale pilarze czekają na ciężki sprzęt, by w nadchodzącym tygodniu wyciąć również większe okazy.

Nie wszystkim się to podoba. - To bardzo smutny widok, gdy widzi się leżące po bokach jezdni młodziutkie drzewka jeszcze w osłonkach - zauważa jedna z obserwujących.

Pod nóż ma iść około 1,3 tys. drzew. Drogowcom się spieszy, w tygodniu mają pracować nawet do późnych godzin wieczornych, gdyż zgodnie z przepisami środowiskowymi prace muszą zostać zrealizowane jeszcze w lutym.

Wielu Olsztynian jest oburzonych mówiąc, że nie takie Miasto- Ogród sobie wyobrażali. Inni uważają, że tramwaje bardzo wpłynęły na rozwój naszego miasta poprawiając komunikację, a jakieś ofiary trzeba ponieść.

- Zadeklarowałem, że wycięte przy okazji realizowanych inwestycji drzewa będą rekompensowane w stosunku dwa za jeden - mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - Tak będzie także w przypadku tej inwestycji.

Przypomnijmy:

Nowa, olsztyńska infrastruktura tramwajowa to ponad sześć kilometrów podwójnego torowiska. Z Pieczewa zostanie poprowadzone ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Poza tym przy Wysokiej Bramie zostanie wybudowany węzeł przesiadkowy.

Oferta konsorcjum Polimex-Trakcja wybranego do realizacji zadania opiewa na nieco ponad 403 mln złotych brutto. Umowa na realizację zadania zostanie podpisana po zakończeniu weryfikacji przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Budowa nowej infrastruktury ma potrwać ok. 26 miesięcy od daty zawarcia umowy.

W związku z pracami mogą pojawić się utrudnienia w ruchu, m.in. lokalne wyłączenia pasów ruchu na jezdniach lub fragmentów chodników i ścieżek rowerowych.

Fot. Andrzej Sprzączak

Fot. Andrzej Sprzączak




Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Stary dziad #3060961 22 lut 2021 07:36

    I tu się mylisz. To że większość wpisów na stronie GO jest przeciw tramwajom nie znaczy, że większość mieszkańców Olsztyna też jest przeciw. Zwolennicy tramwajów mają w nosie Wasz żałosny lament. Najwidoczniej nie jesteście w stanie zrozumieć, że tego typu decyzje dotyczą przyszłości, podczas gdy Wy potraficie obracać się tylko w kręgu "ja, tu, teraz". Nie rozumiecie, że dla samochodów nie ma przyszłości. Już teraz w prawie każdej rodzinie są dwa auta, za kilka lat normą będą trzy. Gdzie te samochody się zmieszczą w centrum gdy każdy kierowca ruszy w drogę? Parkingów piętrowych w centrum nikt nie chce bo szpecą, zresztą nie ma miejsca. Nawet gdyby były to wylibyście ze wściekłości, że trzeba stać w korku. Już nie pamiętacie ile trwała podróż w godzinach szczytu z centrum na Jaroty? Już nie pamiętacie, że pokonanie 5 km zabierało 45 minut? Teraz boli Was, że jadąc z Purdy albo Gietrzwałdu musieć będziecie sie przesiąść. Nie po to człowiek kupował od Niemca audicę aby teraz zostawić ją na peryferiach Olsztyna, prawda? Tramwaje nie są idealnym rozwiązaniem, ale najlepszym biorąc pod uwagę to co czeka to miasto w przyszłości. Wielkie aglomeracje na świecie nie budują expresówek do centrum tylko metro, a średnie i małe miasta budują linie tramwajowe. Ale lepiej tego nie widzieć, prawda? Też mi żal drzew, ale po pierwsze będzie ich dwa razy więcej, a po drugie te wycinane to w większości topole, które trudno uznać za drzewa długowieczne. I tak za kilka lat by ich nie było bo dożywały swoich dni. I żeby nie było - też jestem kierowcą, też w rodzinie mamy kilka aut i też ceny abonamentu uważam za skandaliczne, ale rozumiem, że tramwaje są konieczne. A teraz możecie minusować. Tylko to potraficie. Amen.

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

  2. frost #3060933 21 lut 2021 18:25

    Kolega krzroy w odpowiedziach na wpisy forumowiczów bawi się w advocatus diaboli. Ja jestem stary olsztyniak. Mój ojciec przyjechał tu w 1945 roku instalować Pocztę Polską. Pamiętam linie tramwajowe budowane w 1907 roku a zlikwidowane przez komuchów. Pamiętam też linie trolejbusowe. Kiedy budowano te tramwaje w ówczesnym układzie zabudowy i organizacji komunikacji, było to rozwiązanie do przyjęcia. Teraz wprowadza to komunikacyjny chaos. Ideą tych wszystkich inwestycji jest wzorem np. Warszawy, wyrugowanie samochodów z ruchu miejskiego. Temu służy ten tramwajowy bzik i monstrualne powiększanie stref płatnego parkowania. Abonament parkingowy jak pracujesz w takiej strefie to 1000 zł za pół roku. Tak czy inaczej podmiejskie miejscowości stają się bardziej przyjazne dla człowieka stąd eksodus z Olsztyna i boom budowy domków mimo ciężkich czasów.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Artur Dulęba #3060866 21 lut 2021 01:20

    Kiedyś byłem mały,byłem dzieckiem, chodziłem do harcerskiego na starówce by rozbudować swoją kolejkę,rodzice dokupywali mi kolejne wagoniki do rozbudowy mojego małego taboru który znajdował się na moim dywanie był mały,ale się mieścił,,nie rozumiem dlaczego masz władny "prezydent" robi coś co nie podoba się mieszkańcom,nie ma do tego infrastruktury, miejsca,zapraszam do siebie Pana Piotra, pokaże Jemu na czym polega jego problem,Zapraszam Piotrusiu Panie...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)