25 LAT MICHELIN W OLSZTYNIE

2020-09-18 11:25:52(ost. akt: 2020-12-03 11:43:54)
W tym roku obchodzimy 25 lat obecności Michelin w Olsztynie. Dziś olsztyńska fabryka francuskiej firmy to największy pracodawca na Warmii i Mazurach. Największy producent opon w Polsce i jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych Michelin na świecie. Rocznica objęcia fabryki przez grupę Michelin przypada 2 grudnia. Od dziś w piątkowych wydaniach Gazety Olsztyńskiej będziemy przypominać historię obecności Michelin w stolicy Warmii i Mazur. Dziś przedstawiamy okres od 1995 do 1998 roku.
2 grudnia 1995 r. ówczesny Dyrektor Zarządzający Grupy Michelin François Michelin i Minister Przekształceń Własnościowych Wiesław Kaczmarek podpisali umowę prywatyzacyjną na mocy której Michelin objął większościowy pakiet akcji Stomilu Olsztyn. François Michelin zapowiedział zainwestowanie w fabrykę 152 mln. dolarów do 1999 roku, a strategię Michelin wobec olsztyńskiej spółki określił następującymi słowami: „To co nas uderzyło w Olsztynie to bardzo dobra praca załogi i dążenie do zadowolenia klienta. Jeżeli dodamy do tego naszą technologię, to w przyszłości możemy razem dużo wygrać. My jesteśmy potrzebni Stomilowi, Stomil jest potrzebny nam”.


1995 r. François Michelin, wnuk założyciela Michelin, rozpoczął przed laty swoją karierę w rodzinnej firmie od pracy na wielu stanowiskach produkcyjnych. Podczas wizyty w olsztyńskiej fabryce, już jako Dyrektor Zarządzający Grupy Michelin, miał okazję zaprezentować swoją praktyczną wiedzę dotyczącą produkcji opon. Na zdjęciu François Michelin
konfekcjonuje oponę osobową.


1996 r. Olsztyńska fabryka szybko przyjęła standardy Grupy Michelin. Uruchomienie produkcji opon całostalowych do samochodów ciężarowych było możliwe dzięki zastosowaniu przez polski zespół nowoczesnych technologii wykorzystywanych w Grupie Michelin. Była to pierwsza opona całostalowa produkowana w Polsce. Po kilku latach pierwotną nazwę opony Stomil Steel zmieniono na nazwę Kormoran, nawiązującą do dziedzictwa naturalnego Warmii i Mazur. Gama opon Kormoran była stopniowo rozszerzana, aby zaspokoić potrzeby całego

W 1997 r. ruszyła budowa nowej hali do produkcji opon rolniczych Dzięki objęciu większościowego pakietu akcji przez Grupę Michelin i przeznaczeniu na inwestycje 152 mln dolarów w fabryce można było rozpocząć modernizacji dzięki, któremu firmie udało się utrzymać pozycję lidera w coraz bardziej wymagających warunkach rynkowych, a z czasem stać się jednym z najnowocześniejszych fabryk oponiarskich świata o powierzchni 15 tys metrów kwadratowych. W nowym Zakładzie Opon Rolniczych uruchomiono produkcję nowoczesnych nisko profilowanych radialnych opon rolniczych.


1998 r. Otwarcie Zakładu Produkcji Form – jednego z najnowocześniejszych w Michelin i obecnie jedynego zakładu tego typu w Europie. W Olsztynie produkowane są formy opon dla aut osobowych, ciężarowych i rolniczych oraz na specjalne zamówienie np. formy do opon wagonów francuskiego metra czy opon lotniczych. W uroczystości uczestniczył Dyrektor Zarządzający Grupy Édouard Michelin. Za tydzień przedstawimy kolejne lata historii Michelin w Olsztynie.


HISTORIA MARKI MICHELIN

Firma Michelin obchodzi 25-lecie industrialnej obecności w Polsce. Natomiast, co warto przypomnieć, opony marki Michelin była znane i cenione w naszym kraju już od początku XX wieku. Przedstawiamy krótką historię obecności opon Michelin w Polsce, której szczególny rozkwit przypadł na lata 20 i 30 minionego stulecia. 1904. Na ziemiach polskich – na terenach ówczesnego zaboru rosyjskiego - powstaje pierwsze przedstawicielstwo Michelin, mieszczące się przy ulicy Leszno 25 w Warszawie. Firma „Auto- -Garage– Gallert et Perraudin”, posiadała koncesję na wyłączną sprzedaż opon Michelin & Cie (dawna ofi cjalna nazwa Michelin). 1905-1914. W tych latach liczne polskie fi rmy zaczynają importować ogumienie Michelin, który w związku z tym rozpoczyna na terenie Polski działalność marketingową, „Cały świat ją naśladuje! Co wolicie? Oryginał czy kopię?” - pytał z plakatów ludzik Michelin. „Na pneumatykach Michelin przejechać można największą ilość wiorst” 1918. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości fi rma Michelin postanawia utworzyć w Warszawie ofi cjalne przedstawicielstwo

LATA 20’
• Szefem przedstawicielstwa w Warszawie zostaje Jacques Hauvette, który zakłada salon wystawowy w prestiżowej lokalizacji przy ulicy Królewskiej 10.
• Firma Jacquesa Hauvette’a oferowała pełen asortyment opon i dętek Michelin do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. Organizowano również wyjazdy do głównej wytwórni Michelin w Clermont- -Ferrand, w której szkolili się polscy specjaliści i wulkanizatorzy.
• Jacques Hauvette, znany był z profesjonalnych promocji opon. Jako pierwszy w Polsce wprowadził akcję promocyjną z kuponami rabatowymi. • Szacuje się, że udział Michelin na polskim rynku w czasach II Rzeczypospolitej wynosił około 25-30 proc.
• 1925 r. W Centralnych Warsztatach Samochodowych powstaje prototyp pierwszego, polskiego, samochodu CWS-T-1.
• 1927 - 1931 wyprodukowano ok 500 sztuk CWS T-1 – wszystkie egzemplarze zjechały z fabryki na oponach Michelin. Część aut na indywidualne zamówienie zaopatrzono w opony z ozdobnymi, białymi bokami.

LATA 30’
• Asortyment Michelin dostępny na polskim rynku obejmował kilkadziesiąt rozmiarów opon i dętek. Były wśród nich również nowe typy opon wyposażone w bieżniki z lamelami. Michelin jako jeden z pierwszych producentów wprowadził znane do dzisiaj lamelki – małe nacięcia na bieżniku opony – wówczas był to ogromny postęp technologiczny.
• Reklamy prasowe z lat 30’ głosiły: „Opona Michelin Stop o płytkach karbowanych (ówczesna nazwa lamelek), przeciwko zarzucaniom. Płytki usuwają błoto i wodę, dzięki czemu opona przylega do suchej jezdni”.
• 1939 - Wybuch II wojny światowej. Siedziba przedstawicielstwa Michelin w Polsce zostaje zniszczona podczas jednego z niemieckich nalotów. Jacques Hauvette, wraz z rodziną, szczęśliwie.