Tunel nie jest zabytkiem. Zostanie zasypany

2021-01-07 12:44:01(ost. akt: 2021-01-07 12:44:18)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

W ramach budowy linii Rail Baltica, ma powstać nowy tunel. Obecnie mamy dwa - jeden prowadzi na perony, drugi na wąskotorówkę. Co z nimi się stanie? Towarzystwo Miłośników Ełku zapytało prezydenta o przyszłość tego prowadzącego na Wąski Tor.
Jak pisaliśmy na początku grudnia, PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację peronów, torów, budowę nowego przejścia podziemnego na stacji w Ełku. Prace mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku. Ich szacowana wartość to około 700 mln zł.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa nowego, dłuższego przejścia podziemnego.

— Powstanie nowy, 110 metrowy tunel w miejsce dwóch obecnie istniejących — mówił podczas konferencji zapowiadającej inwestycję poseł Wojciech Kossakowski. — Zwiększy to komfort i bezpieczeństwo pasażerów. — Perony zostaną podniesione i poszerzone, powstaną też wiaty.

Nowy tunel będzie dłuższy od obecnie istniejącego aż o około 70 metrów. Na jego powstaniu zyskają m.in. mieszkańcy osiedla Zatorze, bo zapewni im bezpieczne i szybsze dojście do centrum miasta.

Niestety mowa jest tylko o jednym tunelu, a obecnie mamy dwa. Jeden prowadzi tylko na perony. Drugi na wąskotorówkę i w kierunku osiedla Zatorze.
Towarzystwo Miłośników Ełku zapytało prezydenta miasta o sprawę likwidacji tunelu prowadzącego na Wąski Tor.

Jak wyjaśniają przedstawiciele ełckiego ratusza, tunel łączący dworzec PKP i stację wąskotorową oraz przejście podziemne na perony są własnością PKP i to one są wyłącznym dysponentem terenu i decydują o wszelkich realizowanych tam inwestycjach.

— Sporządzony przez inwestora projekt przebudowy okolic dworca związany realizacją linii Rail Baltica w Ełku, zakłada rozbiórkę tunelu łączącego miasto z dawnym dworcem wąskotorowym oraz przebudowę tunelu prowadzącego na perony w taki sposób, by łączył obie te funkcje. Mając na względzie wartość historyczną istniejących tuneli, wystąpiłem do właściciela tego terenu z prośbą o ocenę możliwości zachowania obu tuneli w ich obecnej formie, sprawa była także na mój wniosek dwukrotnie dyskutowana na Komisji Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego rady Miasta w Ełku, z udziałem przedstawicieli inwestora oraz projektantów. Zgodnie z otrzymaną odpowiedzą przebudowa odcinka trasy Ełk-Białystok, w tym okolicy dworca, jest konieczna. Przejścia podziemne nie spełniają przede wszystkim wymogów technicznych dotyczących bezpieczeństwa użytkowników oraz w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych. jednocześnie Wojewódzki Konserwator Zabytków uzgodnił projekt przebudowy okolic dworca, akceptując tym samym rozbiórkę — czytamy w piśmie podpisanym przez zastępcę prezydenta Ełku.

Jak dodają urzędnicy, obiekty związane z koleją wąskotorową oraz budynek dworca głównego PKP są objęte ochroną.. Z kolei tunel prowadzący na stację wąskotorową oraz przejście na perony nie są ujęte w żadnym z takich dokumentów, a co za tym idzie nie podlegają ochronie ze względu na walory zabytkowe.

— Ponoć właściciel PKP uzgodnił z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków projekt przebudowy... i można zasypać. Miasto nie jest w tej sprawie podmiotem. Władze miasta "nieśmiało" pytały... Gdy burzyli Drukarnię Lycker Zeitung to był "prywatny inwestor"... Gdy burzyli budynek Kina Polonia, przedwojenny "Gemeinde Haus", to był "prywatny inwestor"... Gdy zasypią przedwojenny tunel prowadzący do wąskotorówki to będzie PKP... "Panie, my niewinne..." — skomentował na profilu facebookowej grupy "Samorządni Ełczanie" Stefan M. Marcinkiewicz.

Komentarze (11) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Haha #3036698 | 5.184.*.* 9 sty 2021 12:21

    Edek zainwestuj w te kafelki.....

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Artur #3035981 | 83.20.*.* 8 sty 2021 11:18

    W Polsce jest tak, kto się pierwszy obudzi ten chce rządzić. Na codzień nie mają nic do powiedzenia bo ciągle słyszą idź wynieś śmieci. Każdy projekt ma swój budżet. Doprowadzenie tej starej ruiny do porządku kosztowałoby tyle co wybudowanie dwóch nowych tuneli. 500 plusy zajmijcie się inflacją i tym że z waszego 500 plus zostało dwieście. Ceny rosną na potęgę. Pilnujcie swojego budżetu. Zostawcie tunele ludziom mądrym.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. jozef #3035840 | 5.184.*.* 8 sty 2021 07:50

    a czyli co jeden tunel zostanie zasypany jako niepotrzebny

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Tadeusz #3035757 | 176.221.*.* 7 sty 2021 23:25

      Drukarnia Lycker Zeitung , Kino Polonia, następny będzie tunel, a co jeszcze będzie zburzone z zabytków ???

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Cyklistka #3035588 | 176.221.*.* 7 sty 2021 17:03

        Jeśli nowy tunel będzie przystosowany do wózków inwalidzkich (bez wind) to pewnie i rowerem też będzie można łatwo przejechać? A przy okazji : kiedy będzie przekop - przejście pieszo-rowerowe pod wiaduktem na ul. Dąbrowskiego?

        Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (11)