Co z komunikacją do podolsztyńskich miejscowości? Jest szansa, że się jednak dogadają

2020-12-28 07:22:00 (ost. akt: 2020-12-24 11:52:59)

Autor zdjęcia: archiwum UG

Za nami część uzgodnień między Zarządem Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie i gminami, do których dotrą miejskie autobusy. Trwają jeszcze negocjacje z Dywitami, ale jest nadzieja na porozumienie.
O problemach, z którymi mierzy się komunikacja miejska, chyba nikomu nie trzeba przypominać. Od dawna mówi się o wysokim spadku liczby pasażerów i obostrzeniach, które tego trendu na pewno nie poprawią. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie może się więc cieszyć, bo udało się wypracować porozumienie prawie ze wszystkimi gminami. Z wyjątkiem jednej. Ale jest jeszcze światełko w tunelu tych zawirowań, bo negocjacje nadal trwają. Zapytaliśmy więc, na jakim są etapie, skoro do tej pory trudno było o kompromis. Zważywszy na fakt, że Olsztyn nie zamierzał ustąpić w sprawie finansowania dwóch ważnych dla Dywit linii.

— Negocjacje z Olsztynem, a właściwie z Zarządem Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie są na zaawansowanym etapie. Uzgadniamy i doprecyzowujemy nasze propozycje, które znajdą odzwierciedlenie w zapisach porozumienia na 2021 rok. Jest duża szansa na pozytywny finał negocjacji i rozwiązania korzystne dla mieszkańców — nie kryje Jacek Niedzwiecki, kierownik Referatu Innowacji i Informacji Urzędu Gminy w Dywitach.

W gminie Dywity od października 2019 roku funkcjonuje też gminna komunikacja publiczna i trzy linie — D1, D2 i D3, dla których organizatorem jest właśnie gminny samorząd.

— Jedna z linii, czyli „D3”, od marca 2020 roku dojeżdża do Dobrego Miasta, a samorząd Jezioran jest zainteresowany, żeby w 2021 roku linie „D” jeździły także w jego gminie — wyjaśnia Jacek Niedzwiecki. — Dlatego w 2021 roku gmina Dywity we współpracy z gminami Jeziorany oraz Dobre Miasto zamierza rozszerzyć istniejące trzy linie gminne D1, D2 i D3 (z wybiegami do Dobrego Miasta) o kolejne dwie linie D32 i D33. Obie linie mają kursować z Pętli-Ogrody do Jezioran — jedna przez Derc i Krokowo, a druga przez Radostowo i Studziankę — precyzuje Niedzwiecki.

I dodaje: — Na pięciu liniach gminnych zrealizowanych ma zostać niemal 280 tysięcy wozokilometrów. Przyjęliśmy tu sprawiedliwe i uczciwe rozwiązanie, że każda z gmin płaci za wozokilometry na swoim terenie. Dodatkowo wojewoda do każdego wozokilometra dopłaci po 3 zł.
O negocjacje z Dywitami zapytaliśmy Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.

— Ze wszystkimi gminami (Barczewo, Purda, Stawiguda i Olsztynek) poza Dywitami udało się wypracować porozumienia i z tymi gminami zawarte zostaną aneksy do umów. Trwają natomiast rozmowy z władzami gminy Dywity. Rozkład jazdy w porównaniu do tegorocznego pozostanie niezmieniony. Jedyną istotną zmianą jest rezygnacja gminy Purda z jednej ze swoich
linii, a konkretnie linii nr 104 — informuje Michał Koronowski, rzecznik olsztyńskich drogowców.

Co do trasy linii nr 108 i 112, która jest przedmiotem negocjacji pomiędzy ZDZiT a Dywitami,

jej funkcjonowanie wynika z zawartego przez Olsztyn i gminę Dywity porozumienia.

— Przebieg tras linii, ich zakres kursowania, jak również rozkład jazdy, wynikają ze zgłaszanego co roku przez gminę Dywity zapotrzebowania — przypomina ZDZiT w swoim oświadczeniu.

I dalej: — Propozycja Olsztyna zakładała utrzymanie przystanku krańcowego na pętli „Dworzec Główny” z jednoczesnym przejęciem przez gminę Dywity finansowania funkcjonowania linii na odcinku olsztyńskim. Propozycja spotkała się z dezaprobatą ze strony gminy Dywity, która zgodnie z obwiązującą wówczas kalkulacją musiałaby zwiększyć środki finansowe przeznaczone na funkcjonowania linii o około 500 tys. zł. Miasto, mając na względzie oczekiwania pasażerów oraz w celu uniknięcia znacznej zmiany trasy tej linii poprzez skrócenie przebiegu do pętli „Jagiellońska-Ogrody”, zaproponowała wówczas rozwiązanie tymczasowe, obowiązujące tylko w 2020 roku.

Rozwiązanie to zakładało utrzymanie dojazdu do węzłowego przystanku „Bydgoska”, z którego istnieje możliwość przesiadki na linie nr 109, 126 i 136, oraz zakończenie tras obu linii na najbliższym przystanku, na którym jest możliwość zmiany kierunku jazdy — przystanek „Reymonta”. Efektem tego tymczasowego rozwiązania jest to, że Olsztyn nadal finansuje część tras linii na obszarze miasta, jednak na krótszym odcinku. Tymczasowe kompromisowe rozwiązanie zostało zaakceptowane przez gminę Dywity” — przypomina ZDZiT.

Do tematu niebawem wrócimy.

Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jasio #3029079 | 88.156.*.* 28 gru 2020 13:44

    Zamknąć drogę do Dywit !

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Warmiaczka #3028899 | 83.15.*.* 28 gru 2020 10:36

      Do Krokowa zdecydowanie transport się przyda. Teraz ciężko się wydostać bez samochodu.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    2. po #3028887 | 5.173.*.* 28 gru 2020 10:15

      CZ SZĄBRUK TO ZUPEŁNE ODLUDZIE?

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Parafina #3028829 | 178.235.*.* 28 gru 2020 09:16

        Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Powinno się REGLAMENTOWAĆ!!! wjazd do miasta wszelkiej maści wsiunom z okolicznych wioch, zarówno ich szrotami bez przeglądu jak i innymi środkami, za dużo brudu i smrodu ciągną wokół siebie i psują nastrój szacownym mieszkańcom

        1. jasio BMW E36 kiler #3028821 | 46.76.*.* 28 gru 2020 09:08

          Mi tam nie potrzebne jam mam czym jezdzic z mą Andzeliką

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (8)
          2001-2021 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, GRUPA WM Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5

          Unia Europejska

          GRUPA WM Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.