Kolej przez Mrągowo i Mikołajki z dofinansowaniem

2021-01-28 07:30:00(ost. akt: 2021-01-28 07:53:57)
W podpisaniu porozumienia uczestniczył burmistrz Mrągowa Stanisław Bułajewski (pierwszy z prawej)

W podpisaniu porozumienia uczestniczył burmistrz Mrągowa Stanisław Bułajewski (pierwszy z prawej)

Autor zdjęcia: Paweł Krasowski

Dobre wieści napłynęły 27 stycznia z Warszawy. Burmistrz Mrągowa uczestniczył w podpisaniu porozumienia, dzięki któremu zrobiono kolejny krok do rewitalizacji linii kolejowej biegnącej przez nasz powiat.
Porozumienie podpisano w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury. Swój wkład finansowy w powrót kolei do Mrągowa wniesie Centralny Port Komunikacyjny. Dofinansowanie z CKP może sięgnąć nawet 20 milionów złotych. Pozostałe pieniądze zabezpieczyły władze województwa oraz m.in. Biskupca, Mrągowa i Orzysza. Łączny koszt inwestycji ma wynieść 400 milionów, a głównym inwestorem będą PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Programu Kolej Plus.

Inwestycja ma być częścią realizacji koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CKP dofinansuje prace przygotowawcze pod modernizację linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Linia została zamknięta 10 lat temu. Od tego czasu korzystały z niej pociągi towarowe. W wakacje atrakcją były przejazdy turystyczne kolejowych zabytków. Teraz realnych kształtów nabiera pomysł przywrócenia regularnych połączeń. Samorządowcy nie kryją z tego powodu radości. – Ta inwestycja stanowi wielką szansę rozwojową dla Mrągowa i całego regionu, zarówno jeżeli chodzi o zwiększenie ruchu turystycznego, jak też lepsze skomunikowanie miejscowych terenów inwestycyjnych. Mieszkańcy czekają na przywrócenie ruchu pasażerskiego od 2010 roku. Teraz, dzięki staraniom samorządów i wsparciu ze strony CPK, wyczekiwane inwestycje staną się faktem, a podróżni z Mrągowa będą mogli dojechać nie tylko do Olsztyna , ale i do Warszawy – mówi Stanisław Bułajewski, burmistrz Mrągowa.

Rewitalizacja linii i przywrócenie połączeń to ważny krok nie tylko z punktu widzenia codziennego życia mieszkańców, ale też rozwoju turystyki. – Mazury to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku Polaków. Ale modernizacja tej linii to także świetna wiadomość dla mieszkańców. Przygotowując inwestycje CPK dbamy o to, aby skorzystali na nich zarówno mieszkańcy, jak też ci, którzy traktują Mazury jako miejsce wypoczynku. Dlatego zdecydowaliśmy się dofinansować tę inwestycję kwotą 20 mln zł. Dzięki temu działaniu zwiększamy dostępność transportową kolejnych miast, w tym Mrągowa i Mikołajek, które znowu zostaną włączone do sieci kolejowej – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Dlaczego spółka CPK postanowiła włączyć się w odbudowę linii? Odpowiedź na to pytanie wiąże się z koncepcją budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i powstania całej sieci zintegrowanych połączeń. W planie jest budowa tzw. "szprychy 3", która połączy bezpośrednio Warszawę z Giżyckiem, przez Ostrołękę, Łomżę, Pisz i Orzysz. Dla odcinka z Ostrołęki do Łomży trwa już inwentaryzacja przyrodnicza. Według harmonogramu CPK w 2031 roku na całej trasie mają już jeździć pociągi. Połączenie "szprychy 3" oraz linii nr 223 skróci czas podróży między Mrągowem czy Mikołajkami a stolicą kraju. – CPK to promowanie kolei. Nie chodzi nam tylko o budowę kolei dużych prędkości, które połączą największe polskie miasta. Chodzi nam o to, aby kolej stała się atrakcyjnym i konkurencyjnym środkiem transportu dla podróży po Polsce. Dlatego już w Koncepcji CPK wskazaliśmy godne wsparcia inicjatywy rozbudowy sieci kolejowej. Pisaliśmy wówczas między innymi o tzw. Pętli Mazurskiej. Dzisiaj, decyzją ministra Marcina Horały, bierzemy współodpowiedzialność finansową za odtworzenie jej istotnej części, linii do Mikołajek i Mrągowa – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Długość odbudowywanej linii kolejowej nr 223 to 52 kilometry. Zakładany termin zakończenia inwestycji - rok 2028.

Wojciech Caruk



Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Manianas #3052657 | 83.6.*.* 29 sty 2021 21:01

    Pytam serio,kto uwierzy w te brednie?chyba tylko pis-maniak

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Ktoś #3051630 | 31.60.*.* 29 sty 2021 08:32

    Masakra. Trzecia linia Olsztyn-Ełk. Są ważniejsze linie niż ta! Np. Olsztyn-Braniewo czy Korsze - Skandawa

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz

  3. paranoja #3051424 | 31.0.*.* 28 sty 2021 19:38

    Najpierw obecny prezes zamknął a teraz wkłada miliony na powrót do życia. No jaja!

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Smętek #3051097 | 5.172.*.* 28 sty 2021 13:27

    Kaśka to ja znowu przyjadą koleją do Mrągowa :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. ko_lejnik #3050910 | 145.237.*.* 28 sty 2021 10:51

      Hmm... To odcinka Orzysz - Ełk nie będzie?

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (8)