Historia dworca w Bartoszycach. Krótkie spojrzenie na bartoszycki bruk.

2021-02-05 16:00:00(ost. akt: 2021-07-16 07:40:13)
Zbiory Andrzeja G.

Zbiory Andrzeja G.

Autor zdjęcia: nieznany

Trwają prace związane z remontem dworca kolejowego w Bartoszycach. Wizualizacja pozwala nam spojrzeć w przyszłość. A jaka była przeszłość?
Pierwsze rozmowy na temat budowy zwanej Bartenstein Wschodniopruskiej Kolei Południowej (jej nazwa pochodzi od kierunku budowy z Królewca na południe) były prowadzone w 1860 roku. Sześć lat później, 24 września 1866 roku na dworzec wjechał pierwszy pociąg.
W przeszłości kolej łączyła Bartoszyce i Lidzbark Warmiński z Olsztynem. Odbywało się to za pośrednictwem stacji z Czerwonką, którą z Lidzbarkiem Warmińskim połączono w 1899 roku. Z kolei odcinek Bartoszyce – Lidzbark powstał w 1916 roku.
Stacja kolejowa w Bartoszycach posiada bocznice i semafory i jest wyposażona w normalne oraz szerokie tory, które prowadziły od elewatora do byłego kolejowego przejścia granicznego w Głomnie i dalej do Bagrationowska. Ostatni pasażerski pociąg przejechał w 2002 roku, obecnie sporadycznie jeżdżą pociągi towarowe oraz wojsko, które wyjeżdża na poligon.
Temat obecnego stanu oraz wizualizacji dworca kolejowego wzbudził duże zainteresowanie na profilu społecznościowym „Gońca Bartoszyckiego”. Pojawiły się zdjęcia, pocztówki…
Jeden z czytelników napisał „W Warszawie urząd miasta planował w ub. roku przykrycie asfaltem przedwojennego bruku na ul. Smoczej, ale w wyniku głośnego oprotestowania tego pomysłu przez społecznych obrońców zabytków, również przy wykorzystaniu prasy, udało się ocalić bruk.”
Zapraszamy Was do poznania galerii historycznych zdjęć dworca oraz wypełnienia ankiety.

Dariusz Dopierała

Czy warto odkryć i pozostawić bruk przy dworcu kolejowym w Bartoszycach?
Tak
85.6%
Nie
12%
Nie mam zdania
2.4%