25 LAT MICHELIN W OLSZTYNIE: 2004-2005

2020-10-02 13:58:25(ost. akt: 2020-12-03 14:05:05)
W tym roku obchodzimy 25 lat obecności Michelin w Olsztynie. W kolejnych piątkowych wydaniach Gazety Olsztyńskiej przypominamy historię obecności Michelin w stolicy Warmii i Mazur. 2 grudnia 1995 r. ówczesny Dyrektor Zarządzający Grupy Michelin François Michelin i Minister Przekształceń Własnościowych Wiesław Kaczmarek podpisali umowę prywatyzacyjną, na mocy której Michelin objął większościowy pakiet akcji Stomilu-Olsztyn.
François Michelin zapowiedział w 1995 roku zainwestowanie w fabrykę - do 1999 roku - 152 milionów dolarów. Sześć lat później, po zakończeniu pierwszego okresu rozwoju fabryki, w 2005 roku Grupa Michelin przyjęła następny, 4-letni plan inwestycyjny dla olsztyńskiego zakładu. Był to dopiero początek kolejnego okresu wielomilionowych inwestycji Grupy Michelin w Olsztynie oraz zakrojonego na szeroką skalę, trwającego do dziś, procesu modernizacji i rozbudowy fabryki.

2004 r. Michelin po raz pierwszy zorganizował na ulicach Olsztyna Junior Bike – rajd rowerowy dla dzieci, który propagował jazdę w kaskach rowerowych i inne zasady bezpieczeństwa drogowego

2005 r. Z połączenia fabryki w Olsztynie i Dyrekcji Handlowej w Warszawie powstaje Michelin Polska S.A.

2005 r. Z okazji 10-lecia obecności Michelin w Olsztynie, na wieży stabilizacji powstał największy w Europie wizerunek Ludzika Michelin. Olsztyński Ludzik ma ponad 16 metrów wysokości; jego ręka ma długość ponad 12 metrów a uśmiech… ponad 3 metry!

2005 r. Przed fabryką stanęła największa opona produkowana w Grupie Michelin. Do dziś to miejsce jest często odwiedzane przez mieszkańców miasta i turystów. Gigantyczna 63-calowa opona o nazwie MICHELIN XDR 59/80 R 63 ma ponad 4 metry wysokości, 1,5 metra szerokości i waży 5,3 tony, a obciążenie, które może przyjąć, to 100 ton. Do jej wyprodukowania potrzeba 890 kg stali oraz 3850 kg gumy. Opona jest przeznaczona dla pojazdów górniczych pracujących w kopalniach odkrywkowych.

2005 r. Grupa Michelin przyjęła dla olsztyńskiej fabryki następny 4 -letni wielomilionowy plan inwestycyjny. Zdecydowano wówczas, że na 82 hektarach należących do terenu fabryki, powstaną kolejne nowoczesne hale produkcyjne i magazynowe. Ruszyły intensywne prace przy budowie Centrum Logistycznego, Zakładu Półproduktów oraz hal produkcyjnych Zakładu Opon Osobowych i Dostawczych.